Průměrný věk lidí, kteří si v minulých letech kupovali vlastní byt, se dlouhodobě pohyboval nad 40 lety. Ještě v první polovině roku 2009 byla věková hranice mužů 46 let. Poprvé pak klesl věk kupujících pod hranici 40 let v loňském roce, kdy byty kupovali muži ve věku 38 let a ženy 39 let. Ukazuje to kontinuální výzkum na základě dat zahrnujících všechny uskutečněné prodeje společnosti Central Group, které za loňský rok dosáhly více než tisíc nově prodaných bytů a dalších více než 700 za první pololetí letošního roku.
„Důvodem jsou především superlevné hypotéky, které umožňují dosáhnout na nový byt i lidem, pro které byly dříve úvahy o vlastním bydlení nedostupné,“ vysvětlil šéf Central Group Dušan Kunovský.
Kdo jsou mladí kupující?
Mezi mladými, kteří se rozhodnout koupit si vlastní byt v Praze je velké procento mimopražských. Prahu často velmi dobře znají, protože jsou absolventy vysokých škol a po dokončení studia si zde najdou práci a své první bydlení.
Novým bytům dávají přednost i mladé bezdětné páry, pro které je tento krok mnohdy výchozím bodem pro založení rodiny. Důležitá je pro ně občanská vybavenost, ale i konečná cena, protože nemusí v nejbližší době myslet na dodatečné náklady na rekonstrukci.
Ve chvíli, kdy mají mladí stálý příjem a zaměstnání a neočekávají časté stěhování, rozhodnutí o pořízení vlastního bydlení na sebe nedá dlouho čekat. Jsou přesvědčeni, že vlastní bydlení je levnější, jistější a představuje dlouhodobou investici. Podle průzkumu Sociologického ústavu akademie věd ČR a Centra pro ekonomický výzkum a doktorského studia Univerzity Karlovy (CERGE-EI) si ale pragmatické srovnání užitku a nákladů nedělá.
REKLAMA
Lokalita, lokalita, lokalita
Mladí do třiceti let ovšem dávají přednost dávají jiným bytům než starší generace. Pro obě skupiny je sice shodně nejdůležitější lokalita, ale pro každou úplně jiná. Na rozdíl od starších lidí, kteří raději hledají nové bydlení ve své čtvrti, kde jsou zvyklí, jsou mladí ochotni se přestěhovat, aby se přiblížili centru města.
Mladí chtějí bydlet i v tzv. modních čtvrtích kolem centra a v blízkosti metra. Nejžádanějšími lokalitami jsou Žižkov, Smíchov a Device. Do samotného centra se příliš nehrnou vzhledem k velmi úzké nabídce a příliš vysoké ceně.
Internet pánem novostaveb
Se snižováním věkové hranice se mění nejen preference zájemců o nové bydlení, ale roste i význam internetu. Internet jako prodejní a komunikační nástroj umožňuje kupujícím velmi rychle porovnat jednotlivé nabídky.
Kupující jsou díky internetu informovanější a poučenější a vyvíjejí tlak na kvalitu. Mladí zdaleka nehledají nejlevnější byt, ale nejkvalitnější bydlení v závislosti na jejich předem stanovených finančních možnostech. Developeři, kteří se chtějí na trhu udržet dlouhodobě, si nemohou dovolit prodávat nekvalitní byty.