EUR 25.355

USD 24.337

REPO sazba ČNB 4.0 %

Inflace 2.8 %

EUR 25.355

USD 24.337

Text: Petr Zámečník

28. 01. 2010

4 komentáře

Stavební spoření v roce 2010: Bude lépe?

 


 

Stavební spoření má z pohledu platební disciplíny klientů proti hypotékám několik výhod. Zejména stavební spořitelna má možnost prověřit platební schopnosti většiny klientů mnohem dříve, než jim půjčí. Bezezbytku to platí u řádných úvěrů ze stavebního spoření, kde v naprosté většině případů klientům nestačí pouze vložit určitý objem prostředků a čekat, ale je potřeba pravidelně spořit.

Výhodou oproti hypotékám z pohledu platební morálky a schopnosti splácet úvěr je i větší množství menších úvěrů poskytovaných stavebními spořitelnami – a to i přesto, že některé stavební spořitelny zkouší hypotečním bankám konkurovat překlenovacími úvěry hypotečního typu. Pro klienty bývá úvěr ze stavebního spoření výhodný pouze do určité výše, která se pohybuje řádově kolem 2 mil. Kč, pro větší objem prostředků zpravidla odcházejí do banky.

Proti lepší platební morálce působí skutečnost, že zástavu nemovitosti stavební spořitelny požadují až při vyšších objemech úvěrů – řádově od 300 až 600 tis. Kč.

V celkovém pohledu si stavební spořitelny stojí lépe než hypoteční banky.

Stavební spořitelna

Podíl úvěrů po splatnosti déle než 90 dní

WSTS

1,7 – 1,8 %

SSČS

od ledna do prosince 2009 vzrostl o 0,66 p.b.

ČMSS

podstatně nižší než průměr trhu

RSTS

1,80%

Zdroj:
Jak splácí své úvěry klienti stavebních spořitelen?

Podíl ohrožených hypoték přitom již v polovině loňského roku překročil hranici 2 %. Tuto hranici ovšem mají na dosah i stavební spořitelny. "Objem nesplácených překlenovacích úvěrů měřený dle objemu jako úvěry v selhání 90 dnů po splatnosti by podle našeho odhadu neměl přesáhnout 2,1 %," uvedla Eva Malecká, tisková mluvčí Raiffeisen stavební spořitelny, a očekávaný nárůst zdůvodnila: "Vývoj delikvencí de facto bez časového zpoždění kopíruje vývoj nezaměstnanosti v ČR."

Delikvence klientů stavebních spořitelen by ovšem měla zůstat pod úrovní nesplácených hypotečních úvěrů. Rostislav Trávníček, ředitel marketingu a komunikace ČMSS, navíc očekává, že jeho stavební spořitelna na tom bude lépe než ostatní: "Tak jako v předchozím roce se bude pohybovat významně pod průměrem trhu. Jednak si klient během spoření ověřuje, jakou částku může měsíčně investovat do bydlení. A jednak stavební spořitelna vedle této znalosti klienta přistupuje obezřetně ke každému úvěrovému případu."

Úvěrů by přitom mohlo přibýt. Zatímco v loňském roce došlo k poklesu objemu nově poskytnutých úvěrů meziročně o 11 % na 66,4 mld. Kč, v letošním roce stavební spořitelny očekávají stagnaci nebo mírný růst.

"Předpokládáme, že letos se ve srovnání s rokem 2009 zvýší zájem klientů o stavební spoření a úvěry, a to jak ze stavebního spoření, tak i překlenovací úvěry," uvedla Zdenka Blechová, tisková mluvčí Stavební spořitelny České spořitelny.

ČMSS očekává nárůst počtu úvěrů, ovšem při zachovaném objemu. "Současný stav bytového fondu generuje relativně stabilní poptávku.  Vyšší objem úvěrů může směřovat do modernizace bydlení včetně opatření zacílených na úspory energií," uvedl Rostislav Trávníček z ČMSS a dodal: "Ve srovnání s rokem 2009 může dojít k mírnému nárůstu počtu nově poskytnutých úvěrů."

Snížení by se mohly ovšem dočkat úvěry "hypotečního typu". "S ohledem na očekávanou stagnaci realitního trhu a s ohledem na očekávané "pokračování" obezřetného chování všech stavebních spořitelen je ale možné, že dojde k celkovému poklesu (v počtu i objemu) tzv. "PÚ hypotéčního typu" k novým smlouvám o stavebním spoření (na pořízení nového bydlení – koupě domu/bytu)," uvedla Eva Malecká z Raiffeisen stavební spořitelny .

I Raiffeisen stavební spořitelna stejně jako Českomoravská stavební spořitelna sází na ekologii: "Většina stavebních spořitelen se ale bude tento výpadek snažit kompenzovat vyššími objemy financování v oblasti "ekologické účelovosti", tzn. v oblasti financování alternativních zdrojů energie, resp. financování  sanačních prací s cílem dosažení energetických úspory (zateplování "obálek", výměna oken a další různé účely v rámci "zelených programů" jednotlivých stavebních spořitelen)."

A kolik úvěrů stavební spořitelny poskytnou? "Celkový součet platných úvěrů, které evidují stavební spořitelny, by na konci tohoto roku mohl překročit jeden milion," odhaduje Rostislav Trávníček z ČMSS. Jeho odhad doplňuje Eva Malecká z RSTS: "S ohledem na výše uvedené tak lze očekávat, že celkový objem nově poskytnutých úvěrů v rámci sektoru stavebního spoření se bude v roce 2010 pohybovat opět někde kolem 60 až 65 mld. Kč."

Stavební spořitelny se přitom v loňském roce vyrovnaly hypotečním bankám. Podle Fincentrum Hypoindexu banky schválily v loňském roce hypotéky za 74,4 mld. Kč, z údajů Ministerstva pro místní rozvoj vyplývá, že banky skutečně poskytly hypotéky v objemu 66 mld. Kč – a stavební spořitelny se tak staly většími poskytovateli úvěrů na bydlení než hypoteční banky.

Velkou neznámou v letošním roce bude ještě státní příspěvek na stavební spoření. Stát musí šetřit a víc než 14 mld. Kč se v takovém případě může hodit…

Loading

Vstoupit do diskuze 4 komentáře

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.32 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%

5.42%

5.38%

5.34%

5.32%
Historie vývoje

 

 



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Daniel

    8 února, 2010

    Dne 30.12.2009 jsem uzavřel smlouvu o stavebním spoření se společností Wüstenrot – stavební spořitelna a.s. na jejich pobočce v Praze, ul. Na Hřebenech II 1718/8. Smlouvu se mnou uzaviral jejich poradce pan Ludvík Perníkář. Před uzavřením smlouvy jsem čerpal veškeré informace ze stránek http://www.wuestenrot.cz/cz/cz/produkty/stavebni-sporeni/nase-nabidka/ a dale z informační linky 800 225 555. Na uvedených stránkách i lince, dnes, stejně jako 30.12.2009 jsou uvedeny informace o variantách staveního spoření, přičemž zde existují 2 varianty úročení: 1,0% a 2.2%. Na strákách je i kalkulačka simulace stavebního spoření, rovněž neexistuje jiná možnost volby úročení než 1.0% nebo 2.2%. V den uzavření smlouvy mi byl ale v místě pobočky předložen formulář smlouvy, kde byly uvedeny pouze varianty s úročením 1.0% a 2.0%. Na přímý dotaz „proč je to jinak než mi bylo předem sděleno a než jak je uvedeno na web stránkách?“ mi poradce odpověděl, že se jedná o „starý formulář, úroková sazba bude 2.2%“. Dne 13.1.2010 po obdržení dopisu ze dne 31.12.20009 s in­frmacemi o uzavřené smlouvě jsem si ale přečetl, že smlouva byla uzavřena s úročením 2.0%, tedy nikoliv 2.2%. Ihned jsem reklamoval tuto skutečnost na informační lince 800 225 555. Tam mi bylo sděleno, že jediný způsob reklamace, který je možný je odeslání emailu na adresu blanka.hronova@wuestenrot.cz. Po téměř měsíci urgencí jsem obdržel odpověď, kde sdělují, že je vše v pořádku, úročení 2.0% je také v pořádku a pan poradce si na nic nepamatuje! Berte toto varování velmi vážně. Celá záležitost už byla předána ČOI.

    Odpovědět

  • ujo

    1 února, 2011

    Tak to nepoznals Raiffeisen, 100x horší

    Odpovědět

  • Bob

    11 října, 2011

    Nás uvedly v omyl při pojištění a to jednání.Na jednání v Praze se něco dozvíš a poštou přijde neco jiného.Jeden den se dozvíš ano plníme vemeš si dovolenou na opravy domluvíš firmy a nic nedojde pak reknou že se peníze vrátily odeslaný doporučený dopis nedošel.Tři dny dovolený dvě cesty do prahy zdržovačka jeden rok.Podle toho co čtu na webu se nejedná o uvedení v omyl ale něco zcela jiného.Už bych od nich nechtěl jedinou službu.

    Odpovědět

  • ALBA

    1 listopadu, 2011

    Přidávám se s trochu jinou, ale také špatnou zkušeností s touto společností. V tomto roce jsem žádala o úvěr ze stavebního spoření (které má u společnosti syn) a o hypotéku. Oběma žádostem sice bylo vyhověno, ale spolčnost by se měla hodně zamyslet nad kvalitou jednak své práce (rychlost vyřízení, nutnost opětovného zasílání požadovaných informací – nevěřilo se dokonce ani zástupci, že jsem skutečně požadované nformace již zaslala) a rychlost zpracování různých operací týkajících se úvěru a hypotéky. Třešničkou na dortu jsou dámy v call centru, které hájí společnost zuby-nechty. Nevím sice, jaká je organizačí struktura společnosti, ale pokud řízení vztahu s klienty patří pod marketingového manažera, který přišel od výzkumné agentury GfK, doporuučila bych mu nehcat proést průzkum této oblasti a ještě předtím se podívat na to, jak se měří kvalita služby. A manažeři by mohli také zauditovat procesy – jede příklad za všechny – IS generuje dopis, který obsahuje určité lhůty pro klienta. Dopis „někde leží“ (v průměru 4 dny) a až potom je zaslán klientovi – suma sumárum – pokud se započte víkend, trvá doručení dopisu od jeho vygenerování 7 dnů. Lhůty, které se většinou týkají zaplacení přitom jaksi nepočítají, že by dopis někde ležel a že třeba klient není vždy tak rychle akceschopný (nemoc, služební cesty apod.). Což je velice nefér.
    Za sebe musí říct, že s Wustenrotem již nikdy víc – zaplatím a utíkám pryč, co mi nohy budou stačit. Jednoduše, nedoporučuji!!!

    Odpovědět