Zprostředkováním prodeje nemovitosti se v současnosti může zabývat téměř kdokoliv. I když je to zvláštní, žádná zákonná norma neurčuje, kdo a za jakých podmínek může na trhu působit jako realitní makléř – stačí pouze živnostenské opravnění. Realitní činnost je živností volnou. Proto prodejce nebo kupující, pokud chce omezit riziko ztráty peněz nebo samotné nemovitosti, by se měl obrátit spíše na institucionárního zprostředkovatele – realitní kancelář, než na jednotlivce. Avšak i v případě realitních kanceláří je potřeba pečlivě vybírat.
V následujících řádcích se budeme věnovat výběru realitní kanceláře především z pohledu prodávajícího, kterému pečlivě zvolená strategie při výběru kvalitní realitní kanceláře může výhledově ušetřit spoustu času, peněz a eliminuje stresové zážitky. Nehledě na to, že zájemce o koupi nemovitosti zpravidla řeší úroveň realitní kanceláře až ve chvíli, kdy nalezne pro něho zajímavou nemovitost. I přesto je i pro něho důležité věnovat výběru náležitou pozornost, a případně se koupě vzdát, pokud zprostředkovatel budí podezření.
Jak vybírat realitní kancelář?
Obecná pravidla
Každá realitní kancelář, která to myslí se svými klienty vážně, by měla mít stálé sídlo, osobu, která je zodpovědná za poskytované služby a telefonní číslo buď na tuto osobu nebo do sídla společnosti. Existenci a oprávnění k poskytování služeb si může zájemce ověřit podle identifikačního čísla (IČO) v obchodním rejstříku, snáze na internetových stránkách www.justice.cz.
O kvalitě realitní kanceláře určitě hodně napoví také to, jak dlouho kancelář na trhu působí, jak vypadá sídlo společnosti a jak se k vám chovají její zástupci. Rozhodně by se neměl potencionální klient řídit tím, jak hodně je společnost marketingově aktivní. Přespříliš reklamy spíše vypovídá o tom, že společnost se snaží něco zakrýt.
Reference
Pro posouzení kvality je vždy nejlepší osobní zkušenost. Reference může zájemce získat jednak od známých a přátel, ale také prostřednictvím internetu. Důležité je však jednotlivé "zaručené zkušenosti" přefiltrovat a zaměřit se na relevantní informace, případně se z některým z diskutérů pokusit osobně sejít.
Na velikosti záleží
I přesto, že obecně známá poučka zní přesně opačně, v realitní branži toto pravidlo platí. Přičemž velikostí není myšlena budova, ve které realitní společnost sídlí, ale počet a objem uskutečněných transakcí, personální a technické zázemí. Regionální zastoupení a historie působnosti na našem území, případně v zahraničí.
REKLAMA
Členství v profesní organizaci
Na českém realitním trhu nyní aktivně působí Asociace realitních kanceláří, která sdružuje přibližně 200 realitních kanceláří. Její členové se mimo jiné zavazují k dodržování etického kodexu realitního makléře, zároveň jsou povinni absolvovat minimálně desetidenní vzdělávací program a pojistit se na odpovědnost za škodu, kterou mohou svou činností klientovi způsobit.
Nicméně nelze říci, že realitní kancelář, která není členem ARK, neposkytuje kvalitní služby. Členství v ARK je dobrovolné a řada kanceláří, které rovněž lze bezpochyb označit za kvalitní, do Asociace z různých důvodů odmítla vstoupit.
Relativně čerstvou novinkou je skutečnost, že velká část kanceláří odmítající členství v ARK se před několika týdny rozhodla založit nové, všezastřešující profesní sdružení – Českou komoru realitních kanceláří. Komora si dala mimo jiné za cíl zprůhlednit činnost realitních kanceláří a do činnosti realitních zprostředkovatelů zanést nová pravidla k ochraně klienta. Uvidíme.
REKLAMA
Co by měla realitní kancelář zajistit?
Realitní kancelář by měla nabídnout plný servis související s prodejem nemovitosti od ocenění nemovitosti, přes nabídku a nalezení kupce až po samotný prodej nemovitosti, a to včetně dalších navazujících právních úkonů (sepsání kupní smlouvy, převod v katastru nemovitostí apod.). Přičemž servis v právní oblasti je zpravidla to, proč klienti služeb realitních kanceláří využívají. Kanceláři, která dále uvedené služby není schopná nabídnout, by se měl zájemce velkým obloukem vyhnout.
Fáze přijetí nemovitosti k prodeji
- vstupní prohlídka nemovitosti
- sepsání zprostředkovatelské smlouvy
- posouzení reálné tržní ceny
- převzetí podkladů potřebných k prodeji od klienta
Příprava nabídky nemovitosti
REKLAMA
- prověření podkladů předaných klientem z běžně dostupných zdrojů
- zpracování textových a grafických výstupů (podklady pro inzerci)
Prodejní fáze
- nabídka nemovitosti (inzerce, databáze, internet)
- organizace prohlídek nemovitostí
- průběžná komunikace s klientem, vedení obchodních jednání
- blokace nabídky nemovitosti
- příprava podkladů pro kupní smlouvu nebo smlouvu s ní obdobnou
- asistence u kupní smlouvy nebo smlouvy s ní obdobné sepsané k takovému úkonu oprávněnou osobou
- vypořádání kupní ceny, je-li to sjednáno
- doručování smluv na katastrální úřad, je-li to sjednáno
Zdroj: Asociace realitních kanceláří (ARK)
Na uvedené služby, považované členy ARK jako minimum, má klient nárok ještě před vyplacením provize, která zpravidla následuje až po ukončení úspěšného prodeje.
Obvyklá výše provize
Provize je odměnou realitní kanceláři za poskytnuté služby. Nejčastěji se určuje procentem z částky zprostředkované transakce. Každá realitní kancelář si může výši odměny stanovit individuálně (neexistují žádná závazná pravidla), nicméně obvykle se na českém trhu výše provize pohybuje v rozmezí od 2 do 5 %, vždy však záleží na domluvě obou stran.