19. 05. 2009
Krize nutí Čechy šetřit: více kutí a sami opravují byt nebo dům
„Znovu začíná platit: Co Čech, to kutil; lidé vědí, kde se dá ušetřit. Ve větší míře teď začali sami opravovat své byty a domy, zvelebují zahradu. Prodej domácího a zahradnického nářadí, zahradnických nástrojů a zboží pro drobné stavební práce v interiérech, které poskytujeme českým spotřebitelům na splátky, překonal naše očekávání.“ uvádí Vojtěch Ščevík, obchodní ředitel společnosti Home Credit a.s.
Kvůli krizi se teď lidé mnohem častěji spoléhají při drobných opravách domu či bytu pouze na sebe, k čemuž potřebují náležité vybavení a příslušenství. Vrtačky, svářečky, obklady, šroubováky, stavebniny, pily – tyto výrobky teď nejčastěji zákazníci vyhledávají v regálech obchodů pro kutily a řemeslníky. Průměrná výše jednoho nákupu na splátky zůstala ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku na úrovni 13 tisíc korun.
V případě, že se Češi rozhodnou investovat do zvelebování bydlení více peněz, pořizují si častěji než jindy krbová kamna a pece. K nim nakupují štípače dřeva, což svědčí o snaze ušetřit peníze na energiích za topení. Hitem letošního jara na českých zahradách jsou turbo grily a křovinovače. Důležitá je pro české spotřebitele i ochrana majetku – prodej zabezpečovacích zařízení, bezpečnostních zámků a alarmů vzrostl oproti prvnímu čtvrtletí roku 2008 o více než 15 %.
Kutilové se probudili i na Slovensku, kde je situace obdobná. Prodej na splátky s Home Creditem se tam rovněž nejvíce zvýšil v segmentu nářadí a stavebnictví. Oproti Čechům ale naši východní sousedi mnohem více investují do úspory topení nákupem plynových kotlů, nahrazují staré podlahy novými laminátovými a obkládají koupelny.