EUR 25.355

USD 24.337

REPO sazba ČNB 4.0 %

Inflace 2.8 %

EUR 25.355

USD 24.337

22. 11. 2024

0 komentářů

Střední a východní Evropa zaznamenává výrazný nárůst přeshraniční expanze maloobchodních značek

 

V regionu střední a východní Evropy (CEE) byl dle nejnovějšího průzkumu společnosti Colliers zaznamenán výrazný nárůst přeshraničních maloobchodních aktivit. Důvodem jsou omezené možnosti růstu na nasycených domácích trzích.

Loading



 

Dominika Jędrak, ředitelka oddělení průzkumu trhu v regionu CEE ve společnosti Colliers, popisuje situaci na trzích následujícím způsobem: „Maloobchodníci v tomto regionu mohou těžit z podobného ekonomického prostředí a kulturního dědictví. stejně jako vzájemně si blízkých spotřebitelských preferencí, vkusu a módních trendů. To jim umožňuje úspěšně nabízet v rámci celého regionu stejný sortiment jako na svých domácích trzích.“

„Geografická blízkost zemí střední a východní Evropy hraje klíčovou roli také při zajišťování efektivní logistiky a fungování dodavatelského řetězce. Kombinace těchto faktorů činí maloobchodní trh střední a východní Evropy vysoce atraktivním jak pro místní, tak i pro mezinárodní společnosti,“ dodává Dominika Jędrak.

Region díky tomu zaznamenává významnou expanzi místních maloobchodních značek, a to jak ze CEE, tak i z okolních trhů. Česká republika přitom často představuje první destinaci, na kterou se firmy rozhodnou expandovat. Příkladem může být německý dean&david nebo chorvatský Koykan. Jakmile se tyto značky etablují v Česku, pravděpodobně se přesunou k průzkumu sousedních trhů.

Expanze značek na jednotlivé trhy CEE

Pozoruhodný úspěch v celém regionu střední a východní Evropy zaznamenaly například polské módní firmy. Jedná se jak o skupinu LPP, která vlastní známé značky jako Reserved, Sinsay, House a Cropp, tak i společnosti Pepco, Half Price, CCC a Modivo/E-obuwie. Svou působnost v této oblasti pak rozšiřují i další módní značky, například Cocodrillo, Wittchen a Wojas.

REKLAMA

Úspěšné jsou při přeshraniční expanzi i mnohé značky z Česka a Slovenska, například Alza, Tescoma, Alpine Pro a Alensa, které expandovaly do Polska a Maďarska. Poměrně významný podíl na těchto trzích dokázaly získat také společnosti Dr.Max a Fortuna. Do budoucna se můžeme těšit i na aktivity společnosti Vilgain, oblíbeného českého výrobce produktů pro zdraví a fitness. Ten si vybudoval solidní online zastoupení ve velkých evropských městech a v roce 2025 vedle probíhající expanze v Praze můžeme očekávat 5-6 vstupů na trhy střední a východní Evropy.

Značného rozsahu dosáhla také expanze značek ze zemí střední a východní Evropy a Pobaltí do Bulharska. Několik polských značek, zejména v oblasti módy, si na místním trhu vybudovalo dominantní postavení. Například maloobchodní řetězec Pepco provozuje v Bulharsku více než 60 prodejen.

Intenzivní je pak i expanze firem z regionu CEE-6 do Rumunska. Módní značky, jako je Pepco, nebo značky vlastněné LPP či CCC na místním trhu dokonce dominují.

Nejpočetnější expanze z Litvy se týká potravinářských řetězců vlastněných skupinou Maxima, která nyní provozuje již téměř 1 000 prodejen v Polsku pod značkou Stokrotka a 129 v Bulharsku jako T-Market. Firma je současně přítomná v celém Pobaltí.

A roste i odvětví fitness, které se v Polsku a v dalších zemích regionu konsoliduje. Nedávno společnost Benefit Systems, vlastník programu MultiSport, oznámila akvizici fitness klubů Flais v Bulharsku.

Expanze značek mimo region CEE

Řada značek, zejména z oblasti F&B, začala expandovat prostřednictvím franšíz i mimo region střední a východní Evropy. Příkladem mohou být značky Frutisimo a Trdlokafe (v zahraničí známé jako Twistcafe), které se pomalu přesouvají na západní trhy, zejména do Německa, Rakouska a Itálie. Itálie je také cílovým trhem pro lékárny Dr.Max, které v současné době provozují přibližně 130 prodejen po celé zemi.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.32 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%

5.42%

5.38%

5.34%

5.32%
Historie vývoje

 

 


Související články

Starší rodinné domy zdražují, někde až o 13 procent

V Praze vzrostla cena u starších domů meziročně téměř o 5 tisíc korun za metr čtvereční. V Brně a Plzni dokonce o osm tisíc korun. V případě Plzně se jednalo o 13% meziroční růst. Cenovému vzestupu vytvořila prostor výrazná poptávka v kombinaci s nedostatečnou nabídkou na trhu. Vyplývá to z analýzy společnosti FérMakléři.cz.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

22. 11. 2024

Pařížská ulice se umístila opět mezi 20 nejdražšími nákupními třídami světa

V letošním 34. ročníku žebříčku realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield Main Streets Across the World se Česká republika, zastoupena Pařížskou ulicí, umístila na 20. místě. Nejdražší ulicí světa se poprvé stala evropská ulice Via Montenapoleone v Miláně, která předběhla americkou Upper 5th Avenue v New Yorku. Nejdražší ulicí v Asii se stává Tsim Sha Tsui v Hong […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

20. 11. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *