19. 04. 2011
Subjekty:
Allianz pojišťovna
Detektivové Allianz pojišťovny odhalili v prvním čtvrtletí podvody
„Nejvíce podvodů odhalili naši vyšetřovatelé již tradičně v souvislosti s havarijním pojištěním a povinným ručením, zhruba 300 případů za více než 10 milionů korun,“ vypočítává vedoucí oddělení auditu a kontroly Allianz pojišťovny Maya Mašková. „Přestože podvody z autopojištění jsou nejčetnější, nebyla to zdaleka nejvyšší odhalená částka. V majetkovém a odpovědnostním pojištění se fingované škody vyšplhaly téměř na 24 milionů korun,“ dodala Mašková. „Více než 4 miliony korun pak padly na vrub životního a cestovního pojištění.“
A jaké příběhy si tentokrát klienti připravili? Tak například jeden severomoravský podnikatel nahlásil vloupání do skladu, z něhož mělo být odcizeno 1900 metrů čtverečních plovoucí podlahy v hodnotě zhruba 1,5 milionu korun. Již první šetření detektivů odhalil mírně řečeno podezřelý způsob vniknutí pachatele, respektive způsob zabezpečení objektu v době vloupání. Z fotografií pořízených policií totiž zjistili, že ve zdivu byl nad zemí probourán otvor, kterým pak byly desky plovoucí podlahy vyneseny. Majitel o tomto „vstupu“ prokazatelně věděl déle než dva týdny před krádeží, a přesto jej nenechal zazdít. Příchod a odchod pachatele nebo pachatelů se díky tomu odehrál bez násilného překonání překážek. Podezřelým byl i způsob přemístění zhruba 900 těžkých balíků tímto otvorem a absence otisků pneumatik nákladního vozu, který by minimálně jeden byl k jejich odvozu třeba. Škoda byla pro všechny tyto důvody zamítnuta a podnikatel pod tíhou důkazů vůbec neprotestoval.
Výjimkou není ani situace, kdy z klientových informací vyplyne, že nemluví pravdu a tudíž pojistný podvod na sebe prozradí sám. To se přihodilo i motoristovi z jižních Čech, který hlásil rozbité čelní sklo u svého osobního automobilu. Na dotaz, kdy se pojistná událost přihodila, napoprvé řekl, že je to již déle a datum si nepamatuje, ale že pojištění měl tehdy teprve krátce a platil by vyšší spoluúčast než teď. Zkušená operátorka zachovala klid, upozornila klienta, že telefonáty jsou monitorovány a zcela rutinně se dál ptala – na registrační značku vozu, bydliště klienta, na to, zda chce doporučit nejbližší smluvní servis, atd. A pak opakovaně položila otázku na konkrétní datum události, na níž klient zareagoval prokazatelně – „Konkrétní datum?, řekněme před třemi týdny.“ Lhát se nemá – jeho škoda vyplacena nebyla. Znalí operátoři Allianz pojišťovny se v případě hlášení, které vykazuje podezřelé znaky, dokáží dotazovat velmi cíleně a mnoho pokusů o podvod tak odhalí hned v zárodku.
Poprvé se likvidátoři setkali i s případem, kdy rodiče chtěli vydělat na nemoci svého dítěte. Den před plánovanou operací a hlavně již po stanovení diagnózy jeho onemocnění uzavřeli pro svého potomka pojištění závažných onemocnění. Samozřejmě díky lékařské zprávě se tato termínová disproporce ihned odhalila a vzápětí i prokázala. Je jasné, že vážná nemoc dítěte je pro rodiče vždy traumatizující záležitostí, ale takové řešení za zápis v rejstříku trestů určitě nestojí. Pojistný podvod je totiž trestným činem a hrozí za něj odnětí svobody, v nejhorším případě dokonce až na 10 let.
A jak vypadala situace v prvním čtvrtletí letošního roku ve srovnání s celým rokem 2010 v jednotlivých krajích České republiky?
Pojistné podvody 1.Q 2011/ celý rok 2010 |
||
Kraj |
odhalené v mil. Kč |
odhalené případy |
Praha |
3,9 / 12 |
93 / 245 |
Středočeský |
9,4 / 6,7 |
105 / 196 |
Moravskoslezský |
2,1 / 15,5 |
23 / 91 |
Ústecký |
3,6 / 5,7 |
27 / 64 |
Královéhradecký |
1,3 / 6,7 |
9 / 31 |
Jihočeský |
1,7 / 5,5 |
12 / 34 |
Plzeňský |
1,6 / 4,2 |
9 / 30 |
Liberecký |
1,8 / 4,2 |
11 / 49 |
Karlovarský |
1,3 / 3,8 |
13 / 22 |
Jihomoravský |
3,3 / 4,1 |
21 / 71 |
Olomoucký |
1,6 / 3,8 |
11 / 39 |
Pardubický |
2,8 / 3,4 |
8 / 37 |
Vysočina |
1,4 / 3,5 |
5 / 32 |
Zlínský |
1,8 / 3,2 |
11 / 25 |