Realitních kanceláří je hodně. Každá pracuje trochu jiným způsobem a každá využívá trochu jiné postupy. Některé jsou seriózní, jiné méně. Rozpoznat je není jednoduché. Ty méně seriózní využívají navíc nespočet triků, jak klienta k sobě přivázat.
Prodávat nemovitost prostřednictvím realitní kanceláře lze buď se smlouvou exklusivní, nebo se smlouvou neexklusivní. Některé realitní kanceláře jdou do prodeje i bez smlouvy. Stačí, když se objeví více inzerátů stejného bytu či rodinného domku, a zařadí ji do své nabídky. Pak následují triky, kterými chce získat exklusivní smlouvu.
Obecně má uzavření exklusivní smlouvy s realitní kanceláří výhodu. Realitní kancelář, která je jediným nabízejícím nemovitosti, může věnovat více úsilí do její propagace a do prodeje. Ví, že pokud nemovitost prodá, dostane zaplaceno. A tomu odpovídá i její aktivita.
Vyskytly se ale již případy, kdy realitní kancelář nechtěla byt prodat, ale jejím záměrem bylo získat smluvní pokutu za porušení exklusivní smlouvy ze strany klienta. Vyvázat se z „dobře napsané“ exklusivní smlouvy může být pro klienta problém. Exklusivní smlouva by měla být proto uzavřena vždy na konkrétní časové období, které odpovídá rychlosti, s níž chce prodávající nemovitost zpeněžit.
Triky nepoctivých realitek k uzavření exklusivní smlouvy
Ministerstvo pro místní rozvoj ve své studii „Analýza současné situace v oblasti podnikání realitních kanceláří a návrh variant řešení“ popsalo nejčastější triky využívané některými realitními kancelářemi k získání podpisu klienta na exklusivní smlouvě. Pokud při prodeji svého bytu či domu poznáte v jednání realitního makléře některý z popisovaných triků, buďte nanejvýš opatrní.
REKLAMA
Falešný kupec
Nejčastějším trikem je „falešný kupec“. Realitní kancelář z inzerce zjistí, že je nabízena nová nemovitost k prodeji, a osloví prodávajícího s tím, že má pro něj kupce. Domluví si i prohlídku, kde zájemce o koupi hraje zpravidla jeden z makléřů. Ten je nemovitostí zpravidla nadšen – a realitní kancelář již vytahuje připravenou exklusivní smlouvu k podpisu.
Přistoupí-li majitel nemovitosti k uzavření exklusivní smlouvy, falešný zájemce překvapivě rychle ztrácí o nemovitost veškerý zájem. V tu dobu je ale již pozdě, neboť realitní kancelář již získala cennou exklusivitu, zpravidla zajištěnou vysokou smluvní pokutou v případě jejího porušení.
Vysoká kupní cena
Další trik nepoctivých realitních kanceláří úspěšně sází na chamtivost prodávajících. Jakmile realitka prohlásí, že je schopna nemovitost prodat za vyšší cenu než jiné realitní kanceláře, roztočí se majiteli v zornicích dolary a nevidí nereálnost takového příslibu. (Obdobně pod příslibem nereálného zhodnocení lákají své oběti provozovatelé pyramidových her. Také často úspěšně.)
Podmínkou prodeje za vysokou cenu ovšem bývá pochopitelně uzavření exklusivní smlouvy. Po jejím podpisu se ale zájemci nedostavují a nikdo o předražený byt či rodinný dům nestojí. Postupem času makléř klienta přesvědčí ke snížení ceny – a ten může prodat i za cenu nižší, než za jakou původně mohl.
REKLAMA
Nedostatek času
Realitní makléř přijde na schůzku ve spěchu a pozdě. Slíbí klientovi snadný a rychlý prodej a podstrčí mu smlouvu. Makléř nedá dostatek času k pročtení smlouvy, kterou klient v časovém stresu podepíše. Až posléze se dozví, k čemu se zavázal.
Nemám právo smlouvu podepsat
Jedním z nejnebezpečnějších triků nepoctivých realitních kanceláří je tvrzení makléře, že není kompetentní smlouvu sám podepsat. Nechá tak dva výtisky podepsat klientem a oba sbalí a odnese s tvrzením, že jeden předá po podpisu svým nadřízeným. K tomu ale nedojde. Realitní kancelář se o prodej nestará, a tak si klient nemovitost prodá sám. Pak se realitka ozve o nárok smluvních sankcí.
Někdy je tento podvod doprovázen i výměnou některých stránek ve smlouvě, jejíž konec klient podepsal. Tím, že nemá žádný svůj výtisk, se nemůže ani efektivně bránit. „Podepíše“ tak smlouvu, kterou neměl nikdy k dispozici.
Všeobecné obchodní podmínky
Zdaleka ne vše se dává do smlouvy. Ta může odkazovat na jiné dokumenty, nejčastěji na všeobecné obchodní podmínky. U bank a stavebních spořitelen je to zcela běžné. U realitních kanceláří je to ale podezřelé.
Všeobecné obchodní podmínky realitní kanceláře mohou např. obsahovat klausuli, že není-li ve smlouvě uvedeno jinak, jedná se o smlouvu exklusivní. Pokud si klient přečte pouze smlouvu, o exklusivitě se nedozví. Když pak nemovitost prodá sám nebo přes jinou realitku, přijde požadavek k zaplacení smluvní pokuty či smluvené provize.
Nejen realitky dovedou zneužít smlouvu
Triků k uzavření exklusivní smlouvy je mnohem víc. Postupy nepoctivců se navíc vyvíjejí v čase a jsou stále zákeřnější. Ovšem nejen realitní kancelář dokáže smlouvu zneužít. Umí to i její klienti.
Uzavře-li klient s realitní kanceláří neexklusivní smlouvu, nemusí mít ani záměr byt nebo rodinný dům přes ni prodat. Může ji využít pouze ke snadnému a bezplatnému rozšíření inzerce na prodávanou nemovitost. Přivede-li mu pak realitní kancelář klienta, obejde ji a domluví se s ním napřímo.