Neuzavírejte smlouvy po telefonu, varují experti. Co se může stát?
Foto: Shutterstock
Obchodníci s elektřinou a zemním plynem v posledních měsících mnohem častěji volají. Zákazníky lákají na levnější energie nebo lepší podmínky. Podle expertů je ale uzavírání smluv po telefonu rizikové. Lidé totiž často nevědí, s čím vším souhlasí.
Telefonátů, které mají za cíl získat nového zákazníka, na energetickém trhu přibývá. Všímají si toho spotřebitelská organizace dTest i Energetický regulační úřad. Ty shodně varují před nebezpečím, které s sebou odkývání nabídky po telefonu nese. Lidé například netuší, na jak dlouho smlouvu uzavírají nebo jaké jsou možnosti její výpovědi.
Jedno ano, řada problémů
Série lockdownů znemožnila obchodníkům obcházet domácnosti a prodávat elektřinu nebo zemní plyn napřímo. Aktivity se proto soustředily hlavně na telefonický prodej. „Týká se to jak dodavatelů, tak zprostředkovatelů, kteří například lákají lidi do energetických aukcí. Opírají se přitom o tradiční nástroje psychologického nátlaku a manipulativní techniky, jako je technika opakovaného ano. Šikovnou sekvencí otázek ze spotřebitele vymámí uzavření smlouvy dříve, než si uvědomí, na co přistoupil,“ vysvětluje Michal Kebort, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu.
Na takové praktiky upozorňuje i dTest. „Vše může začít docela nevinně. Dodavatel zavolá a přeptá se, jak je spotřebitel spokojený s vyúčtováním. Následuje otázka na spokojenost s produktem. Pak operátor informuje o novém produktu, který je pro domácnost výhodnější, protože ušetří několik stovek nebo tisíc korun ročně,“ popisuje praktiky Eduarda Hekšová, šéfka organizace dTest.
Nabídku pak stačí odsouhlasit a rozjede se kolečko, které ve výsledku vede ke změně dodavatele. Problém ale je, že spotřebitel neví nic o smlouvě a o obchodních podmínkách. „Může například dojít ke změně trvání smlouvy z doby neurčité na určitou. Ze smlouvy sjednané na dobu určitou přitom nebývá tak jednoduché se vyvázat, navíc je často spojená s několikatisícovou smluvní pokutou za předčasné ukončení,“ dodává Eduarda Hekšová.
Rychlý podpis je vždy rizikový
I pokud lidé odmítnou uzavřít smlouvu po telefonu, nemusí pro ně vše skončit. Operátoři jim například nabídnou, že veškeré dokumenty – smlouvu a obchodní podmínky – nechají přivézt kurýrem. Určitě je lepší si vše v klidu přečíst, ale kurýr může nepříjemně naléhat, aby dokumenty podepsali ihned.
„Někteří dodavatelé si spotřebitele pojistí tak, že po telefonátu vyšlou kurýra se smlouvou, který trvá na jejím podpisu s argumentací, že již přece spotřebitel smlouvu telefonicky uzavřel a podpis je pouhou formalitou,“ říká Eduarda Hekšová. V takové chvíli by se ale spotřebitel neměl nechat zlomit, trvat na to, že si dokumenty v klidu pročte a pak se mohou domluvit na podpisu.
„Smlouvy by lidé měli uzavírat až po důkladném prostudování všech materiálů a jejich pochopení. Nikoli ve spěchu nebo pod tlakem,“ říká Michal Kebort a dodává: „Uzavírat smlouvu o dodávkách energií nebo přihlášku do aukce po telefonu je natolik nebezpečné, že bychom to nedoporučili nikomu. Vždy si nechte materiály zaslat, v případě podomního prodeje si je vezměte, ale bez jakéhokoliv podpisu.“
Pokud protistrana k takovému návrhu není vstřícná a smlouvu či další podklady nechce poskytnout nebo trvá na rychlém podpisu mezi dveřmi, je lepší zavěsit nebo přibouchnout dveře. „V takové situaci je to jediné dobré řešení,“ konstatuje Michal Kebort.
Nedat se a nahrát ti telefonát
Ani pokud lidé tlaku obchodníků podlehnou, není nic ztraceno. Od každé smlouvy uzavřené po telefonu nebo mezi dveřmi, je možné odstoupit podle občanského zákoníků do 14 dnů od jejího sjednání. Obchodník přitom musí spotřebitele na možnost odstoupení upozornit, pokud to neudělá, lhůta, do kdy je možné odstoupení podat, se prodlužuje po dobu, po kterou nebyl spotřebitel o svém právu poučen. Maximálně ale na jeden rok. Energetický zákon umožňuje od smlouvy odstoupit ještě patnáctý den od zahájení dodávek.
Dodavatelé, kteří se uchylují k nekalým praktikám, mohou být pokutováni ze strany Energetického regulačního úřadu. „Ani hrozba vysokých pokut však některé dodavatele od tohoto jednání neodradí. Je proto důležité, aby se spotřebitelé bránili,“ konstatuje Eduarda Hekšová.
Jednou z možných obran je nahrání telefonátu. „Řada lidí stále žije v přesvědčení, že hovory si nelze nahrávat. Ovšem pokud má nahrávka později sloužit jako důkaz o tom, že jste smlouvu neuzavřeli, je to přípustné,“ uzavírá Eduarda Hekšová.