Připlatit si při prodeji nemovitosti? Vyplatí se to
Český realitní trh je svým způsobem specifický. Pracujeme na základě provizí jako jinde ve světě, ale máme trochu jiná pravidla hry. Provize by z logiky věci měl platit prodávající jako objednatel služby a ve většině regionů se takto děje. Nicméně existují i výjimky.
Například Jižní Morava je, co se týče provizí specifikum. Velmi často zde platí provizi kupující. Je zvláštní, že i v tak malém státě jako je Česká republika, jsou tak velké rozdíly ve způsobu realitního obchodu. A to nemluvím o jakýchkoliv snahách převést další platby nebo poplatky na druhou stranu realitního obchodu a prostě řečeno urvat z obchodu co nejvíce.
Svým způsobem tomu rozumím, jedná se přece o obchod, kde si každý rýsuje své podmínky a čeká, co druhá strana snese. Pokud to funguje, pak žádný problém není.
Ale co se stane, když klientovi z pozice realitní kanceláře nabídnete nějakou jinou nadstandartní službu? Například home staging, technickou zprávu nemovitosti pro kupujícího, která odhalí skutečný stav, den otevřených dveří s pohoštěním, kde pozvete předem vytipované potencionální klienty a nemovitost předvedete v plné parádě, nebo speciální letákovou činnost zaměřenou pouze na prodej konkrétní nemovitosti, popřípadě nějakou online kampaň? Ve většině případů nepochodíte.
Na českém realitním trhu stále platí, že co není zadarmo nebo započteno v rámci provize, tak to nechci. Přitom vše není tak černobílé, jak to někdy mohou naši klienti vnímat. Provize je v první řadě odměna realitního makléře a realitní kanceláře za přivedení klienta a zprostředkování obchodu. Tím se myslí kompletní inzerce, vytvoření prezentace, osobní prohlídky makléře se zájemci v dané nemovitosti, kompletní smluvní dokumentace, právní pomoc při řešení nenadále situace během prodeje, vklad na katastru a předání nemovitosti.
REKLAMA
Často se klienti ptají, proč mají platit provizi ve výši 3 až 5 %. Nicméně je potřeba si uvědomit, že prodej nemovitosti není v žádném případě levnou záležitostí. Je časově náročný, a pokud chcete svou nemovitost prodat rychle a bezpečně, klade to i velké nároky na odbornost a profesionalitu zprostředkovatele takového prodeje. To všechno stojí nemalé peníze.
Makléři v podstatě pracují zadarmo až do okamžiku realizování celého obchodu, absolvují desítky prohlídek a hledají toho pravého kupce. V případě úspěchu následuje odměna v podobě provize. Někdy na takovou odměnu čeká dlouhé měsíce.
Jenže i makléř ví, že obchod se dá velmi často urychlit. A rozhodně ne tak, že by potencionálnímu kupujícímu lhal nebo zastíral určité skutečnosti. Někdy stačí velmi málo. Například nemovitost důkladně uklidit, popřípadě si objednat nadstandartní službu home staging, která vaší nemovitost připraví k prodeji drobnými doplňky a zajistí kvalitní nafocení. Taková nemovitost pak v inzerci vypadá výjimečně a má větší šanci, že si ji všimnou potencionální kupci. Hezké věci se vždy prodávají lépe.
Nebo služba, která zajistí kompletní technickou dokumentaci o skutečném stavu nemovitosti, může být v samotném důsledku velkou výhodou při prodeji oproti konkurenčním nabídkám. Především protože kupující získá okamžitou a nezkreslenou informaci o stavu nemovitosti, nic jej nemůže překvapit, a prodávající tak lépe může držet skutečnou cenu nemovitosti bez snahy zájemce neustále vyžadovat slevu, protože prodávající zatajil odloupávající se nátěr oken.
REKLAMA
Problém je, že tyto služby se platí navíc, a přestože by dokázaly danou nemovitost rychleji prodat nebo lépe držet její cenu na trhu, klienti o ni zatím ve velké míře neprojevují zájem. A tak stále platí, že je potřeba mít v první řadě kvalitní realitní servis a bezproblémové smlouvy bez malého písma nebo skrytých pokut.
Špičkový přístup makléře a profesionální vystupování je stále omývaný základ. Bohužel velmi často tam není ani to. Pro klienty mám jedno doporučení: Když prodáváte svou nemovitost a chcete ji prodat dobře a co nejrychleji, využívejte více než samotné základní služby. Nebojte se makléři říct si o nadstandard, i když vás to něco málo bude stát. V důsledku to můžete být právě vy, kdo svou nemovitost prodá rychleji a za lepší cenu než soused v okolním činžáku.
Autor je provozní a marketingový ředitel Fincentrum Reality