18. 06. 2021
Velký průzkum SAS: Češi se vymykají – neodpouští chyby on-line obchodům a chtějí zpět „staré nákupní časy“
Skutečnost, že koronavirová pandemie změnila svět a dynamicky posílila online obchod a komunikaci, je všeobecně známá. Ale až rozsáhlý průzkum společnosti SAS, lídra v analýze dat a umělé inteligenci, odhalil, jak moc se Češi liší od řady jiných národů. Ze všech sledovaných zemí jsou nejméně ochotní tolerovat chyby nebo nedostatky u svých online obchodníků a v nakupování se chtějí vrátit ke svým předpandemickým zvyklostem.
Češi se s tím nemažou. Už po první maximálně druhé špatné zkušenosti bez váhání nahradí svého online obchodníka jiným – uvedlo 56 % dotazovaných. To je z 12 sledovaných zemí jednoznačně nejvyšší údaj. Například v Řecku, Rumunsku nebo Jižní Africe jsou výrazně tolerantnější (přibližně 40 %). Ačkoli jsou Češi připraveni rychle přejít k jinému online obchodníkovi, během pandemie tři pětiny k žádné změně nepřistoupily. To může svědčit o vysoké kvalitě českých eshopů.
„Vzhledem k tomu, že očekávání zákazníků stále rostou a mění se, je zásadní, aby obchodníci a dodavatelé nabízeli personalizovanější služby, které jim udrží stávající zákazníky a přilákají nespokojené zákazníky od jejich konkurence. Této úrovně porozumění a agility mohou dosáhnout pouze společnosti, které využívají možnosti pokročilé analytiky. Bez ní skončí na vedlejší koleji, zatímco budou sledovat, jak jejich konkurenti sklízejí plody,“ uvedl Petr Šlajchrt, Country Director společnosti SAS Institute pro Českou republiku.
Další prim mají čeští zákazníci v tom, že se chtějí vrátit ke svým původním předpandemickým obchodním zvyklostem. Alespoň to tvrdí 40 % respondentů, což je opět nejvyšší hodnota ze všech zemí (v Turecku a Kataru je to jen 15 %). Pouze čtvrtina Čechů chce po koronavirové zkušenosti upřednostňovat online. A co našince láká k návratu do „starých obchodních časů“? Jsou to zejména dvě skutečnosti – možnost prohlédnout si a vyzkoušet nakupované zboží a získání zboží okamžitě bez nutnosti čekat na jeho doručení kurýrem.
Pro společnost SAS průzkum zpracovala agentura 3Gem. Spotřebitelé odpovídali přes online dotazník. Průzkumu se zúčastnilo celkem 6000 respondentů ve věku nad 18 let z České republiky, Egypta, Řecka, Maďarska, Polska, Kataru, Rumunska, Ruska, Saúdské Arábie, Jižní Afriky, Turecka a Spojených arabských emirátů.