Polovina domácností nemá nemovitost pojištěnou. Nárůst zájmu po tornádu podle odborníků zase opadne
Foto: Shutterstock
Zájem o pojištění bytů a domů po tornádu stoupl podle dat České asociace pojišťoven až dvojnásobně. Polovina domácností je ale stále bez pojištění. Proč o něj z dlouhodobého hlediska není zájem? Zeptali jsme se odborníků.
Nedávné řádění tornáda a bouřek na jižní Moravě ukázalo, jak je důležité mít pojištěný domov. Lidé si proto ihned po těchto událostech začali ve velkém sjednávat pojištění majetku. „Ještě v týdnu, kdy tornádo udeřilo, si u nás sjednalo pojištění majetku přes 1129 lidí, další týden už to bylo 1361 sjednaných smluv, což je téměř dvojnásobek oproti týdnu před tragickými událostmi,“ vypočítala mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje. I přesto podle statistik zůstává mnoho domovů nepojištěných. Jak už bylo uvedeno v úvodu, podle České asociace pojišťoven nemá pojištění polovina domácností a třetina rodinných domů.
Pojišťovna přitom v podobných případech může lidem zaplatit úplně nový domov. „Po událostech na jižní Moravě jsme zaznamenali 751 škod na majetku, autech a podnicích a téměř třetinu z nich jsme už vyřešili. Počítáme, že na škodách vyplatíme desítky milionů korun,“ podotkla Maťašeje.
Atraktivita pojištění psychologicky při živelných katastrofách vždy naroste
Ekonom České spořitelny (ČS) Michal Skořepa pro portál hypoindex.cz uvádí, že pojištění je služba, jejíž psychologická atraktivita v očích běžného občana samozřejmě vždy výrazně naroste poté, co v jeho okolí dojde k příslušné pojistné události. „U zřídka se vyskytujících událostí je tak tendence mít falešný pocit, že k nim vůbec nedojde, a tedy že pojistné je zbytečným utrácením,“ vysvětluje Michal Skořepa.
Analytik Československé obchodní banky (ČSOB) Petr Dufek neví, kolik domácností není pojištěno nebo je podpojištěno (to je v podstatě obdobná situace). V každém případě podle něj část lidí zřejmě považuje pojištění za zbytečný výdaj, část na pojištění třeba nemá. Přitom právě nepojištění majetku může nejvíce dopadnout na tu část populace, která nemá dostatečné rezervy pro nenadálé situace.
REKLAMA
„Myslím si, že je to primárně problém finanční gramotnosti, se kterým by se mělo pracovat už od školy. Nechuť se pojistit můžou posilovat i hloupé kroky státu, jako bylo například snižování vládní finanční podpory postiženým o výši pojistného plnění nedávno v případě řešení následků tornáda na jižní Moravě,“ podotýká Petr Dufek.
Klienti smlouvy o pojištění neaktualizují
Nesmíme zapomenout ani na skutečnost, že každý šestý dům nebo domácnost jsou podpojištěné. Smlouvu je třeba aktualizovat alespoň jednou za dva roky. Více než 90 lidí z 543 uvedlo, že svou smlouvu na pojištění domácnosti či nemovitosti aktualizovala před více než 5 lety, což ale znamená, že jsou podpojištění. Tomuto termínu už ale většina lidí začíná rozumět, správně jej popsalo téměř 70 procent dotázaných. Ukazují to výsledky exklusivního průzkumu Instant Research pro ČSOB Pojišťovnu, který zkoumal, jak často Češi aktualizují své pojistky.
„Hodnota stavby či domácnosti v čase narůstá. Lidé si postaví k domu garáž nebo bazén, nakoupí nové spotřebiče, moderní elektroniku nebo investují do sbírek mincí, obrazů a tak dále. V souladu s tím by měla růst i pojistná částka, aby v případě pojistné události dostal klient odpovídající plnění,“ říká Jan Šepek, produktový manažer ČSOB Pojišťovny.
Co je podpojištění většina lidí ví, i tak je dost těch, kteří své smlouvy neaktualizují. Z praxe jsou známy případy, kdy hodnota domu byla minimálně 6 milionů korun, ale pojistná částka byla na deset let staré smlouvě pouze 3 miliony. Poté, co dům postihl požár, obdržel klient pojistné plnění snížené koeficientem podpojištění, ale za to stejný dům klient nemohl postavit. Přitom stačilo pravidelně aktualizovat smlouvu a takovému problému by se vyhnul.
REKLAMA
Pojišťovny kvůli tornádu poskytly už 1,1 miliardy korun
Pro úplnost uveďme, že pojišťovny odhadují pojištěné škody po tornádu na více než pět a půl miliardy korun. Ze všech nahlášených pojistných událostí (34 799) je 45 % (15 659) již vyřízených, přičemž u pojištění budov občanů je vyřízeno 62 %. Pojišťovny od prvního dne poskytly svým klientům maximální podporu a okamžitou pomoc prostřednictvím konzultací přímo na místě a vyplácením okamžitých záloh až do výše 50 % odhadované škody. Ze státních dotací bylo vyplaceno zatím cca 27 milionů Kč.
Pojišťovny v současné chvíli poskytly už 1,1 miliardy korun na pojistných plnění, z toho polovinu tvoří okamžitě poskytnuté zálohy, které měli lidé na svých účtech většinou do 24 hodin po zažádání. Lidé, kteří měli svůj majetek pojištěný, se tak k penězům na první opravy dostali téměř okamžitě a mohli začít s pracemi.