Berete si hypotéku? Nehrajte si na hrdiny a ptejte se
Pokud jste se rozhodli koupit si nemovitost, určitě neotálejte. Úrokové sazby u hypoték pomalu, ale jistě rostou a pravděpodobně se jiného vývoje v dohledné době nedočkáme. Když se ale vrhnete do hypotečního víru, zahoďte svoje ego a ptejte se na cokoli, co vás napadne.
Podle průzkumu společnosti Market Vision jsou právě doplňkové otázky velkou slabinou bank a makléřů. Často se lidé ptají například na možnosti předčasného splacení, přerušení splácení, změna úrokové sazby po skončení fixace a možnosti daňových odpočtů. V případě, že se klient na tyto otázky sám nezeptá, informace většinou neobdrží.
Jde to i skoro bez stresu
Pokud ale máte to štěstí, že narazíte na dobrého finančního poradce, správného realitního makléře a ochotnou bankéřku, sledujete jen probíhající emailovou komunikaci a případně položíte nějakou doplňkovou otázku. Rozhodně se nevyplatí bát se položit nějakou otázku proto, že vám přijde trapná, nebo máte pocit, že byste to měli vědět. Za hlupáky určitě nebudete. Právě naopak. Podle lidí z oboru se hodně ptají právě chytří lidé, kteří chtějí mít celý průběh hypotéky pod kontrolou.
Průzkum společnosti Market Vision mimo jiné zjistil, že nízkonákladové banky jsou v této oblasti pro klienty spíše zklamáním. V rámci provedeného mystery shoppingu byla nejlépe hodnocenou bankou Raiffeisenbank s indexem kvality obsluhy ve výši 78 procent. Na druhém místě se umístila Česká spořitelna se 75 procenty. Nad tržním průměrem ve výši 67 % se dále umístily UniCredit Bank, GE Money Bank, Hypoteční banka, Komerční banka a ČSOB. Všechny malé banky nízkonákladové banky spolu se Sberbankou a Wüstenrot skončily za průměrnou tržní hranicí.
Na infolinky nespoléhejte
Respondentům se líbí hlavně pobočky a internetové stránky bank. Průměrné hodnocení stránek bank dosáhlo 84 %, patří tak hned po vzhledu poboček k druhé nejlépe hodnocené kategorii. Nejvíce zabodovaly stránky GE Money Bank (95 %), Equa bank a Sberbank (94 %), naopak nejméně uspěly stránky Poštovní spořitelny (67 %). Jenže je na každém, komu jaké rozložení stránek vyhovuje. Někomu přijdou stránky chaotické a má rád jednoduchost, jinému naopak vadí, že dohledat úrokové sazby u hypoték je na některých stránkách opravdu problém.
REKLAMA
Prováděný mystery shopping hodnotil hlavně služby spojené s prodejem hypotečních úvěrů v rámci celé České republiky. Průzkum se soustředil na internetové stránky, kvalitu informací poskytnutých na infolince, prostředí a dostupnost banky a především na vlastní jednání se zástupcem banky. Modelový klient žádal o hypotéku ve výši 1,5 milionu korun se splatností 25 let a s tříletou fixací. Klienti reprezentovali sami sebe tzn., že na otázky týkající se věku a bydliště odpovídali podle skutečnosti, ale další podmínky a základní scénář byly pro všechny stejné.
Mystery Story – základní scénář
Mystery shopping společnosti Market Vision začal hodnocením internetových stránek a kontaktováním infolinky s požadavkem na informace o hypotečních úvěrech. Dále testující postupoval na základě domluvy s operátorem infolinky. Každý testující vystupoval jako částečně informovaný klient, aktivitu nechával na straně poradce, jehož návrhy neodmítal, ale diskutoval o nich a pokládal doplňující otázky.
Profil testujícího
REKLAMA
- Úvěr na 1,5 milionu korun, 1 milion má z vlastních zdrojů
- Splatnost úvěru 25 let, fixace na 3 roky
- Ženatý/vdaná, jedno pětileté dítě
- Čistý příjem domácnosti – 45 tisíc korun měsíčně
- Pravidelné měsíční závazky – 2 tisíce Kč (z toho 500 na KŽP)
- Neklient testované banky
- Přístup příjemně pasivního, poučeného klienta