„Mystery shopping“
Tajemným názvem „mystery shopping“ je označován fiktivní nákup. Je využíván vždy, když chce zákazník, konkurence nebo nezávislý tester zjistit, jak funguje (či nefunguje) prodej libovolného zboží – včetně finančních produktů.
Agentura Market Vision ve svém testu 10 velkých hypotečních bank uskutečnila nákupů rovných 127 a každou banku navštívila dvanáctkrát až čtrnáctkrát. Nákupy byly postaveny následovně:
„ Muž/žena ve veku 25 – 40 let, s jedním dítětem (5 let) a manželkou/manželem, zaměstnán/a jako obchodní zástupce : "Plánuji pořídit nemovitost do osobního vlastnictví za cca 2 500 000 Kč, mám našetřeno 1 000 000 Kč. Potřebuji úvěr na 1,5 milionu korun, preferuji dobu splatnosti 25 let, dobu fixace 5 let."
Příjem domácnosti – 35 000 Kč (čistý příjem); Pravidelné měsíční závazky (úvěry, leasing, pojištění) – 4 000 Kč; Bez běžného účtu v monitorované bance.“
Zdroj:
Hypotéky 2007, analýza Market Vision
REKLAMA
Která hypoteční banka je nejlepší?
Závěry studie hovoří jednoznačně: „ Nejlépe se částečně podle očekávání umístil specialista na trhu – Hypoteční banka.“ Hypoteční banka byla shodou okolností zadavatelem analýzy. Ovšem výsledky i tak hovoří v její prospěch. Celkově byla hodnocena spokojenost s jejím přístupem velmi dobře ze 67 %.
Graf 1: Celková spokojenost s bankou
Zdroj:
Hypotéky 2007, analýza Market Vision
Vítězství Hypoteční banky je skutečně těsné. I další poskytovatelé hypoték s v součtu „velmi dobrého“ a „dobrého“ hodnocení pohybují na stejné úrovni – a některé dokonce nad hodnocením Hypoteční banky.
Pro klienta ale jsou spíše důležité dílčí body hodnocení. V celkovém se promítají i některé součásti hodnocení, které nemusí být podstatné pro konkrétní klienty. Pokud vysloveně nebloudíte cestou do banky, zřejmě pro vás nebude příliš důležité, jak je viditelné logo a zda se vchod do banky neztrácí mezi okolními obchody.
REKLAMA
Osobně považuji za zásadní informace, které bankéř klientovi o produktu sdělí.
Tabulka: Informace k produktu
Zdroj:
Hypotéky 2007, analýza Market Vision
Bankéři se nejvíce zaměřují na technické informace – tedy zejména na dokumenty, které jsou k vyřízení hypotéky potřeba. Přehled podkladů pro hypotéku byl předložen ve více než 90 % návštěv. Zaostává nejvíce GE Money Bank, jejíž bankéři se zaměřují spíše na jiné informace; banka jednoznačně vede ve vysvětlení pojmu „fixace úrokové sazby“.
Nejen u GE Money Bank byla dostatečně vysvětlena fixace úrokové sazby. I ostatní banky v tomto ukazateli vesměs obstály (celkově 83 %). Mnohem horší je již vysvětlení, co nastane po ukončení doby fixace a jak se může úroková sazba změnit (v průměru 56 %). Nejhůře dopadla Poštovní spořitelna (vysvětlení se dostalo jen ve 29 % případů), naopak nejlépe ČSOB (se 71 %). Pozoruhodné je, že se jedná o tutéž banku pouze s různými značkami.[1]
REKLAMA
Naprosto nejméně poskytovali bankéři informace o daňových výhodách hypoték (pouze 39 %). Nejhůře v tomto ukazateli dopadla Citibank (17 %).
K hypotéce by měl klient obdržet i modelaci hypotéky – tedy jak bude probíhat splácení jistiny a platby úroků: „ Vcelku pravidelně dostávali klienti modelace hypotečních úvěrů. Nejhorší výsledek v tomto ohledu zaznamenala Česká spořitelna, a to společně s Poštovní spořitelnou (modelaci zde neobdrželi tri mystery shoppeři). Evropský standardizovaný informacní formulár získali klienti pouze v desetině případů. GE Money Bank je jednou ze tří bank, společně s HVB Bank a Raiffeisenbank, která poskytuje standardně klientům Evropský standardizovaný informační přehled. Obdrželo ho zde 83 % klientu. Jeden klient získal vzorovou smlouvu.“
Prodej hypoték… to je oč tu běží
Z pohledu hypotečních bank je spokojenost klientů zásadní. Jen tak se k ní budou vracet, přijmou i vyšší úrokové sazby a nebudou se poohlížet po konkurenci při konci fixace úrokové sazby.
Výzkum hodnotil i prodejní dovednosti. V nich nejlépe uspěla Raiffeisenbank a Hypoteční banka. Výrazně zaostává Poštovní spořitelna.
Zdroj:
Hypotéky 2007, analýza Market Vision
„ Po komunikační a prodejní stránce se nejlépe projevili pracovníci Raiffeisenbank. Všechna jednání zde probíhala způsobem, kdy se poradce snažil zjistit klientovy potřeby a finanční situaci a poté nabízet vhodné řešení,“ komentuje prodejní dovednosti studie.
Kdo je nejlepší?
Soupeření o „nejlepší hypoteční banku“ je jednoznačně prospěšné – pro klienta. A která banka vítězí? Pro každého jiná. Někdo uvítá unikátní vlastnosti hypotéky, jiný dává přednost bance s velkým počtem poboček… a pro někoho je schopna jeho situaci vyřešit jen jedna banka, která v ostatních parametrech propadá na hlavu.
[1] ČSOB a Poštovní spořitelna poskytují své služby na základě jedné bankovní licence a jsou jediným právním subjektem. Pro různé skupiny klientů ale využívá dvě značky.