Inflace a Vánoce nahrávají podpojištěnosti u domácností
Listopadová inflace stoupla na 16,2 procenta. Důsledkem toho je zdražování takřka veškerého zboží. Jenže vyšší ceny také zvyšují hodnotu vaší domácnosti, zvlášť jestli jste se pustili do rekonstrukce nebo vám Ježíšek nadělí novou elektroniku.
„Obecně doporučujeme aktualizovat pojistnou smlouvu cca každé 3 roky. V aktuální turbulentní době se ale nebojíme klientům říkat, že i pojištění sjednané loni nebo před 2 lety nemusí být dostatečné,“ říká Jana Zemanová, expertka na neživotní pojištění v České spořitelně.
Spolu s rostoucími cenami, roste i hodnota domácnosti. Některé pojišťovny na to reagují a oslovují klienty s aktualizací pojistek. Když pak totiž dojde k pojistné události, klienti s podpojištěnou smlouvou nedostanou plnění, které by očekávali a na které by měli teoreticky nárok.
Co je podpojištění:
Případ, kdy pojistná částka v době pojistné události je nižší než pojistná hodnota pojištěného majetku. Pojistitel obvykle sníží pojistné plnění v poměru, v jakém je výše pojistné částky ke skutečné výši pojistné hodnoty pojištěného majetku.
Zdroj : Česká asociace pojišťovenREKLAMA
Pojišťovny na podpojištěnost dlouhodobě upozorňují
„Našim klientům nabízíme aktualizaci parametrů pojistných smluv formou automatizované indexace. V naší praxi ji využívá přibližně polovina klientů. K tomu přibližně 15 % pojistných smluv každoročně aktualizujeme formou náhrady – tedy jejím přepracováním. Přibližně ve 35 % případů klienti na nabídky aktualizace nereagují, zde lze předpokládat postupnou ztrátu aktuálnosti nastavení jejich pojistných smluv. I tito klienti však v příštím roce budou s touto nabídkou znovu osloveni,“ vysvětluje Milan Káňa, tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa.
Pokud klient neodmítne indexaci (valorizaci pojistných částek, limitů plnění a pojistného v závislosti na reálném inflačním vývoji), má u Kooperativy unikátní jistotu, že nikdy pojistné plnění nezamítne z důvodu podpojištění. To znamená, že pojišťovna nebude krátit pojistné plnění z důvodu nedostatečné výše pojistné částky.
„K tomu navíc formou veřejného příslibu garantujeme, že v případě vzniku velké škody budeme plnit až do výše 120 % horní hranice plnění částky, kterou jsme navrhli v indexačním dodatku. V dnešních cenově turbulentních dobách tak Kooperativa vystupuje jako silný a spolehlivý partner v pojištění – viz připojený veřejný příslib,“ dodává Milan Káňa.
Co je pojištění domácnosti a co nemovitosti
Pojištění domácnosti a nemovitosti se rozlišuje snadno. Nejjednodušší je příměr, že když byt otočíte vzhůru nohama, tak vše, co spadne, je součástí pojištění domácnosti a co zůstane, spadá do pojištění nemovitosti. Jenže zajímavostí je, že pojištění domácnosti se nevztahuje jen na věci, které máte doma. Pojišťovny kryjí i pojistné události, které se stanou mimo domov.
„Jedná se například o ukradené kolo, které jste nechali zamčené před obchodem, nebo o autosedačku, kterou Vám někdo odcizil ze zamknutého auta,“ dodává Jana Zemanová z České spořitelny.