20. 04. 2010
Subjekty:
Generali Pojišťovna
Pojistné podvody jsou častější než v předloňském roce, který ještě neovlivnila ekonomická krize
Nejfrekventovanější zůstávají pojistné podvody u pojištění motorových vozidel, kdy se klienti snaží fingovat dopravní nehody nebo se pokoušejí předkládat nadhodnocené faktury za opravu vozidla, na jejichž základě žádají větší odškodnění. Ke snížení prevence směřující k omezení pojistných podvodů bohužel přispívá i zvýšení limitu pro povinné hlášení dopravní nehody policii. K fingované dopravní nehodě je schopen přivolat policii jen velmi úzký počet zpravidla „ostřílených“ pachatelů. Bez přítomnosti policie na místě nehody ale chybí významný článek v řetězci odhalování případných pokusů o pojistný podvod. Pro důkladné prošetření je podstatné zaznamenání situace včetně výpovědi účastníků a to přímo na místě nehody nezávislou osobou. Například v loňském roce připadalo v Generali na jednu pojistnou událost s povinnou asistencí policie (škoda nad 100 tisíc) přibližně 16 pojistných událostí, které lze vyřešit bez její přítomnosti. I přesto dokáže vyšetřovací tým Generali v rámci svého průběžného šetření podobné praktiky s úspěšností odhalit, zdokumentovat a následně předat policii k dalšímu řešení.
Lidé, kteří se o pojistný podvod pokusí, si možná ani neuvědomují, že se jedná o trestní čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na 12 let. V případě jeho prokázání bývá zpravidla pozdě na snahu vrátit již vyplacené peníze nebo na „objasňovací“ dopis, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena.