16. 04. 2020
Subjekty:
Raiffeisen stavební spořitelna
Doma kutí sedm z deseti Čechů. Obvykle několikrát do měsíce
Praha, 16. dubna 2020 – Více než polovina Čechů si svépomocí poradí se sestavením nábytku, malováním bytu i bouráním příčky. Ženy také se šitím záclon a závěsů. Většinu dnešních kutilů vedli k této činnosti rodiče.
Kutilství zůstává národní zábavou napříč republikou i generacemi. Za kutily se považuje sedm z deseti Čechů, a to jak muži (73 %), tak ženy (64 %). Kutilství se pak věnují nejčastěji několikrát za měsíc. Vyplývá to z průzkumu, který si Raiffeisen stavební spořitelna nechala zpracovat u výzkumné agentury NMS Market Research.
„Trochu častěji kutí lidé z menších obcí, s nižším vzděláním a starší lidé. Ale rozdíl je minimální, skutečně je to typická česká záliba všech sociálních skupin. Pokud máte děti, určitě se vyplatí je do těchto činností zapojovat – dvě třetiny dnešních kutilů k tomu totiž vedli právě jejich rodiče,“ říká Lenka Molnárová, tisková mluvčí Raiffeisen stavební spořitelny.
Mezi činnosti, které lidé nejčastěji zvládají svépomocí, patří sestavení nábytku, vymalování bytu, výměna zámku nebo zapojení domácích spotřebičů. Většina žen si troufne i na šití záclon a závěsů, muži zase na bourání příčky. Naopak řemeslníky by si většina dotázaných najala třeba na pokládku dlažby nebo zateplení domu.
„Letošní sezóna bude určitě z hlediska úprav bydlení mimořádná. Řemeslníci už v minulých měsících byli přetížení, navíc řada zahraničních pracovníků musela z Česka odjet. Pozvat někoho na práci do domácnosti je také s ohledem na vládní nařízení komplikované. Proto můžeme očekávat, že popularita kutilství letos mezi Čechy ještě poroste a že se mnozí sami pustí i od těch činností, na které by normálně využili profesionály,“ uzavírá Lenka Molnárová.
Zdroj dat: NMS Market Research, vzorek 1 000 respondentů.