Refinancování hypotéky z pohodlí domova? Na pobočku stejně musíte. Zatím
Refinancovat hypotéku není úplně jednoduché. Chcete-li po skončení fixace vaší hypotéky přejít k jiné bance, musíte si hlavně srovnat aktuální nabídky bank. Nový startup Refinanso.cz nově nabízí refinancování v podstatě z gauče. Ale ne tak úplně. Kvůli finálnímu podpisu do banky nakonec musíte. I když i to chce v budoucnu tento projekt řešit online.
„Hlavní motivací, proč produkt postavit, pro nás bylo martyrium, kterým musí klienti procházet, pokud chtějí refinancovat. Inspirovali jsme se u podobných zahraničních služeb, které úspěšně fungují již několik let. Refinancování hypotéky je zatím u nás velmi ‚neonlinová‘ oblast bankovních služeb. Klient si všechno buď vyřizuje přes pobočku, nebo s pomocí finančního poradce a vlastně neexistoval online nástroj, kde by člověk mohl přejít k jiné bance. To je něco, co klientům chceme poskytnout. Naším cílem je udělat celý proces pro klienta skutečně co nejjednodušší a nejsrozumitelnější,“ říká zakladatel a CEO Refinanso.cz Matěj Novák.
Podle studie uvedené tímto startupem končí letos fixace hypotéky 147 tisícům lidí. Značná část klientů ale k jiné bance přejít nehodlá. Refinancovat hypotéku má v plánu zhruba 20 procent lidí, tedy zhruba 26 tisíc. Refinanso chce z tohoto koláče ukousnout alespoň dva tisíce hypoték, které budou refinancovány přes jejich portál.
Graf 1: Potenciál trhu
Získat klienty ale není jednoduché. Banky se totiž momentálně perou o každou hypoteční smlouvu, a to platí i pro refinancování. I když úrokové sazby u hypoték letos klesají, zájem o hypotéky nijak valný není. V refinancování je tak velký potenciál, jak získat klienty s často dobrou platební morálkou. I když totiž mají lidé finanční problémy, hypoteční úvěr se snaží splácet.
Rafinanso.cz tedy nabízí refinancování hypotéky během pár kliknutí. Hypotéku klient refinancuje k Monetě Money Bank, která tento projekt zaštiťuje. Na Refinanso.cz klient zadá základní údaje, a to jaká je jeho splátka hypotéky, výši měsíčního příjmu a zda má spolužadatele. Po odeslání vidí tabulku, kolik je možné si půjčit, jaká bude výše splátky, RPSN, délku fixace, o kolik hypotéku přeplatí a další důležité údaje.
Zájemce o refinancování vidí konkrétní nabídky ostatních bank. Srovnávaná data server čerpá z webových stránek jednotlivých poskytovatelů hypotéky. Pokud se nabídka od Refinansa klientovi zalíbí, zadá telefonní číslo a email, kam mu přijdou potřebné detaily.
Pak přichází složitější část, klient musí do systému nahrát požadované dokumenty, jako je výpis z účtu, nafotit svůj občanský průkaz a nahrát krátké video s pohybem hlavy. Prý se tak předejde různým podvodům. Jestliže se zájemce o refinancování prokliká až dokonce a bude souhlasit se smlouvou, nakonec jí musí jít podepsat na pobočku.
„Celé refinancování hypotéky se snažíme zbavit zdlouhavé a často zbytečné administrativy a přenést ho kompletně do online prostředí. Na běžný úvěr si sáhne například finanční poradce, potom žádost zkompletuje bankéř a následně probíhají procesy na oddělení risku, oddělení ocenění nemovitosti i smluv a na dalších odděleních. Takže proces refinancování hypotečního úvěru projde rukama velkého množství lidí do chvíle, než je podepsán. Náš předpoklad byl od začátku ten, že pokud se nám podaří tyto procesy co nejvíc zautomatizovat, bude to naše komparativní výhoda,“ dodává Novák.