23. 06. 2022
Mladí by upřednostnili úsporné bydlení i za vyšší cenu. K vlastnímu domovu si plánují pomoci hypotékou
Polovina mladých lidí bude v následujících pěti letech řešit svou situaci kolem bydlení, jeho dostupnost se ale za posledních 10 let citelně zhoršila. Dvě třetiny z nich by však i přes vyšší pořizovací náklady preferovaly energeticky úsporné bydlení. K tomu může mladým pomoci ČSOB Do vlastního.
V horizontu následujících pěti let plánuje polovina mladých Čechů řešit vlastní bydlení. Třetina z nich se pustí do rekonstrukce, pětina chce koupit dům či byt a stavbu nového obydlí zahájí 16 % lidí. Každý pátý se dokonce chystá realizovat změnu už v příštím roce. Oproti tomu 15 % respondentů mezi 26 a 36 lety vůbec nepočítá s koupí, stavbou ani rekonstrukcí vlastního bydlení.
Dostupnost bydlení se zhoršila
Ve vlastním bydlení žijí nyní téměř dvě třetiny Čechů a tento trend je silnější s rostoucím věkem. Při detailním pohledu na mladší generaci je patrné, že zatímco byt či dům si sami, nebo se spolubydlícími pronajímá 43 % respondentů, ve vlastním už bydlí 44 % lidí. Situace se však výrazně mění ve velkých městech a u mladých se základním vzděláním, u nichž převládá nájemní bydlení. Že se dostupnost bydlení v posledních letech zhoršila si pak myslí tři ze čtyř Čechů napříč všemi generacemi.
„Na trhu s bydlením očekáváme v letošním roce propad, za který může několik faktorů. Aktuální situaci nepříznivě ovlivňují zvyšující se úrokové sazby a stoupající ceny nemovitostí, dlouhodobě vysoká poptávka převyšující nabídku a v neposlední řadě dopady geopolitické nestability,“ přibližuje současný stav v oblasti realit Jiří Feix, předseda představenstva Hypoteční banky a ČSOB Stavební spořitelny.
REKLAMA
Bydlení a jeho financování
Mladí si vlastní bydlení zpravidla pořizují jako zajištění stabilního zázemí pro svou rodinu. Změnu bydlení by třetina mladých financovala pouze skrze finanční instituce, další třetina by náklady pokryla čistě z vlastní kapsy a zbývající třetina kombinací úspor a půjčky. Hypotéku by přitom zvažovalo 61 % lidí.
Vlastní nemovitost jako investiční příležitost vnímá jenom 12 % mladých Čechů. Při financování takového bytu či domu by se spíše spolehli na vlastní úspory než na hypotéku, nicméně jejich výše se jeví jako naprosto nedostatečná.
Nejčastěji na spořící účet si mladí odkládají částku přibližně pět tisíc korun měsíčně. Našetřeno mají v průměru 270 tisíc korun. Částku ve výši alespoň půl milionu korun má naspořeno 14 % mladých.
Zájem o úsporné bydlení i přes vyšší pořizovací cenu
Při výběru nového bydlení hraje pro většinu mladých rodin nejdůležitější roli cena. O druhou příčku se dělí parametry dostupnosti do práce a rozlohy bytu nebo domu. Až poté následuje nízká energetická náročnost budovy. Energeticky úsporné bydlení by však i přes vyšší pořizovací náklady preferovaly skoro dvě třetiny lidí mezi 26–36 lety.
REKLAMA
„Mladší generace jsou všeobecně více uvědomělé, co se týče ochrany životního prostředí a šetrného přístupu k přírodě. To reflektují ve všech aspektech života včetně bydlení. Nově k tomu také přispívají výrazně rostoucí ceny energií. Takového chování si ceníme a klienty, kteří směřují k úspornému bydlení, odměňujeme sníženou hypoteční sazbou. Pro klienty do 36 let, na které aktuální situace na trhu bydlení dopadá nejvíce, jsme připravili ČSOB Do vlastního. Díky tomu mladým zájemcům o vlastní bydlení můžeme nabídnout slevu až ve výši 0,5 % na úrokové sazbě,“ vysvětluje Jiří Feix.
Speciální program ČSOB Do vlastního nabízí mladým žadatelům o hypotéku do 36 let slevu až 0,5 % na úrokové sazbě po dobu první fixace. Program zahrnuje nejen slevu na financování bydlení, ale i cenově výhodnější životní pojištění Náš život. Na slevu ve výši 0,5 % lze dosáhnout při zřízení bankovního účtu a životního pojištění u ČSOB a financování energetické úsporné nemovitosti. Ta musí spadat do třídy A nebo B podle Průkazu energetické náročnosti budov, které jsou dnes již standardem u novostaveb i rekonstrukcí starších nemovitostí. Program ČSOB Do vlastního je platný pro všechny výše LTV.
Průzkum byl realizován v březnu 2022 společností NMS Market Research na vzorku 1029 respondentů ve věku 26-36 let.