Hlavním důvodem, proč banky přicházejí na trh s inovacemi, je navýšení, nebo alespoň udržení vlastního tržního podílu. Buď se banky snaží uvést na trh něco nového, neokoukaného, co jim přivede nové klienty, nebo se alespoň snaží vlastními inovacemi dotáhnout na konkurenci, která jim potencionální klienty odčerpává svou zajímavější produktovou nabídkou.
Ne všechny produkty jsou však uváděny na trh s tím, že zaujmou masy klientů a položí konkurenci na lopatky. Jedná se spíše o takové produkty či služby, které mají charakter „lahůdky pro fajnšmekry“ a jejich přínos spočívá spíše v marketingové rovině a bance dodávají punc inovátora.
Příkladem může být Hypotéka po webu od Hypoteční banky, která umožňuje klientům vyřídit všechnu administrativu související s vyřízením hypotéky (až na podpis úvěrové smlouvy) online. Nejedná se sice o masový produkt, ale náročnější klienti si takových produktových lahůdek všimnou. Příkladem budiž výsledky soutěže Banka roku 2010, kde Hypotéka po webu získala ocenění Hypotéka roku 2010.
Tip: Zásadním produktovým inovacím, které v počátcích pomohly rozhýbat český hypoteční trh, případně výrazným způsobem obohatily nabídku na tuzemském hypotečním trhu, nebo dokonce nasměrovaly hypoteční trh jiným směrem věnuje pozornost ve svém článku „15 let hypoték: Síla inovace“ Libor Ostatek, ředitel společnosti Golem Finance.
V uplynulých 15 letech hypoteční banky přišly na trh s bezmála stovkou produktových novinek, z nichž převážná část spatřila světlo světa v letech 2000 – 2005. Některé z nich se na trhu uchytily víc, některé míň a některé z nabídek bank postupem času úplně zmizely. Posoudit, která z produktových novinek měla na trhu největší komerční úspěch, je bez náhledu do účetních knih a statistik bank nemožné. Proto jsme nechali na samotných bankéřích, aby ohodnotili, která z jejich produktových novinek (včetně doplňkových služeb, metodických a parametrických změn) byla historicky nejúspěšnější a pomohla jim navýšit objemy poskytnutých úvěrů. Zde jsou odpovědi.
Anketa
Drtivá většina klientů stále volí základní hypotéku. Jmenoval bych tedy spíše produkty, se kterými jsme přišli jako první na český trh. Největší průlom měla změna postupu při poskytování hypotéky na výstavbu. Běžnou praxí českých bank bylo, že klient musel s každou fakturou běhat do banky, tam žádat o proplacení faktury. Bylo to celé časově i administrativně náročné. My jsme v roce 2005 tento postup zcela změnili – klienti nejen, že nenosí do banky faktury, ale nemusejí nám dokonce žádné faktury ani dokládat. Při výstavbě klient jen předkládá aktuální stav stavby, my mu následně uvolníme peníze a stavebník dál pokračuje ve výstabě. Až tyto prostředky dočerpá, opět jen požádá o další uvolnění peněz – nemusí tak běhat s každou fakturou do banky, banka přitom má přehled o stavu stavby a účelovém využití prostředků. REKLAMA
Raiffeisenbank byla také první bankou v ČR, která nabídla hypotéku bez doložení příjmu, hypotéku s variabilní úrokovou sazbou či hypotéky založené na obratu podnikatele. RB je také jednou z prvních bank, která neúčtuje poplatek za poskytnutí hypotéky, rozšířily se rovněž možnosti pro předčasné splacení hypotéky bez poplatku.
Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank
„GE Money Bank přišla v novodobé historii hypoték na trh několikrát s produktem, který zde ještě nikdo nenabídl, a který vyvolal velký zájem klientů. V roce 2005 jsme klientům nabídli jako první na trhu Hypotéku Naopak, tedy schválení poskytnutí hypotéky dříve, než si klient vybere nemovitost. Tento způsob nákupu nemovitosti vyvolal u klientů značný ohlas, klienti mají rádi jistotu, že peníze dostanou dříve, než věnují hledání vhodné nemovitosti svůj čas. Tento typ hypotéky nabízíme úspěšně dodnes. Druhým z takových produktů byla v roce 2007 Konsolidace půjček zajištěná nemovitostí, která vyvolala rovněž velký zájem klientů, jelikož díky zajištění nemovitostí můžeme klientům nabídnout nižší úrokovou sazbu. Dodnes je o ni velký zájem.“
Hana Miencilová, tisková mluvčí GE Money Bank
V produktové nabídce hypotečních úvěrů není jednoduché vysledovat strmé růsty zájmu. Solidně a poměrně rychle se u klientů etablovala například tříletá fixace. Naopak hypoteční úvěr na 100% zástavní hodnotu nemovitosti se na trhu prosazoval poměrně pomalu. Stejně složitou cestu ke klientům měla dnes velmi populární Hypotéka bez poplatků. V dnešní době registrujeme rostoucí zájem o Hypotéku po webu. Rozhodně se ale nejedná o nějaký raketový nástup. Pozvolá změna v preferencích klientů je dána především komplexností hypotečních úvěrů.
REKLAMA
Bohdan Suchánek, ředitel marketingové komunikace Hypoteční banky.
Klienti ČSOB oceňují především veškerý administrativní servis, který urychlí celou proceduru spojenou s vyřizováním hypotéky a ušetří klientovi čas i peníze. Za klienta na pobočce zdarma a na počkání zajistíme potřebné dokumenty z Katastru nemovitostí či oceníme jeho nemovitost díky tzv. cenové mapě. U klientů, kteří si k nám nechávají posílat výplatu, nepotřebujeme speciální dokument k potvrzení o příjmu.
Pavla Hávová, tisková mluvčí ČSOB
V roce 2001 jsme přišli s produktem TOP Bydlení, který byl naším prvním skutečně masovým hypotečním produktem a který rozhýbal hypoteční trh v celé České republice. Od tohoto momentu se hypotéka stala pro občany České republiky běžnou záležitostí. V rámci hypotéky TOP Bydlení získal klient zvýhodněný úrok na polovinu hypotečního úvěru (maximálně 1 milion Kč na byt a 1,5 milionu Kč na rodinný dům). Celková suma, kterou jsme vyčlenili na podporu zvýhodněného úroku, činila 3,3 miliardy Kč. Poskytli jsme více než 15 000 hypoték v objemu přesahujícím 15 mld. Kč.
Kristýna Dolínek Havligerová, tisková mluvčí České spořitelny
Z pohledu nárůstu produkce lze označit za nejúspěšnější zavedení Hypotečního úvěru PLUS v roce 2001. Hypoteční úvěr PLUS je poskytován až do výše 100 % hodnoty nemovitosti. Svého času představoval objem produkce HÚ Plus až 70 % celkového objemu hypotečních úvěrů. Hypotéky až do výše 100 % ceny nemovitosti poskytujeme stále, navíc s velmi atraktivními úrokovými sazbami.
REKLAMA
Monika Klucová, tisková mluvčí Komerční banky
Tomáš Pavlík, tiskový mluvčí UniCredit Bank
Jiří Šrob, produktový manažer Volksbank
Naší úspěšnou novinkou je určitě tzv. Převratná hypotéka, která od svého uvedení v dubnu 2010 tvoří v objemech cca 50 % procent všech nově uzavřených HÚ. Novinka nám pomohla oživit trh s hypotékami a sekundárně působila (samozřejmě ne autonomně) také na další pohyby sazeb na celkovém trhu. V současné době již celkem 40 % nových klientů se pořídilo Převratnou hypotéku na její spodní úrokové hranici, tj. 3,00 %. Ukazuje se proto, že volba pojištění a zřízení běžného účtu, které pomáhají snížit sazbu, jsou pro klienta zajímavé doprovodné produkty/služby.
V roce 2006 naše banka, tehdy ještě BAWAG Bank, uvedla na trh produkt Hypotéka hypoték, což byl zcela nový hypoteční úvěr určený na refinancování stávajícího hypotečního úvěru u jiné banky. Vzhledem k tomu, že naše banka tehdy s hypotečními úvěry pro masovější klientelu teprve začínala, Hypotéka hypoték se podílela za první rok výrazně na celkovém portfoliu poskytnutých hypotečních úvěrů. S odstupem času hodnotíme Hypotéku hypoték, tj. refinancování, jako náš nejúspěšnější hypoteční úvěr, spolu s klasickou hypotékou na bydlení. V dnešní době refinancování u LBBW Bank dlouhodobě tvoří cca 50% celkového hypotečního portfolia. Klasické nové hypotéky na bydlení pak 40%, zbytek tvoří konsolidace, hypotéky na pronájem a tzv. americké hypotéky.
Martina Lambert, tisková mluvčí LBBW Bank