Desetitisíce lidí přijdou o stavební spoření. Liška je nechce
Stavební spořitelny si své klienty probírají čím dál více. Zatímco úvěrové klienty s vysokými úroky si drží zuby nehty, spořících klientů se staršími smlouvami se zbavují. Velké kolo výpovědí v březnu připravuje největší česká stavební spořitelna Českomoravská stavební spořitelna (ČMSS, Liška). Podle našich informací výpověď rozešle přibližně 26 tisícům lidí.
„Opatření se týká těch klientů, kteří nedodržují ustanovení článku VI. odst. 1 Všeobecných obchodních podmínek stavebního spoření, ve kterém se zavázali pravidelně měsíčně vkládat nejméně 0,5 % cílové částky na účet stavebního spoření a jsou i se započtením mimořádných vkladů v prodlení s plněním své vkladové povinnosti již po dobu 18 měsíců,“ upřesnil Rostislav Trávníček, tiskový mluvčí ČMSS.
Kolik musí klient spořit, ve skutečnosti závisí především na verzi Všeobecných obchodních podmínek (VOP). U nejstarších zveřejněných podmínek z roku 2004 se jedná o 0,5 % z cílové částky: „Účastník stavebního spoření pravidelně měsíčně ukládá u stavební spořitelny částku ve výši 0,5 % cílové částky (dále jen „měsíční vklad“). Stavební spořitelna může v odůvodněných případech s účastníkem písemně dohodnout jinou výši měsíčního vkladu.“ (VOP z roku 2004, článek VI., odst. 1)
Liška by při výpovědích mohla být i přísnější. VOP jí umožňují i dřívější výpovědi: „Je-li účastník i se započtením mimořádných vkladů v prodlení s úhradou měsíčního vkladu po dobu 12 měsíců, má stavební spořitelna právo smlouvu vypovědět.“ (VOP z roku 2004, článek VI., odst. 3)
V podmínkách z roku 2005 se povinnost pravidelného spoření u ČMSS rozdělila podle jednotlivých tarifů: „Účastník stavebního spoření pravidelně měsíčně ukládá u stavební spořitelny částku ve výši 0,5 % cílové částky (tarif INVEST) nebo 0,3 % cílové částky (tarif PERSPEKTIV).“ (VOP z roku 2005 i 2006[1], článek VI., odst. 1) Ostatní podmínky výpovědi smlouvy v případě nespoření zůstaly nezměněné.
REKLAMA
V roce 2012 Liška znovu změnila podmínky a povinnou výši vkladu přenesla do smluv o stavebním spoření: „Ve smlouvě se sjednává výše a perioda vkladu (např. měsíční, roční), kterou se účastník zavazuje pravidelně ukládat u stavební spořitelny. Není-li ve smlouvě sjednáno jinak, platí, že je účastník povinen ukládat u stavební spořitelny pravidelně ročně vklad nejméně ve výši Kč 1.000,–.“ (VOP z roku 2012 i 2014, článek VI., odst. 1) Opět zůstává možnost vypovědět smlouvu v případě, že klient 12 měsíců nespoří.
Stavební spořitelna má v podmínkách stanovenou možnost výpovědi smlouvy. Tu dlouhou dobu nevyužívala a klienty spořit nenutila. K obratu došlo po poklesu úrokových sazeb na bankovním trhu, kdy se pro stavební spořitelny stali dlouhodobí klienti s vysokými úrokovými sazbami drazí.
Jiné přístupy k „drahým“ klientům
Každá stavební spořitelna ke klientům s vysokými úrokovými sazbami přistupuje jiným způsobem. Nejčastěji se je snaží vypovědět na základě některého z ustanovení Všeobecných obchodních podmínek, některé stavební spořitelny ospravedlňovali výpovědi Obchodním zákoníkem. Jsou ale i mnohem záludnější způsoby.
V úrokovém lístku Stavební spořitelny České spořitelny (SSČS, Buřinka) naleznou klienti úrokovou pro smlouvy trvající déle než 6 let ve výši 0,5 % p.a. Snížit úrokovou sazbu jí umožňují VOP, v nichž stojí: „Po uplynutí 6 let ode dne uzavření smlouvy o stavebním spoření a při splnění dalších podmínek stanovených zákonem má Stavební spořitelna právo jednostranně měnit úrokovou sazbu z vkladů, a to opakovaně. Výši změněné úrokové sazby vyhlašuje Stavební spořitelna ve sdělení. O uplatnění tohoto práva bude účastník písemně informován.“
REKLAMA
Snížení úrokové sazby při dlouhodobém spoření mají ve svých podmínkách téměř všechny stavební spořitelny. Stejně tak v nich uvádí pestřejší výčet situací, kdy může spořitelna vypovědět smlouvu nepohodlnému klientovi. Rozhodně se vyplatí si je přečíst – a to důkladně.