Máte nárok na parkovací místo, když ve městě bydlíte?
Tato myšlenka se pravidelně objevuje u úprav pražského parkování. Její hlavní nosnou kostrou je to, že pokud v Praze bydlíte, máte tam trvalé bydliště a navíc vlastníte i nějakou tu nemovitost, ve které bydlíte, tak máte přeci automaticky nárok na parkovací místo. Nebo dvě tři. Protože platíte městu daň z nemovitosti a to by mělo přece pokrýt náklady na vaše parkování. Je to opravdu tak?
Nechme stranou to, jestli by to tak mělo nebo nemělo být. Spíše poznamenáme, že tomu tak není a nejspíše nikdy nebude. Bydlení ve městech má totiž jednu menší závadu. A tou je místo. Je jen omezené místo ve veřejném prostranství a je žádoucí, aby toto místo nebylo věnováno jen parkování automobilů. A proto taky ve městě kromě parkovišť najdeme i parky, nějaké ty zeleně, dětská hřiště, lavičky, široké chodníky pro pohyb chodců a další.
Z hlediska místa navíc městům volný veřejný prostor spíše dlouhodbě ubývá. Staví se nové bytové jednotky nebo nové obchody. A je také pravda, že přibývá aut. Dneska není žádnou výjimkou, že jsou v rodině hned dvě auta. Také se auta neustále zvětšují. Rostou do šířky i do délky, a zabírají tak ve městech více a více místa.
Když si spočítáte tyto aspekty dohromady v jednoduché rovnici, tak zjistíte, že místa ubývá, aut přibývá a jsou neustále větší a větší. Dost těžko může tak mít každý obyvatel města neomezený nárok na parkovací místo. Nebo třeba dvě?
Jak řešit problémy s parkováním
Na tuto otázku hledají česká města odpověď velmi pomalu. A vlastně ji neřeší. Parkování je omezováno v rámci poplatků, cílem je návštěvníky města odkázat na méně zatížené oblasti, kde by mohli zaparkovat. Tak, aby rezidenti mohli parkovat zase v centru před domem.
REKLAMA
K zákazu vjezdu aut do centra města česká města zatím nesáhla. Jen nějakým způsobem omezují parkování, značí barevné zóny, vybírají poplatky za parkování. K úpravě, která by uspokojila všechny, ale prostě nikdy nedojde. Stále bude platit rovnice, že v centru měst ubývá místa, přibývá lidí a také bohužel přibývá aut. Požadavek na vlastní místo na parkování je ve své podstatě utopistický. A těžko hledat město, kde by byl bez podmínek splnitelný.
Pokud chcete své vlastní místo na parkování, máte tak dvě možnosti. Odstěhovat se do míst, kde bydlí málo lidí, ale místa je tam hodně. Na samotě u lesa snad vždy zaparkujete hned před domem. A nebo si můžete své vlastní místo pro auto ve městě koupit. Ne náhodou dnes už vznikají rezidenční projekty, které mají svou vlastní garáž nebo parkoviště. A parkovací místa prodávají spolu s bytovou jednotkou.
Kolik stojí parkovací místo ve městě?
Opravdovou cenu za parkovací místo a vůbec cenu parkování v Praze dlouhodobě řeší minulý primátor Prahy a současný náměstek pro dopravu v hlavním městě: Zdeněk Hřib. Dle různých propočtů uvádí, že jedno parkovací místo v Praze stojí devět a půl tisíce ročně. To je náklad města na zřízení parkovacího místa a na udržování místních komunikací v jednom roce.
Také přirovnává parkování na ulici ke komerčním možnostem, kdy zaplatíte za jedno parkovací stání desetitisíce ročně. A pravidelně za tyto svoje počty získává na sociálních sítích negativní ohlasy. Parkování na ulici by totiž podle většiny ohlasů mělo být základním lidským právem a ideálně zdarma.
Bohužel tomu ale tak není. A vývoj v posledních letech spíše naznačuje, že tomu tak už nikdy ani nebude. Pražané a obyvatelé dalších českých měst by se měli spíše připravit na to, že parkování bude dražší a dražší a také méně dostupné. Parkovací zóny a oblast placeného parkování se v posledních letech neustále rozšiřuje v krajských i okresních městech. Stejně tak se postupně zdražují jednorázové i roční poplatky za parkování rezidentů i nerezidentů.