Průzkum realizovaný agenturou GfK mimo jiné ukázal, že Češi se stále velmi výrazně soustředí na výši úroku poskytnutého úvěru. Pro 62 procent dotázaných je výše úroku rozhodující při hodnocení kvality úvěru. To ale už dávno nemůže lichváře nijak omezit.
„Opticky to vypadá dobře – úvěr je nízký, spotřebitel si spočítá, o co by vypůjčené peníze „přeplatil“ a podle toho se rozhoduje. S tím ale současná šedá zóna spotřebitelských úvěrů počítá a nebezpečí jsou skryta v různých detailech – například v poplatcích za vyřízení půjčky, ve splátkách uváděných nikoliv měsíčně, ale například týdně, aniž by na to byl spotřebitel výslovně upozorněn, nebo v přemrštěných sankcích za pozdní splátku,“ upozorňuje Michal Mejstřík profesor Univerzity Karlovy a člen NERV na současné metody lichvářů. Výše úroku by tedy měla být jen jedním z několika kritérií hodnocení výhodnosti a bezpečnosti daného úvěru.
Nejvíce důvěry mají banky
Dotazovaní nejvíce věří bankám. V průzkumu se ale také dobře umístily velké nebankovní společnosti, které sdružuje Česká leasingová a finanční asociace. Z bank nejlépe dopadly Česká spořitelna a ČSOB, v rámci nebankovních společností se pak důvěrou může chlubit Home Credit a Cetelem.
„Ačkoliv poskytovatele sms půjčky a internetových půjček či neznámé nebankovní společnosti za bezpečné považuje jen minimum oslovených (3% u poskytovatelů sms půjček a 4 % u poskytovatelů internetových půjček a neznámých nebankovních poskytovatelů), větší obezřetnost Čechů vůči lichvářům dlouhodobě nepozorujeme,“ říká Gabriel Tkáč z agentury GfK, která průzkumu na téma finanční gramotnost dělá pravidelně.
Každý pátý Čech nepozná lichváře
Celkem 20 procent lidí podezřelé poskytovatele půjček většinou nepozná. Bohužel se jedná právě o cílovou skupinu lichvářů. Úvěroví predátoři často na nižší finanční gramotnost některých lidí přímo spoléhají.
REKLAMA
„Je potřeba stále dokola lidem vysvětlovat, že pokud neuspěli u značkových poskytovatelů spotřebitelských úvěrů, pak to, že jim někdo na ulici nebo přes telefon peníze zdánlivě snadno a zdánlivě levně poskytne, není výhra, ale s největší pravděpodobností se stane spíše noční můrou,“ vysvětluje Mejstřík.
Většina (celkem 87 procent) Čechů se nevyzná ve smlouvách, které při přijetí úvěru podepisují. I když si lidé smlouvu přečtou, často jí nerozumí a nezeptají se kompetentní osoby na konkrétní nesrozumitelné body. Mnohdy ani nevědí, jaké jsou sankce, které mohou spotřebitele dostat do dluhové spirály a nikoli ve výjimečných případech jej i připravit o vše, co má. Důsledkem pak mohou být vysoké dluhy a exekuce.