Poradci: U hypoték klienty zajímají víc poplatky než sazba
Vrácení poplatku za vedení úvěrového účtu a rušení některých poplatků souvisejících s hypotékou, katapultovalo poplatky do popředí zájmu při sjednávání hypotečního úvěru. „Klienti si více všímají RPSN a zajímají se o dodatečné náklady – jednorázové i měsíční. Zajímají je poplatky za vedení hypotéky i běžného účtu. Ale to je díky mediální masáži posledních měsíců. Jinými slovy: poplatky jsou alfou a omegou letošního jara / léta a nebojím se říci roku 2013,“ říká Zbyněk Prim, exkluzivní poradce a lektor na hypotéky pro finančně poradenskou společnost Fincentrum.
Pozor na „již od“
Reklama má samozřejmě na mnohé velký vliv. Lidé se pak při sjednávání hypotéky dožadují stejné sazby, jako jim přislíbila slečna v televizi. Jenže takovou sazbu většinou dostane jen málokdo. Poradci pak musí tato čísla uvádět na pravou míru. „Banky prezentují sazby „od“, na které dosáhne jen jistý okruh klientů, což z reklamy není zřejmé. Tyto inzerované sazby jsou většinou podmíněny sjednáním životního pojištění nebo jiných produktů. Často se také nejedná o sazbu fixní, ale sazbu variabilní, která je odvislá od výše PRIBORu a může se tak teoreticky každý měsíc měnit. I přes to, že je díky nízkému PRIBORu v současné době variabilní úroková sazba nižší než fixní úrokové sazby, spoustě klientů její princip nevyhovuje a preferují spíše „dlouhodobější jistotu“. Všechny tyto reklamní „taháky“ je pak potřeba klientům vysvětlit,“ vysvětluje Petra Sitařová ze společnosti Callido Finance.
Poradci sice musí některé mylné údaje uvádět na pravou míru, ale informovanost o hypotékách a jejích náležitostech je čím dál tím větší. Také si více vybírají, u které finanční instituce se zaváží minimálně na pět let a svěří jí do rukou své bydlení. Poradci se shodují, že nejoblíbenější je stále pětiletá fixace. Hlavně v případě, že zájemce o hypotéku neočekává v brzké době alespoň částečné umoření dluhu.
Refinancování je kapitola sama o sobě
Před pěti lety bylo sjednáno přes 50 tisíc hypotečních úvěrů. Proto se velká část klientů teď zajímá o refinancování. Ale i této oblasti jsou lidé opatrní a nenechají se svou stávající bankou natlačit do nevýhodné úrokové sazby na dalších pět let. Svůj úvěr letos refinancuje zhruba 30 až 35 procent klientů.
„Ohledně účelovosti kromě standardních hypoték na koupi či výstavbu s klienty řešíme končící fixace úrokové sazby. Ve většině případů se nám daří s klienty vyjednat úpravu prvotní nabídky, kterou od své banky dostali, ale v některých případech je jediným řešením refinancování ke konkurenci, která nabízí výhodnější podmínky. Jinak v poslední době také stále častěji řešíme konsolidace úvěrů prostřednictvím hypotéky, což při stávajících sazbách přináší klientům faktické úspory na úrocích a poplatcích v řádech tisícikorun ročně,“ dodává Libor Ostatek, ředitele GOLEM FINANCE.
REKLAMA