Home staging aneb Jak rychleji a lépe prodat nemovitost
Home staging je odlišný od interiérového designu, který se zabývá vlastním bydlením nebo firemními prostory. Snahou home stagingu je zatraktivnění nemovitosti pro co největší okruh klientů při prodeji či pronájmu. Nejde však o zakrývání nedostatků, ale o ukazování předností nemovitosti. V rámci home stagingu se používá zejména barevné sladění různých doplňků, správné rozmístění nábytku a osvětlení či odebrání negativních prvků, které by mohly ovlivnit potencionální zájemce. Home staging není tak drahý jako redesign, protože využívá zejména prvky, které jsou již součástí nemovitosti, případně doplňkové dekorace, které si můžete i pronajmout.
Prezentace bytu je velice důležitá, ale lidé často netuší, jak to správně provést. Zjistíme to pouhým pohledem na realitní inzeráty, kde z fotografií například nezískáme představu o prostoru. Přitom stačí jiný úhel pohledu nebo změna osvětlení a nemovitost získá na atraktivitě.
„Pro home staging je klíčové uspořádání nábytku a nastavení osvětlení. Velice příjemně v interiéru působí také například živé květiny, knihy, zrcadla, koberce, záclony, ale i žaluzie. Důležitý je i čerstvý vzduch a decentní vůně. Nemovitost po zásahu profesionála ukazuje skutečnost takovou, jaká by mohla být,“ říká Milan Vrbík, ředitel franšízové pobočky RSČS/Finezza reality v Brně.
S home stagingem se může setkat ve třech případech: při prodeji bytu nebo domu tzv. home staging to sell, při pronájmu bytu nebo domu tzv. home staging to rent a tzv. home staging to live při přípravě nemovitosti k nastěhování.
Home staging vznikl v polovině 70. let ve Spojených státech, u nás se objevil teprve před pár lety. Jitka Kobzanová, původně interiérová návrhářka, je zakladatelkou home stagingu v České republice. Poté, co se tomuto oboru věnovala tři roky ve Velké Británii, jej v roce 2010 přivedla do Čech. Založila si vlastní společnost a dokonce i Akademii home stagingu, kde vychovává tzv. home stagery.
REKLAMA
Člověk, který provádí home staging, tedy home stager by měl mít nejen skvělou představivost, ale i smysl rozpoznat přednosti nemovitosti a být kreativní. Měl by být schopný zkombinovat barvy, materiály a bytové doplňky a na nemovitost by se měl dívat neutrálně, nenechat se ovlivnit jejím vzhledem před změnou.
Největší chybou při home stagingu je opomenutí neutrálnosti prostředí. Cílem je, aby si co největší škála zájemců dokázala představit sama sebe v daném bytě či domě, proto je potřeba zvolit takovou škálu barev a dekorace, které jsou neutrální.
Další chybou často bývají přeplněné prostory. Pokud přes přeplněné úložné prostory není vidět ani sám úložný prostor, klient může nabýt dojmu, že tam není dostatek místa a že dům „praská ve švech“. Stejné je to se zařízením. Pokud zařízení v prostoru zabírá mnoho místa nebo je ho nadmíru, je třeba jej odstranit, aby místnost lépe vynikla. Jde zejména o cvičební přístroje, ventilátory, stoly či příliš velké květiny. Pocit bezpečí v zájemci nevyvoláte, pokud máte vystavenou například sbírku zbraní. Uložte ji proto raději do skříně.
Říká se „čistota půl zdraví“. Stejně tak to platí u nemovitosti, kterou chcete prodat či pronajmout. Nabízíte-li svou nemovitost, pak musí být uklizená každou minutu, kdy je nabízena na trhu. To, že milujete vašeho domácího mazlíčka, neznamená, že ho musí milovat i kupující. Proto je dobré schovat, případně příliš nevystavovat, například psí pelíšek či misky se žrádlem, a nezapomínat na pravidelné luxování chlupů.
REKLAMA
Špatně může působit i opotřebované příslušenství, jako jsou vodovodní baterie, dveře, svítidla, skříně nebo závěsy. Jejich nahrazení či oprava patří mezi snadnější a méně nákladné úpravy s velkým pozitivním dopadem na zájemce.
Pokud se rozhodnete nechat si profesionálně pomoci s úpravou vaší nemovitosti, pak vám stačí obrátit se na některou ze společností poskytujících home staging. V dnešní době se začíná tento obor rozšiřovat i mezi realitní společnosti, které tímto způsobem rozšiřují svou nabídku služeb.
„Prodej nemovitosti v České republice trvá průměrně asi 4 až 6 měsíců. Podle statistik se v zahraničí při prodeji nemovitosti upravené metodou home staging cena nemovitosti zvyšuje až o 6,9 % a prodejní doba se zkracuje téměř o pětinu. To je pro klienty pádný a přesvědčivý argument,“ uvedl Milan Vrbík.
Cena za home staging se odvíjí od stavu dané nemovitosti. Cena základní konzultace, která trvá přibližně dvě hodiny, se pohybuje od 3 000 korun. Součástí této konzultace je prohlídka nemovitosti, při které home stager zjistí kladné i záporné vlastnosti místností, ukáže příklady úprav a změn v jednotlivých místnostech a poradí další tipy jak dosáhnout zlepšení. Fotografie, které provádí home stager, jsou u některých společností součástí základní konzultace.
REKLAMA
Výsledkem konzultace jsou doporučení, které přispějí ke zatraktivnění nemovitosti a odhad nákladů na další úpravy. Pak už záleží pouze na majiteli, zda si dané úpravy provede sám nebo za ně zaplatí home stagerovi. Většina společností dále nabízí i pronájem vybavení a doplňků a uskladnění případného nepotřebného nábytku či jiných předmětů.
Před úpravami: Kuchyňský kout, který působí chladně i kvůli nerezové lednici. Dveře otevřené do neznáma nepřidávají na útulnosti místnosti a navíc působí chaoticky.
Po úpravách: Lepší osvětlení, jiný úhel pohledu a využití několika málo dekorací, jako je květina a ubrus, stačí k lepšímu dojmu.
Před úpravami: Ložnice se špatným osvětlením vůbec nepůsobí vstřícně ale chladně.
Po úpravách: Světlo a barevné sladění povlečení s nábytkem dodává teplo a útulnost ložnici.
Zdroj obrázků: Tisková zpráva Realitní společnosti České spořitelny