Trendy – vysoká poptávka po rezidenčním bydlení, změny v prodeji a mylné vize o práci z domova
Situace na trhu s nemovitostmi přinesla v uplynulých dvou letech kvůli koronakrizi změny několika trendů. Změny se týkají rezidenčních i komerčních nemovitostí. Schůzky v souvislosti s nákupem nemovitosti totiž probíhají povětšinou online a na podpis smluvních dokumentů je potřeba více času. Navíc enormně vzrostla poptávka po rezidenčním bydlení a nemovitostech jako investici.
„Pokud letošní situaci srovnáme s covidovým rokem 2020, lidé se už oklepali. Za nás mohu říct, že koronakrize nás jako byznys nemovitostí vlastně zásadně negativně nezasáhla. V roce 2020 se lidé obávali ztráty práce a celkové stability ekonomiky, ale už v létě, a hlavně v roce 2021, nabrali optimismus, protože zjistili, že pandemie ekonomiku na kolena nepoloží. Sice střídavě lidé onemocní, někdo hůř, někdo méně, ale vše jde dál. Nálada ve společnosti začala být o něco nervóznější, ale obchod se nevytratil,“ přiblížil situaci Jan Kalaš, obchodní manažer Penta Real Estate.
Netypické na situaci je, že ve chvíli, kdy se ceny bytů začaly navyšovat, začala movitá klientela nakupovat a prodeje se místo poklesu zvýšily. Dá se říci, že vznikla panika, ale opačným směrem – rychle investovat, než se ceny zvednou ještě výše. Ke konci roku 2021 dosáhla poptávka po nemovitostech vrcholu. Lidé se snažili ještě na poslední chvíli investovat a uložit volné finanční prostředky, aby jim je inflace neznehodnotila.
„Dostáváme se do situace, kdy nabízených bytů je méně a méně a poptávka dále roste. Koronavirová pandemie určitě má vliv na trh nemovitostí, ale vlastně trochu opačným směrem,“ přiblížil situaci Jan Kalaš. V Praze se postaví pouze čtyři až šest tisíc bytů ročně, ale zájem je o dvanáct až patnáct tisíc bytů.
Mění se způsob prodeje nemovitostí
Covid-19 ovlivnil systém prodeje. Lidé již nechtějí docházet na schůzky, nechtějí se setkávat, více se bojí. Vše řeší raději online nebo přes telefon. Smlouvy se posílají a podepisují elektronicky nebo kurýrem. Schůzek a prohlídek celkově ubylo. Vše se posunulo do online sféry. Systém obchodu se totálně převrátil, což se dá sledovat nejenom u nemovitostí, ale i pojišťovnictví, u bank a dalších institucí.
REKLAMA
„My se na základě těchto změn snažíme investovat do softwaru, abychom vyšli klientům vstříc. Více vše posunujeme do online sféry, pro snadnější komunikaci a zasílání podkladů a smluv zákazníkům. Vše si tak projdou v klidu doma, prohlédnou na webu či videu. Potom napíšou nebo zavolají, co si vybrali. To je velký obrat pro všechny,“ vysvětlil situaci Jan Kalaš.
Mění se požadavky kupujících
Změnou procházejí také požadavky na vnitřní prostory bytu. Lidé samozřejmě řeší home office více než před dvěma lety. Je ale velmi těžké do každého bytu nebo obývacího pokoje zahrnout samostatný pracovní kout. Vždy ale záleží na dispozici daného bytu.
„V prodejích stále převládají menší byty, což činí zhruba polovinu až 60 procent prodejů. Ne vždy se do tak malého bytu dá vtěsnat samostatná pracovna, a tak se často home office řeší v rámci obýváku,“ dodal Jan Kalaš. Velkých bytů je o něco méně, ale pokud je k dispozici čtyřpokojový byt, není problém vytvořit samostatnou pracovnu.
Důležitější pro budoucí majitele je však připojení k internetu a datové zásuvky, což už v bytech patří ke standardu. Aktuálně převládajícím trendem, který klienti řeší při vybavení bytu, je dostatek úložných prostor. I v této době převládá poptávka po úložných prostorech v bytech nad zájmem o pracovní kout.
Ekologie zatím nehraje prim
Obecně se také hodně mluví o ekologických a udržitelných trendech ve stavebnictví, ale do praxe se ekologické novinky implementují velmi pomalu. Při marketingových aktivitách se tématu developeři nevyhýbají, ve skutečnosti se však ekologické technologie najdou v rezidenčním segmentu velmi zřídka. „Je jedno, jestli zmíním rekuperaci, solární panely anebo technologii šedé vody,“ vyjmenoval Jan Kalaš. „Ekologické prvky výrazně prodražují stavbu, a to se nutně odrazí v ceně bytů. Přesto se o ně řada klientů zajímá. Důležité je nabídnout jim mix moderních technologických řešení, který je pro ně zejména z podhledu dlouhodobé efektivity výhodný, ale stále za akceptovatelnou cenu.“