16. 11. 2015
Elektřina a domácnosti. Přesná data o chování zákazníků na trhu
Statistiky společnosti OTE (Operátor trhu s elektřinou), která na českém trhu mimo jiné zajišťuje krátkodobé obchody s energiemi a zveřejňuje údaje o energetickém trhu, ukazují, že zájem českých zákazníků o změnu dodavatele nepolevuje. Letos v říjnu změnilo dodavatele 19 259 zákazníků, což je téměř stejná hodnota, jako loni. Z dodavatelů si co do počtu nově získaných zákazníků nejvíce polepšila společnost RWE Energie, následovaná firmami Comfort Energy a ČEZ prodej. Naopak nejvíce zákazníků odešlo od firem Centropol Energy, Bohemia Energy Entity a One Energy ČR.
„Čeští zákazníci začínají dávat přednost zavedeným dodavatelům s dobrou pověstí, kteří jim dokážou nabídnout nejen dobrou cenu, ale různé služby navíc. Tomu například odpovídá odchod zákazníků od společnosti Bohemia Energy Entity, které i přes nedávnou akvizici dodavatele Global Energy klienti ubývají,“ popisuje situaci na trhu s elektřinou Pavel Černoch, ze společnosti Tarifomat, která mimo jiné provozuje porovnávací a analytický portál CenyEnergie.cz. „Lidé také začínají dodavatele elektřiny opět častěji měnit. Ačkoli letos byl počet přechodů k jiným dodavatelům nižší než loni, v říjnu se tyto statistiky opět vyrovnaly loňským hodnotám,“ doplnil Černoch.
Zatímco v absolutních přírůstcích zákazníků si vedly dobře hlavně zmíněné větší firmy, procentuálně si nejvíce polepšili malí dodavatelé. Nejlépe je na tom společnost MND, které se počet klientů více než zdvojnásobil – mezi lednem a říjnem tohoto roku zaznamenala 149% přírůstek nových klientů. Podobně jsou na tom dodavatelé ENVOX Energy a Stabil Energy s přírůstky 85 % a 82 %. Největší 10% úbytek zákazníků zaznamenala firma Oaza-energo, jedná se však o malého dodavatele s pouhými 255 klienty.
Tradičně nejsilnějším měsícem, kdy čeští zákazníci dodavatele elektřiny nejvíce mění, je leden. Letos v lednu se rozhodlo přejít k jinému dodavateli 98 499 zákazníků. Celkem letos zatím změnilo dodavatele 237 103 klientů. Obecně je v letošním roce změn dodavatele méně než loni, statistiky za podzimní měsíce se ale těm loňským začínají podobat a v říjnu jsou již tato čísla s rokem 2014 plně srovnatelná. „V létě skutečně zákazníků ochotných změnit dodavatele ve srovnání s loňským rokem ubylo. Nyní je ale počet změn dodavatele s loňskem srovnatelný. Lze tedy říci, že lidé opět začínají výhodnější nabídky energetických tarifů vyhledávat,“ sdělil Pavel Černoch ze společnosti Tarifomat.
Vítězové – dodavatelé, kteří mají největší absolutní přírůstek klientů:
Dodavatel |
Počet nových přípojných míst |
RWE Energie, s.r.o. |
20 780 |
COMFORT ENERGY s.r.o. |
5 103 |
ČEZ Prodej, s.r.o. |
4 184 |
eYello CZ, k.s. |
3 268 |
Amper Market, a.s. |
2 877 |
Poražení – dodavatelé s největším úbytkem klientů
Dodavatel |
Úbytek přípojných míst |
CENTROPOL ENERGY, a.s. |
8 332 |
BOHEMIA ENERGY entity s.r.o. |
361 (7 028*) |
One Energy Česká republika a.s. |
124 |
Optimum Energy, s.r.o. |
54 |
Synergy Solution s.r.o. |
41 |
Zdroj dat: OTE, a.s.. Přírůstek a úbytek klientů je počítá porovnáním hodnot za leden a říjen 2015
*) Úbytek zákazníků, odečteme-li akvizici firmy Global Energy