Nový stavební zákon: Kdo musí zpracovat projektovou dokumentaci stavby?
Nový stavební zákon v konečné podobě pro jiné než vyhrazené stavby nabývá účinnosti od 1. července 2024. Jaké podklady je nutné předložit k žádosti o povolení záměru? Kdo musí zpracovat projektovou dokumentaci?
Dokumenty potřebné k povolení záměru
K žádosti o povolení záměru bude stavebník nadále muset doložit celou řadu dokumentů. Pokud zákon vyžaduje zpracování projektové dokumentace oprávněnou osobou (projektantem), musí stavebník zajistit vyhotovení projektantem, pokud sám nedisponuje příslušným oprávněním. Dokumentace k povolení stavby obsahuje průvodní list, souhrnnou technickou zprávu, situační výkresy a dokumentaci objektů.
„K vydání povolení záměru stavebník přikládá u běžných staveb dokumentaci pro povolení záměru a stanoviska správců inženýrských sítí (nízké napětí, vodovody a kanalizace, plynovat, správce veřejného osvětlení a rozhlasu, správce přilehlé komunikace atd.),“ vysvětluje advokát Jan Tomíšek z advokátní kanceláře Rowan Legal.
Kdyby vyjádření dotčených orgánů stavebník nedoložil, nově si je stavební úřad musí obstarat sám. Ve zrychleném řízení je třeba doložit též souhlas sousedů.
Projektová dokumentace
Dokumentaci k provedení záměru je třeba zpracovat vždy, když zákon stanoví, že záměr vyžaduje povolení.
REKLAMA
„Dokumentaci pro povolení záměru musí zpravidla zpracovat osoba oprávněná k výkonu povolání autorizovaných architektů, inženýrů a techniků (projektant),“ doplňuje advokát Samuel Bodík z oddělení Real Estate advokátní kanceláře Dentons.
„Povinnost zpracovat dokumentaci pro provádění stavby se z jednoduchých staveb vztahuje například na stavby pro bydlení a rodinnou rekreaci, podzemní stavby do 300 m2 zastavěné plochy a do 3m, pokud nejde o stavby technické infrastruktury a reklamní zařízení a stavby pro reklamu,“ připomíná Jan Tomíšek.
Výjimky z tohoto pravidla stanoví zákon. „U některých jednoduchých staveb může dokumentaci zpracovat osoba s vysokoškolským vzděláním stavebního či architektonického směru s tříletou praxí v projektování staveb,“ říká Bodík.
Při porušení povinnosti nechat zpracovat před zahájením stavby projektovou dokumentaci hrozí stavebníkovi pokuta až do výše 400 tisíc korun. Zhotoviteli může být uložena pokuta až do 2 milionů korun.
Co s dokumentací podle starých předpisů?
Prováděcí předpisy k novému stavebnímu zákonu ještě nebyly vydány, prozatím vyšla jen Vyhláška č. 32/2024 Sb., o územních pracovištích Dopravního a energetického stavebního úřadu.
„Stavebník může až do 30. června 2027 pro účely řízení o povolení záměru použít dokumentaci zpracovanou podle dosavadních právních předpisů (zákon č. 183/2006 Sb., a jeho prováděcí předpisy). Stavební úřady budou příslušnou dokumentaci podle dosavadních právních předpisů rovněž přezkoumávat,“ vysvětluje Bodík.
Při provádění stavby zahájeném do 30. června 2027 je možné využít jako dokumentaci pro provádění záměru použít dokumentaci pro provádění stavbou zpracovanou podle předchozí právní úpravy.
Postup podle dosavadních právních předpisů ale podle České komory architektů může v praxi přinést výkladové obtíže, lze tedy očekávat, ministerstvo nové prováděcí předpisy bude chtít vydat co nejdříve.