19. 08. 2009
On-line tržiště s hypotékami Honzova hypotéka přispěje k profesionalizaci hypotečního trhu
Na český trh přichází nový finanční subjekt. Společnost honzovahypoteka.cz, s. r. o., začala nabízet netradiční služby v oblasti poskytování hypotečních úvěrů. Na on-line tržišti s hypotékami honzovahypoteka.cz jsou na jednom místě zastoupeny všechny banky, které poskytují hypoteční úvěry a úvěry ze stavebního spoření. „Finanční ústavy zatím reprezentuje 130 hypotečních makléřů a pracovníků bank, do budoucna by jejich počet měl vzrůst až na pět set,“ řekl Jiří Paták, obchodní ředitel serveru honzovahypoteka.cz. Honzovahypoteka.cz nabízí i refinancování hypotečních úvěrů nebo konsolidaci dluhu. Služba je pro uživatele bezplatná, společnost generuje zisk od makléřů, kteří obchod uzavřou.
Na rozdíl od ostatních podobných projektů je služba honzovahypoteka.cz unikátní v tom, že na každou poptávku reagují „živí“ makléři z různých bank a nikoli automat, který nabídku sestaví podle předem daných tabulek. „Makléři vědomě soutěží o zájem poptávajícího, což vytváří velmi tržní prostředí a tlačí ceny hypoték na minimum. Honzovahypoteka.cz představuje univerzální platformu pro obchodování s hypotékami, která snadno a přehledně propojí makléře se zájemci o hypotéku,“ řekl Jiří Paták. Společnost honzovahypoteka.cz se bude zabývat pouze rozvojem služeb hypotečního tržiště: „Budeme zachovávat striktní neutralitu vůči všem obchodujícím makléřům. O oblibě jednotlivých poskytovatelů hypoték budou rozhodovat sami uživatelé,“ dodal Paták.
Líný, ale chytrý Honza pomůže lidem k levnější hypotéce
Neobvyklý název honzovahypoteka.cz vyjadřuje klíčovou myšlenku nové společnosti: „Buďte líní, ale chytří jako český Honza. Zájemci o úvěr nemusí běhat po bankách, mohou se snadno zorientovat přes internet a vybrat si tu nejlepší nabídku. Hypotéka je ve své podstatě velmi jednoduchý produkt, ze kterého není třeba dělat složitou finanční službu,“ řekl Jiří Paták.
Za serverem honzovahypoteka.cz stojí Jakub Havrlant, ředitel úspěšného realitního tržiště bezrealitky.cz, a Jiří Paták, odstupující ředitel významného hypotečního brokera. „Naší vizí je zprůhlednit český hypoteční trh, profesionalizovat služby makléřů a vytvořit unikátní řešení pro financování bydlení,“ řekl Jiří Paták. „Chceme vytvořit trh s hypotékami se stejnou filozofií jako bezrealitky.cz – důraz klademe hlavně na nezávislost a transparentnost,“ dodal Jakub Havrlant.
Horší dostupnost hypoték vede k manipulaci s klienty
Ekonomická krize se projevuje ve výrazném zhoršení dostupnosti hypoték: v meziročním srovnání se v prvním pololetí hypoteční trh propadl o třetinu. V důsledku toho mají hypoteční makléři nižší výdělky a někteří z nich mají tendenci manipulovat klienty k hypotékám bank, od kterých mají nejvyšší provize. „Není pravda, že provize od všech bank jsou stejné, a pokud to některý makléř tvrdí, tak lže,“ potvrdil Jiří Paták, obchodní ředitel serveru honzovahypoteka.cz, který se hypotečnímu trhu věnuje od roku 2004.
Současně banky přísněji posuzují schopnost splácet. Pro řadu žadatelů je tak obtížnější hypotéku vůbec získat: „Klientovi, který před rokem s čistým příjmem 18 tisíc korun dosáhl na hypotéku ve výši 1,6 milionu korun, banka nyní půjčí o 400 tisíc korun méně. „Sehnat potřebnou hypotéku tak je pro řadu zákazníků poměrně složité a zdlouhavé,“ řekl Paták. Pokud je na trhu hypotéka vhodná pro konkrétního žadatele, na serveru honzovahypoteka.cz ji určitě najde a současně se vyhne zdlouhavému obcházení jednotlivých poboček a porovnávání nesrovnatelných nabídek.
Nezkušený zákazník se také snadno stane obětí různých „pseudoslev“ a marketingových akcí, které lákají potenciální klienty na pofiderní výhody. Honzovahypoteka.cz se snaží tyto praktiky odstranit: „Zákazník dostane všechny nabídky v jednotných přehledných tabulkách, které mu umožní srovnat si je podle vybraného parametru. Lze tak snadno, zdarma a nezávazně získat přehled o nabídce bez matoucích poznámek pod čarou a reklamních nabídek,“ vysvětlil Jiří Paták.
Honzovahypoteka.cz nabídne nejlevnější úvěr na trhu
Velká konkurence současně tlačí poradce ke snižování provizí – na serveru honzovahypoteka.cz díky tomu žadatel může sehnat vůbec nejlevnější úvěr na trhu. „Jsou i banky, u kterých provize činí až 2 procenta z objemu úvěru, což u průměrné hypotéky ve výši 1,7 milionu korun odpovídá částce 34 000 korun. To dává velký prostor na slevy z poplatku nebo za odhad ceny nemovitosti,“ vypočítal Jiří Paták.
Příklad : mladý pár z Olomouce – muž 31 let, žena 29 let s celkovými čistými příjmy 43 000 korun kupuje novostavbu v ceně 3,5 milionu korun. Našetřeno mají 100 000 korun, které chtějí použít na vybavení.
Rok 2008: výběr z pěti místních bank, které 100% financování poskytují, parametry vybrané nejnižší nabídky – úrok 5,69 %, měsíční splátka 20 300 Kč, poplatek za vyřízení úvěru 12 000 Kč |
Rok 2009: výběr pouze ze dvou místních bank, které 100% financování poskytují, parametry vybrané nejnižší nabídky – úrok 6,49 %, měsíční splátka 22 100 Kč, poplatek za vyřízení úvěru 24 000 Kč |
Honzovo řešení: výběr z celého trhu bank a poradců, v jehož rámci žadatelé dosáhnou na 100% hypotéku hned u tří bank, parametry vybrané nejnižší nabídky – úrok 5,99 %, měsíční splátka 20 960 Kč, poplatek za vyřízení úvěru 0 Kč |
Unikátní systém hodnocení poradců oddělí ty kvalitní od nekvalitních
Ani návštěva pobočky nebo hypotečního centra nezaručuje žadateli o úvěr kvalitní poradenský servis. „Podle české legislativy finanční poradenství nepatří mezi takzvané vázané živnosti, to znamená, že v tomto oboru může podnikat prakticky kdokoli. Na trhu je v současnosti přebytek poskytovatelů – úvěry nabízejí přímo banky, ale také brokeři i poradci, reálně je zde byznys pro třetinu nebo čtvrtinu z nich,“ konstatoval Jiří Paták.
Uživatel serveru honzovahypoteka.cz se také vyhne tomu, že ho neodbytný poradce uhání po telefonu, transakci si řídí sám, protože poptávku zadává anonymně, nabídky makléřů si vybere ze svého klientského účtu na serveru a odpoví jen na ty, které mu vyhovují. Nabídky přijdou za méně než 24 hodin a jejich počet je nastaven na maximálně patnáct. Pokud má uživatel zájem o další, jednoduše vystaví svoji poptávku znovu.
Server honzovahypoteka.cz dává prostor pro zviditelnění seriózních a schopných, ale méně známých finančních subjektů, a to díky unikátnímu systému hodnocení poradců fungujícímu podobně jako u obchodníků na internetu nebo na internetových aukcích – po uzavření úvěrové smlouvy klient práci „svého“ poradce ohodnotí a hodnocení je pak dostupné všem návštěvníkům serveru. „Poradci s vysokým klientským hodnocením a aktivitou budou více na očích a klienti si k nim najdou cestu. Tento efekt bude obzvlášť účinný mimo velká města, kde je jinak složitější svoje služby inzerovat,“ uzavřel Jiří Paták, obchodní ředitel serveru honzovahypoteka.cz.