EUR 25.330

USD 24.057

REPO sazba ČNB 4.0 %

Inflace 2.8 %

EUR 25.330

USD 24.057

Text: Milan Vodička

Foto: Otis

08. 06. 2023

0 komentářů

Vertikální mobilitě dominuje energetická úspora a digitalizace

 

Vnímáme je jako samozřejmost, usnadňují a zpříjemňují nám život. To, že přestanou fungovat, pocítíme už na schodišti ve třetím patře nebo v polovině výlezu z metra na Náměstí Republiky v Praze. Řeč je o výtazích, eskalátorech, ale i pohyblivých chodnících. Jak se tato zařízení proměnila v poslední době, jaké moderní trendy se zde využívají a zda můžete i dnes ve výtahu uvíznout – na to jsme se zeptali Františka Čecha, generálního ředitele Otis Česká republika a Slovensko.

Loading



 

Sledujete ve vertikální mobilitě v posledních letech nějaké výrazné trendy? Jak se změnil trh za posledních 10-20 let?

Naše odvětví je hodně ovlivněno demografickými trendy, zejména stárnutím populace. Podle statistik je zhruba pětina české populace ve věku 65 let a více a právě z toho vyplývají vyšší nároky na bezbariérový přístup. Zároveň, a nejen v České republice, ale v celé Evropě vidíme trend urbanizace. Stále víc lidí žije ve městech, dochází k zahušťování zástavby a z toho plynou požadavky na výstavbu výškových budov.

Zásadně se v našem odvětví změnily i technologie. Zaprvé usilujeme o to, aby nová zařízení byla energeticky úsporná. Druhá oblast, kterou chci zmínit, je digitalizace. Využíváme internet věcí, tedy virtuální propojování výtahů a sběr technických informací pro potřeby servisu i zákazníka. Troufám si říct, že právě technologické trendy budou hrát v dalších letech stále vyšší roli.

Když jste se dotkl té energetické náročnosti, lze specifikovat, o kolik jsou současné, moderní výtahy úspornější?

Podle našich statistik je spotřeba dnešního výtahu asi pětkrát nižší než u výtahu vyrobeného v 60. letech. Konkrétně náš nejmodernější výtah Gen 360 má roční spotřebu 518 kWh, což je opravdu málo. Máme výtahy s ReGen Drive, tedy s technologií, která umožňuje dokonce energii vyrobenou pohybem výtahu dodávat zpět do sítě. Úspora oproti běžnému výtahu je u takového zařízení až 75 %.

Jsme schopní dodávat i výtahy Gen2Switch s bateriovým systémem, které vyrobenou energii mohou uložit do baterie a využít například v případě výpadku elektřiny. Řešili jsme i instalace s propojením na solární systémy. Pokud se ale ptáte, jak velkou energetickou zátěží výtah je, tak minimální. Na celkové spotřebě energie v budově se podílí jen 3-5 procenty.

REKLAMA

Využíváte baterie i jako primární zdroj elektrické energie pro provoz výtahu?

Záleží na typu objektu. Pokud je to rezidenční nebo kancelářská budova, baterii využíváme primárně jako záložní zdroj, který je instalován i v rámci požárně-bezpečnostního řešení, kdy musíme zajistit, že v případě výpadku energie sjede výtah do předem definovaného patra. Nemusí nutně jít o nejnižší patro. Pokud se jedná o budovu s podzemními garážemi, požadavek je obvykle takový, aby výtah sjel do přízemí. Ale třeba u výtahů Gen 2 Home nebo Gen 2 Switch pro menší stavby může sloužit baterie i jako standardní pohon výtahu.

Stává se u dnešních moderních výtahů to, co známe z filmů – že výtah uvízne v mezipatře a pasažéři čekají, než je někdo vyprostí?

Rád bych řekl, že už se to nestává. Ale naše produkty jsou strojní zařízení, byť pravidelně servisované. Fungují v některých objektech řadu let a k poruchám i dnes dochází. Pasažér je dnes ale v jiné situaci. Podle aktuálně platné normy musí být kabina výtahu vybavena dorozumívacím zařízením. Dříve se často využívalo pouze tlačítko, které aktivovalo zvonek v šachtě, dnes máme k dispozici špičkovou digitální technologii Otis One, což je zařízení umožňující například oboustrannou komunikaci nebo zásah na dálku.

V kabině výtahu je displej a přes něj se pasažér spojí s člověkem na naší non-stop lince nejen hlasově, ale i přes video. S lidmi tak během poruchy můžeme komunikovat, což je daleko méně stresující. A samozřejmě okamžitě vysíláme technika. Norma na dojezd a vyproštění je hodina, my to v průměru zvládáme kolem 26 minut.

Technologie Otis One navíc umožňuje také prediktivní údržbu – sbírá data z provozu zařízení a díky tomu jsme schopni výrazně zlepšit kvalitu servisu výtahu či předcházet některým poruchám. Určité záležitosti, jako třeba parametry otevírání dveří nebo vzdálený reset výtahu v případě poruchy, pak mechanik může vyřešit i na dálku. To výrazně zvyšuje bezpečnost provozu a mění podmínky servisu. Samozřejmě to klade nové požadavky na vzdělání našich techniků.

Obecně je kvalifikovaných pracovníků na českém trhu práce nedostatek. Jak to vnímáte vy?

Kvalifikovaných sil nikdy není dostatek a my, podobně jako i další firmy v oboru, řešíme nejen technické vzdělání našich lidí, ale i budoucnost oboru. Spolupracujeme se středními školami, které vzdělávají budoucí techniky, ale snažíme se i zvyšovat zájem o STEM obory u budoucích vysokoškoláků.

K tomu máme projekt Made to Move Communities, kde týmy studentů v rámci osmitýdenního programu spolupracují s našimi kolegy na vybraném projektu týkajícím se mobility. A musím se pochlubit, protože letos jsme ve spolupráci s týmem studentů gymnázia Nový PORG získali za návrh aplikace pro pohyb osob v Praze beroucí v potaz zároveň generovanou uhlíkovou stopu, první místo v regionu EMEA. To mi udělalo velikou radost.

REKLAMA

Nevěnujeme se tedy jen výtahům a eskalátorům, ale snažíme se i o rozvoj technických dovedností a znalostí u studentů a žáků.

Společnost Otis platí za světovou jedničku. Jak jste na tom na českém trhu?

Jsme globálním lídrem a silnou pozici máme i v Česku, kde zaměstnáváme na šest set lidí, to včetně továrny v Břeclavi, která se soustředí na výrobu eskalátorů a pohyblivých chodníků. A kromě toho také na modernizační balíčky pro stávající zařízení. Pokud se zákazník rozhodne nikoli pro výměnu, ale pro modernizaci, může to být právě balíček vyrobený u nás v Břeclavi.

Máte v Česku nějaké zajímavé novinky? Realizace z poslední doby, které stojí za zmínku?

V minulém roce se nám, povedl projekt Via Una v Praze Na příkopech. Do těchto kombinovaných kancelářsko-retailových prostor jsme dodali 11 výtahů a 4 eskalátory, vše v moderním designu navrženém architektem. Výtahy jsou součástí budovy a zejména u prestižnějších projektů je dnes kladen důraz na design a estetiku vůbec. Z dalších projektů určitě stojí za zmínku OC Chodov, náš největší projekt, kde máme víc než 100 výtahů a eskalátorů.

A co extrémní stavby, jako třeba Burj Khalífa v Dubaji? Dodavateli některých technologií tam byly také české firmy. Jsou v této budově i vaše zařízení?

Do nejvyšší stavby světa Otis dodával výtahy i eskalátory. Máme tam výtahy jezdící rychlostí 10 m/s. Pro srovnání – do bytového domu bývá standardně dodáváno zařízení s rychlostí 1-1,5 m/s. Takže zde je to zhruba desetkrát rychlejší. A naše břeclavská továrna vyrobila eskalátory do spodní části této výškové stavby, tedy přejezdy mezi jednotlivými patry.

Výtahy má většina z nás spojené s výškovými budovami. Daří se vám pronikat i do segmentu rodinných domů?

Podle dat z roku 2021 je v Česku 2,3 milionu domů a my v posledních letech sledujeme zvýšenou poptávku právě po zařízeních do staveb rodinného charakteru. Souvisí to s tím, že populace stárne, mobilita starších lidí se ale nelepší. Ekonomická situace to zároveň umožňuje, a tak vidíme rostoucí trend u rodinných domů. Pro tyto stavby máme v portfoliu výtah Gen 2 Home s nízkou prohlubní vyžadující pouze malé stavební úpravy a malou hlučností, což je v rodinných domech poměrně klíčový faktor. Výtah také může být napájen z běžné zásuvky na 220 V a v případě výpadku energie má baterii, která umožní realizovat zhruba 10 jízd než se výtah zastaví.

Sledujete speciální designové požadavky klientů? Do jaké míry si zákazník může nadefinovat podobu zařízení?

Možnosti jsou opravdu velké. Se zákazníkem se snažíme spolupracovat od samého začátku, záleží samozřejmě na typu projektu, požadavcích a finančních možnostech klienta. Máme základní designové řady, v nichž může vybírat obložení kabiny, madla osvětlení kabiny, tvar zrcadel i okopových plechů. Jsme ale schopni udělat také úplně unikátní výtahovou kabinu na míru, dle požadavků zákazníka. V poslední době je třeba silný trend digitálních zrcadel, do nichž je možné promítat informace nebo reklamy.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.32 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%

5.42%

5.38%

5.34%

5.32%
Historie vývoje

 

 


Související články

Starší rodinné domy zdražují, někde až o 13 procent

V Praze vzrostla cena u starších domů meziročně téměř o 5 tisíc korun za metr čtvereční. V Brně a Plzni dokonce o osm tisíc korun. V případě Plzně se jednalo o 13% meziroční růst. Cenovému vzestupu vytvořila prostor výrazná poptávka v kombinaci s nedostatečnou nabídkou na trhu. Vyplývá to z analýzy společnosti FérMakléři.cz.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

22. 11. 2024

Pařížská ulice se umístila opět mezi 20 nejdražšími nákupními třídami světa

V letošním 34. ročníku žebříčku realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield Main Streets Across the World se Česká republika, zastoupena Pařížskou ulicí, umístila na 20. místě. Nejdražší ulicí světa se poprvé stala evropská ulice Via Montenapoleone v Miláně, která předběhla americkou Upper 5th Avenue v New Yorku. Nejdražší ulicí v Asii se stává Tsim Sha Tsui v Hong […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

20. 11. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *