Žhavé téma: Zruší Kalousek podporu stavebního spoření?
Znovu otevřené téma
Zrušení či alespoň snížení státní podpory stavebního spoření se vrací s železnou pravidelností. Ministr financí Miroslav Kalousek se k němu jen v letošním roce vrátil několikrát a opět analyzuje možnosti, jak k němu přistoupit. Nyní má ale vážný důvod, proč se o změnu znovu pokusit.
Důvodem je světová finanční krize, která dopadá i na českou ekonomiku. S ní souvisí očekávané snížení příjmů státního rozpočtu pro příští rok. A s ním nutné hledání úspor na výdajové straně rozpočtu. Při letmém pohledu do jednotlivých kapitol nemůže zůstat stranou zájmu státní příspěvek stavebního spoření – 14,5 mld. Kč odeslaných na účty u stavebních spořitelen.
„Je opravdu na místě si položit palčivou otázku, zda 15 miliard na podporu stavebního spoření ročně je tím nejadekvátnějším rozpočtovým impulzem a instrumentem veřejné podpory bydlení,“ uvedl Miroslav Kalousek pro Hospodářské noviny.
Varianty snížení státní podpory stavebního spoření
Aktuálně jsou připraveny tři možnosti snížení výdajů na státní příspěvek stavebního spoření:
- Zrušení příspěvku pro vybrané skupiny obyvatel (např. děti do 15 let),
- plošné snížení příspěvku pro všechny,
- navázání příspěvku na užití úspor na bytové potřeby.
Ať by byla nakonec zvolena libovolná varianta, byla by účinná jen pro nově uzavírané smlouvy. Lze tedy očekávat, že po jejím přijetí by lidé houfně uzavírali smlouvy ještě podle stávající úpravy, podobně jako tomu bylo v roce 2003 při snížení maximální výše státního příspěvku ze 4 500 Kč na 3 000 Kč.
"Každé opatření, které má za následek snížení přílivu peněz do stavebních spořitelen, snižuje objem zdrojů pro poskytování úvěrů. V době, kdy v sektoru stavebního spoření velmi rychle roste podíl úvěrů na vkladech a v několika málo letech se může přiblížit 100 %, nepovažujeme za rozumné tento stabilní pilíř financování bytových potřeb narušovat, zejména pak ne v době tzv. finanční krize, tedy už tak výrazné nestability," uvedl k možnému snížení státní podpory Jiří Šedivý, tajemník AČSS, a dodává: "To vše za situace, kdy již třetím rokem, narozdíl od celkových výdajů státního rozpočtu, systematicky klesají výdaje na státní podporu stavebního spoření."
Podle Asociace českých stavebních spořitelen ale není dobré měnit podmínky ani pro lidi, kteří nevyužívají úspory k řešení bytových potřeb. A má k tomu dobrý důvod. "Je třeba si uvědomit, že tito klienti jsou pro systém prospěšní tím, že se na určitou dobu vzdají svých vlastních peněz a mechanismem stavební spořitelny je půjčí někomu jinému, kdo za ně – poskytnutým úvěrem realizuje investici do bytové potřeby," sdělil Jiří Šedivý.
Úspory… příští rok nebudou
Platnost změn pouze pro nové smlouvy ale znamená, že státní rozpočet v příštím roce rozhodně neušetří. Naopak se jeho výdaje ještě mohou zvýšit. Lidé, kteří váhali s uzavřením smlouvy, by měli rozhodování usnadněno a nastal by boom uzavírání smluv, jaký jsme již jednou zažili.
Tabulka: Počet nově uzavřených smluv a přiznaná státní podpora
Rok |
Počet nově uzavřených smluv |
Přiznaná státní podpora (mld. Kč) |
1998 |
638 232 |
5,068 |
1999 |
906 867 |
6,393 |
2000 |
1 115 926 |
7,719 |
2001 |
1 373 258 |
9,313 |
2002 |
1 293 890 |
11,059 |
2003 |
2 097 338 |
13,261 |
2004 |
314 650 |
15,337 |
2005 |
430 233 |
16,086 |
2006 |
516 385 |
15,772 |
2007 |
579 730 |
14,976 |
30.9.2008 |
454 940 |
13,471* |
* Ministerstvo předpokládá do konce roku 14,5 mld. Kč.
Zdroj:
AČSS
V roce 2003 bylo uzavřeno téměř dvojnásobné množství smluv o stavebním spoření než o rok dříve. A co hůře pro státní rozpočet – výdaje na státní příspěvek v následujícím roce vzrostly o více než 2 mld. Kč. Od té doby se ještě nedostaly na původně vyplácenou výši a klesat začaly až o dva roky později. Navíc pokles je značně pomalý.
Je velmi pravděpodobné, že by ke stejnému scénáři došlo znovu. Úspory by se tak mohly dostavit v řádu let, rozhodně by ale nepomohly deficitu státního rozpočtu v příštím roce.
Změny… nebudou
Snížit nebo dokonce zrušit státní podporu stavebního spoření je velmi nepopulární krok. Současná vláda by musela získat kromě loajality vlastních poslanců a senátorů také opozici. Ta se ale staví jednoznačně proti snižování příspěvku.
Vzhledem k nejasnému dopadu na státní rozpočet, nevoli stavebních spořitelen, opozice i voličů je téměř nemožné změny prosadit.
Stavební spoření a státní příspěvek na Slovensku
Stavební spoření je podporovaným produktem i na Slovensku. Výše příspěvku se vypočítává podle zákonem stanoveného vzorce a dosahuje od 5 do 15 % z vkladu, maximálně 2 tis. Sk ročně. Podpora tak reaguje na tržní podmínky. Pro letošní rok je stanovena na 12,5 %.