Elektřina zdražuje. Jak na tom vydělat?
Elektřina jde nahoru a dodavatelé pozvolna zdražují. Pro domácnosti je to šance, jak se vymanit z nevýhodných smluv, získat lepší podmínky a třeba i ceny. Lidé by si ale měli dát pozor na to, co podepisují.
Už několik měsíců za sebou narůstá cena elektřiny, kterou dodavatelé nakupují na energetických burzách. Pro odběratele z řad domácností i firem to znamená jediné: bude se zdražovat.
„Cena elektřiny na burze nadále stoupá a je tedy jen otázkou taktiky a času, kdy jednotliví dodavatelé přistoupí ke zvýšení konečných cen. Například ČEZ již k prvnímu červenci zvýšil cenu svých fixovaných produktů, u smluv na dobu neurčitou s termínem ještě váhá,“ konstatuje Jiří Gavor, analytik a jednatel společnosti ENA.
Největší vlna cenových úprav probíhá podle Gavora tradičně ke konci roku, a to zároveň s vyhlášením regulovaných cen na příští rok. „Zřejmě tomu tak bude i letos. Na přelomu roku také odběratelé nejčastěji mění dodavatele, zvážit lepší nabídku ale doporučuji kdykoliv,“ dodává.
Šance změnit rychle dodavatele
Se změnou cen přichází šance pro domácnosti, které dříve podepsaly nevýhodné smlouvy na dobu určitou, z nichž je obtížnější se vymanit, a to kvůli sankcím hrozícím za předčasné ukončení takové smlouvy. Když totiž dodavatelé zdražují, je možné poslat výpověď, aniž by dodavatel mohl požadovat sankce.
Důležité je ohlídat termín. Lidé na výpověď mají buď deset dnů, nebo tři měsíce. Záleží na tom, jak je dodavatel o změnách informoval. Když obchodník zvýší cenu nebo změní smluvní podmínky a upozorní na změnu zákazníka nejpozději třicet dnů předem a současně zašle poučení o možnosti odstoupení, pak lidé mohou odstoupit do deseti dnů před změnou.
Jiná je ale situace, pokud zákazník žádnou adresnou informaci o navýšení ceny nebo změně obchodních podmínek nedostane. To znamená, že mu dodavatel nepošle dopis, e-mail nebo třeba SMS zprávu. Pokud dodavatel zdražuje, aniž by o tomto kroku zavčas informoval své zákazníky, odběratelé mají na bezproblémové odstoupení tři měsíce.
Léto je pak ideální dobou na změnu dodavatele, protože proces nějakou dobu trvá (pokud není urychlený kvůli navýšení cen) a domácnost si tak připravuje lepší ceny pro nadcházející topnou sezónu. „Přechod od jednoho obchodníka ke druhému trvá v průměru tři až čtyři měsíce. S příchodem teplých měsíců byste proto neměli váhat a zajistit si výhodnější podmínky co nejdřív. To přinese úspory v zimě, která spolyká nejvíce peněz, protože tou dobou nejvíc topíme a dlouho svítíme,“ vysvětluje Libor Holub, obchodní ředitel Bohemia Energy.
Pozor na smlouvu
Vedle ceny, která by měla být jednoznačně výhodnější než u původního dodavatele, by měla rozhodovat také smlouva a obchodní podmínky. Před podpisem každého dokumentu je důležité si jej řádně pročíst a všemu porozumět. Raději se vyhněte smlouvám uzavíraným po telefonu nebo při podomním prodeji.
Úskalí mohou mít ale i smlouvy, jež uzavíráte na pobočce dodavatele energií. Příklad za všechny uvádí Eduarda Hekšová ze spotřebitelské poradny dTest: „Necháte se například nalákat na výhodnou cenu za odebranou elektřinu a plyn. Ovšem tu tvoří vedle ceny za množství spotřebované energie i stálý měsíční plat, jehož výši byste si měli zkontrolovat. Ověřte si také, zda se nezavazujete k placení dalších služeb, které nemusíte vůbec využít, jelikož jsou drahé nebo neznáte jejich rozsah. Jedná se o různá pojištění nebo služby zámečníka, opraváře, elektrikáře a podobně. Všímejte si smluvních pokut, které vám hrozí. Výhodnost ceny si můžete ověřit v některém z internetových srovnávačů cen energií.“
Vždy dobře zvažte také otázku sjednání smlouvy na dobu určitou. „Z ní se totiž můžete předčasně vyvázat často jen po zaplacení vysoké smluvní pokuty. Pozor si dejte i na ustanovení o automatickém prodloužení smlouvy, kdy se vám smlouva na dobu určitou prodlouží znovu zpravidla na stejné období, pokud nedáte ve stanovené době vědět, že si v ní nepřejete pokračovat,“ dodává Eduarda Hekšová.
Nastavte si nové zálohy
S každou novou uzavíranou smlouvou je třeba s dodavatelem vyřešit i nastavení záloh za energie, jež se platí většinou jednou za měsíc. Zároveň očekávejte konečné vyúčtování od svého původního dodavatele, na kterém můžete mít přeplatek nebo nedoplatek. Pokud plynem nebo elektřinou topíte, přeplatek si schovejte, může se vám hodit.
„Pokud změna dodavatele proběhne v okamžiku, kdy jste na zálohách od posledního vyúčtování zaplatili více, než byla skutečná spotřeba, musíte počítat s tím, že zálohy od nového dodavatele nepokryjí zvýšenou zimní spotřebu do dalšího pravidelného vyúčtování,“ uzavírá Libor Holub.