15. 03. 2023
Majitelé snižují cenu zbytečně. M&M Reality umí zajistit prodej o 15 % výhodněji oproti původní nabídce, pomáhá dosah a TV aukce
Klesající ceny nemovitostí znamenají pro majitele často bolestivý ústupek. Mnohdy ho však dělají zbytečně – i v dnešní době se totiž dá prodávat takovým způsobem, že kupující jsou ochotni o nemovitost soutěžit. Dokazují to čísla největší tuzemské realitní služby M&M Reality: ta unikátní kombinací marketingových kanálů dokáže zajistit maximum zájemců a v případě, kdy to dává smysl, nabídnout nemovitost v navazující TV aukci. I v dnešní době tak dokáže navýšit vyvolávací cenu nemovitostí v průměru až o 15 %.
Sto tisíc potenciálních zájemců z celého Česka
Aby jakákoli soutěž fungovala i v době klesajícího trhu, prodávající potřebují v podstatě jedinou věc – nadprůměrnou účast. A té se dá dosáhnout jen co největším zásahem zájemců, tedy především nadprůměrnými investicemi do marketingu. V případě M&M Reality to například znamená investovat do prezentace každé nemovitosti částku v řádech desítek tisíc korun. Každá nemovitost je tak představena nejen formou inzerátů na čtyřiceti online realitních serverech a s podporou na sociálních sítích, ale také v tradičních médiích, jako je například rozhlas nebo celoplošné televizní vysílání. Zde prodávaná nemovitost zasáhne i cílovou skupinu, která se v online prostoru nepohybuje. V M&M Reality každá nemovitost osloví více než 100 000 kupujících, proto může prodej vyústit v soutěž kupujících v TV aukci.
„Marketing bývá první, co realitky škrtají v hubených letech. Připravují se však o to nejzásadnější – možnost jednat s větším množstvím zájemců a prodat výhodně. Ve výsledku se tak naprostá většina realitek musí spokojit s nabídkou jediného zájemce, což pochopitelně k vyjednání lepší ceny nevede,“ uvádí Zdeněk Václavek, výkonný ředitel M&M Reality. „My jdeme přesně opačnou cestou. M&M Reality nikdy neprodávají prvnímu zájemci, protože téměř vždy by poškodily prodávajícího. Dobře nastavíme počáteční cenu. Do prezentace každé nemovitosti investujeme v mediálním prostoru řády desítek tisíc korun, díky čemuž oslovíme více než sto tisíc zájemců. A poté spustíme férovou TV aukci, kde se i v dnešní době sejdou desítky zájemců z celého Česka.“
Transparentní TV aukce zvyšuje cenu
REKLAMA
Aby TV aukce fungovaly, musí být výhodné i pro zájemce. Toho je možné docílit jen v případě, kdy jsou plně transparentní. TV aukce M&M Reality se maximální otevřeností a jasnými podmínkami vymezují například proti v minulosti rozšířeným obálkovým metodám nebo licitování se zájemci ze strany makléřů.
K realizaci TV aukcí slouží transparentní aukční systém, který vyvinuly přímo M&M Reality. Účastnit se jí mohou pouze autorizovaní zájemci, aby se předešlo jakýmkoli zásahům do jejího průběhu. Data o vývoji TV aukce vidí majitelé i její účastníci přímo v reálném čase. Pro majitele je TV aukce zdarma jako samozřejmý bonus spolupráce s M&M Reality. Na TV aukci navíc skupina vlastní autorská práva pro celosvětové využití.
Jen za poslední tři měsíce prošlo TV aukcemi M&M Reality asi 3 tisíce nemovitostí. Průměrný počet účastníků aukcí v dnešní době sice mírně klesl – v minulosti se počítal často na stovky, dnes má většina nemovitostí dvě desítky vážných zájemců –i to je však dostačující k tomu, aby se podařilo v rámci příhozů zvýšit nabídkovou cenu. Ta za poslední tři měsíce stoupla průměrně o 15 % oproti té vyvolávací. Pouze zlomek nemovitostí navíc v aukčním modelu neuspěje a kupce nenajde. V takovém případě má však majitel jasnou zpětnou vazbu z trhu.
„To jasně ukazuje, že TV aukce jsou i v době klesajících cen efektivním nástrojem,“ vysvětluje Zdeněk Václavek. „Rozhodně se jedná o lepší strategii, než jakou intuitivně volí řada prodávajících – tedy zkusit vyšší cenu a pak případně mírně zlevnit. Anebo jít cestou ‚nízká cena a prodat prvnímu‘. Samotné stanovení nabídkové ceny je dnes totiž jeden z nejklíčovějších momentů. Podcenit ho je jasná cesta k tomu udělat z nemovitosti ležák, který se prodá až za dlouhé měsíce a ještě s řadou významných ústupků.“
Jak pomáhaly TV aukce
Jak aukce fungují v praxi, je možné demonstrovat hned na několika příkladech z tohoto roku – tedy z měsíců, které se již potýkají s celkovým poklesem prodejných cen. Byt 2+kk v panelovém domě v pražské Hostivaři, který byl v aukci nabídnut za 3 330 000 korun, nakonec svému majiteli vydělal o 270 000 korun více. Byt s o něco větší dispozicí 2+1, umístěný v secesním činžovním domě v pražských Vysočanech, pak překonal vyvolávací cenu o více než milion. Namísto 4 000 000 korun za něj nakonec vítězný zájemce zaplatil 5 390 000 korun.
REKLAMA
Rodinný řadový dům z konce osmdesátých let po rekonstrukci v Prostějově, jehož vyvolávací cena byla 5 610 000 korun, se nakonec prodal za 6 995 000 korun. To je o téměř čtvrtinu vyšší cena v době, kdy celorepublikový průměr cen domů klesá. Aukce ovšem ale není vhodnou prodejní metodou jen pro obytné nemovitosti. Pravděpodobně ještě lépe se jí daří prodávat některé nebytové prostory. Zděná řadová garáž v Ostrově, za kterou majitel požadoval minimálně 256 300 korun, se nakonec prodala za 441 300 korun, což je o 71 % více, než na kolik si ji majitel zprvu cenil.
A kdo nemá problém v aukcích připlatit k vyvolávací ceně? Velice často jsou to například sousedé. Mají takto šanci získat nemovitost, který pro ně má výrazně vyšší hodnotu než pro ostatní.
„Máme teď krásný příklad: paní z Mladé Boleslavi, která si koupila v aukci vedlejší garsonku a měla tak šanci zvětšit si svůj byt. Z původní dva plus jedničky má krásnou 3+1,“ uvádí Zdeněk Václavek. „Za garsonku sice zaplatila o 375 000 korun navíc, než byla původní ‚tržní‘ cena. Ale udělala to ráda, protože teď má její byt výrazně větší hodnotu. A stačilo v podstatě jediné, dokázat silným marketingem představit nemovitosti lidem ze sousedství. Spokojena byla ona i majitel.“
Příklady z letošního roku:
2+kk v Praze-Hostivaři
- vyvolávací cena: 3 330 000 Kč
- prodáno za: 3 600 000 Kč
2+1 v Praze-Vysočanech
- vyvolávací cena: 4 000 000 Kč
- prodáno za: 5 390 000 Kč
Rodinný dům v Prostějově
- vyvolávací cena: 5 610 000 Kč
- prodáno za: 6 995 000 Kč
Garáž v Ostrově
- vyvolávací cena: 256 300 Kč
- prodáno za: 441 300 Kč
Jak funguje prodejní proces u M&M Reality?
- Nevynechat jedinou příležitost
- Nemovitost je nabídnuta nejprve klientům, kteří hledají podobné bydlení, jako MM Reality nabízí.
- Následně je nabídka umístěna na čtyři desítky realitních webů s aktivní podporou.
- Prezentována je v realitních skupinách na Facebooku.
- Následuje propagace na celoplošných rozhlasových stanicích Frekvence 1 a Evropa 2 + rádia MMS 52 v 36 000 spotech.
- Atraktivní prezentace na TV Prima v rámci vlastního formátu Realitní magazín – díky němu každý týden oslovíme stovky tisíc kupců.
- Celkový zásah marketingových aktivit je takřka 4 miliony.
- Pokud se sejde dostatek zájemců, je majiteli navržena transparentní TV aukce.
- Realizace TV aukce
- Do TV aukce se zájemci registrují pomocí telefonního čísla a uhrazením vratné zálohy 5000 Kč pomocí platební karty. Zapojit se je možné přímo v jejím průběhu.
- Pokud se M&M Reality se zájemcem zatím neznají (například z prohlídky), je po něm vyžadována vratná aukční jistina ve výši 5000 korun.
- Pro vstup do aukce je účastníkovi vygenerován jednorázový SMS identifikátor.
- Minimální příhoz tvoří zpravidla 5000 korun, omezen je i maximální (nejčastěji 100 tisíc korun).
- Výsledek je určen do 3 dnů, výběr vítěze aukce přísluší majiteli nemovitosti.