Příspěvek na bydlení vzrostl až o 2 tis. Kč!
Příspěvek na bydlení má pomoci lidem, kteří nemají dostatek vlastních příjmů, financovat náklady na bydlení. Mezi náklady na bydlení se nepočítá pouze nájem či údržba vlastního nebo družstevního bytu, ale také energie, topení, voda…
Na příspěvek má nárok ta domácnost, jejíž náklady na bydlení jsou vyšší než 30 % (v Praze 35 %) rozhodného příjmu, do něhož se započítává též přídavek na děti. Zároveň oněch 30 % (v Praze 35 %) příjmu nesmí být vyšší než tzv. „normativní náklady bydlení“. A jsou to právě normativní náklady, které jsou pro letošní rok vyšší – a díky tomu na příspěvek dosáhne více lidí a výše příspěvku vzroste. Další podmínkou je trvalé bydliště v bytě, ve kterém rodina o příspěvek na bydlení žádá.
Tabulka 1: Normativní náklady na bydlení pro nájemní byty platné od 1. 1. 2010 do 31. 12. 2010
Počet osob v rodině |
Počet obyvatel obce |
||||
Praha |
nad 100 tis. obyvatel |
50 000 – 99 999 obyvatel |
10 000 – 49 999 obyvatel |
do 9 999 obyvatel |
|
1 |
5 877 Kč |
4 816 Kč |
4 597 Kč |
4 309 Kč |
4 016 Kč |
2 |
8 499 Kč |
7 037 Kč |
6 738 Kč |
6 344 Kč |
5 943 Kč |
3 |
11 638 Kč |
9 739 Kč |
9 348 Kč |
8 832 Kč |
8 309 Kč |
4 a více |
14 597 Kč |
12 307 Kč |
11 835 Kč |
11 213 Kč |
10 582 Kč |
Zdroj: MPSV
Tabulka 2: Normativní náklady na bydlení pro družstevní byty a byty vlastníků platné od 1. 1. 2010 do 31. 12. 2010
Počet osob v rodině |
Počet obyvatel obce |
||||
Praha |
nad 100 tis. obyvatel |
50 000 – 99 999 obyvatel |
10 000 – 49 999 obyvatel |
do 9 999 obyvatel |
|
XXX Počet osob v rodině podle § 7 odst. 6 zákona |
Měsíční náklady na bydlení podle počtu obyvatel obce | ||||
---|---|---|---|---|---|
Praha | více než 100 000 | 50 000 – 99 999 | 10 000 – 49 999 | do 9 999 | |
1 |
3 356 Kč |
3 356 Kč |
3 356 Kč |
3 356 Kč |
3 356 Kč |
2 |
5 062 Kč |
5 062 Kč |
5 062 Kč |
5 062 Kč |
5 062 Kč |
3 |
7 124 Kč |
7 124 Kč |
7 124 Kč |
7 124 Kč |
7 124 Kč |
4 a více |
9 078 Kč |
9 078 Kč |
9 078 Kč |
9 078 Kč |
9 078 Kč |
Zdroj: MPSV
Samotný výpočet výše příspěvku na bydlení je jednoduchý. Jsou-li skutečné náklady na bydlení vyšší než úředně stanovené normativní, pak stačí si v příslušné tabulce najít normativní náklady na bydlení pro konkrétní velikost obce a domácnosti a od nich odečíst 30 % (v Praze 35 %) rozhodného příjmu, tedy průměrného měsíčního příjmu včetně přídavků na děti za předcházející čtvrtletí. V případě, že jsou skutečné náklady nižší, odečte se od nich 30 % (v Praze 35 %) rozhodného příjmu a rozdíl tvoří výši příspěvku na bydlení.
A jak se příspěvek na bydlení zvýšil? Pokud budeme předpokládat, že se domácnosti nezměnil příjem (ani počet jejích členů, velikost obce apod.) a že jsou její skutečné náklady na bydlení vyšší než normativní, pak je růst příspěvku na bydlení roven růstu normativních nákladů na bydlení.
Tabulka 3: Růst příspěvku na bydlení v nájemních bytech
Počet osob v rodině |
Počet obyvatel obce |
||||
Praha |
nad 100 tis. obyvatel |
50 000 – 99 999 obyvatel |
10 000 – 49 999 obyvatel |
do 9 999 obyvatel |
|
1 |
789 Kč |
771 Kč |
793 Kč |
929 Kč |
851 Kč |
2 |
1 119 Kč |
1 085 Kč |
1 116 Kč |
1 302 Kč |
1 196 Kč |
3 |
1 498 Kč |
1 465 Kč |
1 506 Kč |
1 749 Kč |
1 611 Kč |
4 a více |
1 860 Kč |
1 820 Kč |
1 869 Kč |
2 162 Kč |
1 995 Kč |
Tabulka 4: Růst příspěvku na bydlení v bytech v osobním a družstevním vlastnictví
Počet osob v rodině |
Počet obyvatel obce |
||||
Praha |
nad 100 tis. obyvatel |
50 000 – 99 999 obyvatel |
10 000 – 49 999 obyvatel |
do 9 999 obyvatel |
|
XXX Počet osob v rodině podle § 7 odst. 6 zákona |
Měsíční náklady na bydlení podle počtu obyvatel obce | ||||
---|---|---|---|---|---|
Praha | více než 100 000 | 50 000 – 99 999 | 10 000 – 49 999 | do 9 999 | |
1 |
247 Kč |
247 Kč |
247 Kč |
247 Kč |
247 Kč |
2 |
343 Kč |
343 Kč |
343 Kč |
343 Kč |
343 Kč |
3 |
470 Kč |
470 Kč |
470 Kč |
470 Kč |
470 Kč |
4 a více |
562 Kč |
562 Kč |
562 Kč |
562 Kč |
562 Kč |
Stát, přestože se snaží své občany přesvědčit, ať již podporou stavebního spoření, úrokovými dotacemi hypoték či daňovou odpočitatelností úroků z úvěrů na bydlení, aby se o své bydlení postarali sami. Pokud se ale dostanou do finanční tísně a jejich příjem klesne tak, že se stanou příjemci sociálních dávek, zjistí, že ve výhodě jsou ti, kdo nechávají život bezstarostně plynout bez hypotéky a závazků v podobě údržby nemovitosti.
Příspěvek na bydlení se zvýšil až téměř o 2 tis. Kč. Zároveň díky zvýšení normativních nákladů bydlení na jeho pobírání bude mít nárok více lidí (mzdy v průměru nerostly). Stát tedy musel najít ve státním rozpočtu další prostředky na jeho vyplácení. Podle odhadů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR bude zvýšení příspěvku na bydlení stát daňové poplatníky 394 mil. Kč.