Prodej nemovitostí sice stále stagnuje , ale realitní trh se dává do pohybu. „Lidé evidentně vhodné nemovitosti hledají, ale s nákupem si dávají načas, čekají i na pokles cen, ke kterému začíná pomalu docházet,“ řekl Jakub Havrlant, ředitel realitního tržiště bezrealitky.cz. Od června na realitním tržišti bezrealitky.cz stoupl počet zhlédnutých inzerátů nemovitostí o 72 procent. Roste i celkový počet uživatelů, nabídek a transakcí.
HLAVNÍ REALITNÍ TRENDY:· Tlak na cenu je hlavním trendem na realitním trhu. · Roste sektor obchodů s nemovitostmi bez účasti realitní kanceláře – bez RK se realizuje více než polovina prodejů a nákupů na rezidenčním trhu. · Velmi populární jsou pronájmy – na bezrealitky.cz poptávka od ledna stoupla · Marketingovým tahákem je „zelené“ bydlení. Jako nízkoenergetické se bohužel často inzerují i novostavby, které požadovaných parametrů nedosahují. · Přestávají fungovat ověřené marketingové strategie. Mezi nejmodernější způsoby prezentace nemovitostí patří videoprezentace a 3D modely. |
Z analýzy dat tržiště bezrealitky.cz dále vyplývá, že nejvýraznější je nyní nárůst zájmu o pronájmy: „Poptávka od ledna vzrostla o 20 procent. Pronajímatelé si mohou mezi zájemci vybírat a byty se pronajmou velmi rychle. Například v Praze nebo Ostravě, kde je poptávka po pronájmu největší, na jeden byt v průměru připadá i 15 zájemců,“ vyjmenoval Havrlant.
Větší zájem je také o výměnu bytů a před začátkem zimního semestru i o spolubydlení, tyto kategorie na bezrealitky.cz v září vzrostly o 100 procent. V oblasti prodeje došlo k oživení hlavně u malometrážních a panelových bytů, jejichž cena v méně atraktivních lokalitách často dosáhla svého dna a kupci už větší slevy neočekávají. „Současně se zvýšila poptávka po zeleném bydlení, tedy energeticky úsporných nemovitostech,“ shrnul hlavní trendy Jakub Havrlant.
Cedule „zlevněno“ není výjimkou
Vyčkávání kupců se začíná projevovat vstřícnějším postojem developerů i majitelů nemovitostí. Slevy nabízejí hlavně soukromí prodejci. „Slevu momentálně avizuje téměř 20 procent nemovitostí, tedy každá pátá. Lidé nejdříve nastaví cenu na úrovni předchozích let, ale postupně ji sníží řádově i o statisíce. Pak je často i několik měsíců neprodejná nemovitost prodána během několika týdnů,“ řekl Havrlant.
Developeři dlouho vyčkávali a místo slev klientům nabízeli nejrůznější dárky typu kuchyň zdarma, ceny novostaveb začaly mírně klesat až v létě. Kvalitní novostavby slevy nepotřebují, ale projekty, u kterých developer nebral ohled na lokalitu, dispozice či standardy, jsou za nabídkové ceny prakticky neprodejné. „Slevy se zatím objevují spíše u rozestavěných projektů, které mají problémy s prodejem,“ řekl Havrlant. Případně developeři nabízejí ve fází výstavby větší prostor pro klientské změny a míru dokončení bytu – od „holobytů“ až po nemovitosti na klíč.
Češi v době ekonomické krize také více přemýšlejí o zhodnocení investice do nemovitosti, které bylo dříve díky trvalému růstu cen vnímáno jako samozřejmost. „Tento trend je zřejmý z rostoucího zájmu o naši cenovou mapu realit. Ta umožňuje zvážit výhodnost koupě v kontextu dopravní infrastruktury a občanské vybavenosti. Od jara se návštěvnost zvýšila téměř pětinásobně,“ dodal Jakub Havrlant. Cenová mapa je k dispozici na http://cenovemapy.bezrealitky.cz.
Reality se začínají zelenat, ale často je to podfuk
Silným marketingovým tahákem se stává ekologické bydlení. „Poptávka po nízkoenergetických nemovitostech od loňska stoupla téměř o 50 procent. Kvůli rostoucím cenám energií se klienti v poslední době zajímají nejen
o prodejní cenu nemovitosti, ale také o náklady spojené s jejím provozem,“ vysvětlil aktuální trend šéf bezrealitky.cz Jakub Havrlant. Bezrealitky.cz vychází uživatelům vstříc zavedením kategorie „nízkoenergetická“ mezi typy budov, jako je „panel“ nebo „cihla“.
Ve standardním novém bytě o rozloze 90 m2 jsou roční náklady na energie přibližně o 15 tisíc korun vyšší než v nízkoenergetickém. „Pokud by cena energie rostla průměrně o 5 procent ročně, pak celková úspora za dobu 40 let dosáhne překvapivých 1,8 milionu korun,“ potvrdil trend Jan Řežáb, ředitel developerské firmy JRD, která jako první začala v Česku stavět nízkoenergetické bytové domy komerčně a bez dotací.
NÍZKOENERGETICKÉ TRENDY:· Poptávka po nízkoenergetických nemovitostech od loňska stoupla téměř o 50 procent. · Nízkoenergetická stavba o výměře 90 m2 může během 40 let uspořit až 1,8 milionu Kč. · Dochází ke klamání zákazníků. Za úsporné se vydávají i stavby, které mají pouze standardní tepelné izolace. · Nízkoenergetické stavby musí mít roční spotřebu tepla nižší než 50 kilowatthodin na metr čtvereční. To představuje až 60procentní úsporu oproti jiným stavbám. · Energetická náročnost se deklaruje Průkazem energetické náročnosti budovy . Za nízko-energetické jsou považovány stavby v třídách A až B. |
Nízkoenergetický dům se od běžného domu nemusí vizuálně lišit. „Podstatný rozdíl je však ve spotřebě tepla na vytápění, která je u nízkoenergetického domu až o 60 procent nižší,“ vysvětlil Daniel Morávek ze společnosti Atrea, která se specializuje na úsporné vytápění budov a vzduchotechniku. Aby nemovitost mohla být definována jako nízkoenergetická, nesmí roční spotřeba tepla na vytápění přesáhnout 50 kilowatthodin na metr čtvereční.
Kvalita domu se hodnotí takzvaným Průkazem energetické náročnosti budovy, podobným, jaký mají elektrospotřebiče. „Průkaz je součástí stavebního povolení a kupec si jej může na developerovi vyžádat, za nízkoenergetické jsou přitom většinou považovány stavby v třídách A až B,“ doplnil Daniel Morávek.
Skutečně nízkoenergetické projekty jsou ihned vyprodány
Současný pokles poptávky po nových bytech nahrává kvalitnějším bytovým projektům, mezi které patří i energeticky úsporné stavby. Protože nálepka „eko“ pomáhá prodávat, někteří developeři současné popularity zeleného bydlení zneužívají. „Jako nízkoenergetické dnes inzeruje stavby téměř každý, kdo používá stavební izolace, se skutečnými nízkoenergetickými parametry však takové bydlení nemá nic společného,“ vysvětlil Jan Řežáb.
Skutečně nízkoenergetických bytových projektů je na trhu zatím málo, přitom zájem o ně je velký. Mezi těch nemnoho dokončených patří například domy od developerské firmy JRD, která všechny své projekty staví v nejúspornější energetické třídě „A“. Například projekt Viladomy u Obory v Praze 10-Uhříněvsi byl ze 70 procent prodaný už v prvním měsíci výstavby. „To je nevídaná rychlost, která jen dokládá zvýšený zájem klientů o kvalitu, ekologii a ekonomiku provozu kupovaných bytů,“ konstatoval Řežáb.
Nízkoenergetické stavby letos začal podporovat i stát, nejmasivnějším dotačním programem je Zelená úsporám. Dotaci je možné získat i na byt v novostavbě, ale podporovány jsou jen energeticky pasivní domy
a o peníze může žádat až majitel bytu, nikoli sám developer. „Tato kritéria nejsou pro většinu developerů motivací k úsporným opatřením a příliš nevěřím, že tato dotace trh energeticky úsporných domů rozhýbe,“ dodal Jan Řežáb, šéf společnosti JRD.
Na trhu skončí developeři a realitky, které nezmění marketingovou strategii
Jako překonané se jeví i stávající způsoby prodeje nemovitostí . Už nestačí, aby developeři svoje projekty inzerovali na internetu, v tisku a televizi: „Musí hledat nové cesty ke klientovi a vsadit na kreativnější marketing, jinak na trhu neuspějí. Totéž platí i pro realitní kanceláře. Potenciální kupci si lokalitu i nemovitost chtějí lépe prověřit a očekávají aktivnější a hlavně osobnější přístup prodávajícího,“ říká Jakub Havrlant.
Virtuální prohlídky a videoprezentace patří v současnosti mezi nejoblíbenější a nejzajímavější způsoby, jak novostavbu v rámci internetových stránek potenciálním kupcům představit. „Klient se musí do projektu zamilovat na první pohled a právě vizuální dojem je nejsilnější,“ vysvětluje Havrlant. Na partnerském serveru bezrealitky.cz iDeveloper.cz si zájemci mohou bytový dům prohlédnout ve fotografické slideshow, 3D modelu, nebo bydlení hledat podle oblíbené lokality pomocí cenových map. „Takto prezentované nemovitosti se prodají za třikrát kratší dobu než při tradiční inzerci,“ vypočítal Havrlant.
I soukromí majitelé prodávající bez realitní kanceláře mohou úspěšnost prodeje podstatně zvýšit. Místo tradičních prohlídek „na zavolání“ jsou populární „dny otevřených dveří“, v jejichž průběhu se v nemovitosti může vystřídat více osob. Bezrealitky.cz zájemcům nově nabízí takzvaný „promo kit“, který obsahuje reklamní plachtu na okno nebo ceduli před dům. „Jde o jeden z nejosvědčenějších prodejních nástrojů, který dosud využívali téměř výhradně realitní kanceláře. Díky tomuto zviditelnění může majitel prodej nebo pronájem nemovitosti výrazně urychlit,“ uzavřel šéf realitního tržiště bezrealitky.cz Jakub Havrlant.