17. 12. 2024
Revitalizace náměstí Republiky začne v příštím roce
Přípravy revitalizace důležitého ostravského dopravního uzlu náměstí Republiky finalizují. Projekt přinese změny a zlepšení pro všechny cestující. Společně se zlepšením prostředí se zvýší také kvalita tramvajové dopravy, redukce kolejí na dvě a prodloužení nástupní hrany umožní plynulejší přestupy.
Stavba má za cíl zjednodušit přestupní vazby pro cestující v rámci přestupního uzlu a estetizovat prostory Frýdlantských mostů – podchody, nástupiště, rampy. Součástí řešení je i propojení nadzemních pěších tras v závislosti na úpravách podchodu. Z důvodů zatékání do prostorů podchodů je další součástí stavby oprava tramvajového mostu.
Stavba řeší přestavbu tramvajové trati v prostoru náměstí Republiky, přestavbu vjezdové části na ÚAN a rekonstrukci prostoru podchodů Frýdlantských mostů. Součástí stavby je oprava silničních mostů v obou směrech.
„Tato revitalizace je rozdělena do několika investičních akcí, které jsou mezi sebou vzájemně koordinovány. Do této stavby jsou zahrnuty části lokality, které jsou mezi sebou úzce provázány a vzájemně se ovlivňují. Město nechalo na tuto revitalizaci zpracovat projektovou dokumentaci, kterou realizovala společnost AFRY,“ řekl náměstek primátora Břetislav Riger.
V rámci rekonstrukce by mělo dojít k odstranění veškerého původního vybavení a prodejních stánků, zaslepení jednoho ramene podchodu a prosvětlení centrálního prostoru dvěma světlíky. Měla by tu vzniknout kavárna se zahrádkou v ozeleněném atriu a celý prostor by měl dostat moderní mobiliář a design.
REKLAMA
Návrh nového vzhledu podchodu a zastřešení nástupišť zpracoval tým architektů ze společnosti AFRY CZ. Společnými investory projektu jsou město Ostrava a Dopravní podnik Ostrava a.s. Projekt by měl být spolufinancován z prostředků EU. Začátek realizace je naplánován na jaro 2025.
Kromě zmíněných nástupišť a trati se dočkají opravy i ostatní související objekty. Jedná se mimo jiné o úpravu přilehlých podchodů, které slouží pro přestup na ostatní druhy veřejné dopravy, zejména autobusovou a trolejbusovou a současně i úpravu nájezdu na ÚAN z ulice Vítkovické a přilehlých nástupišť.
Stávající podchody zůstanou částečně zachovány, úsek podchodu k autobusovému nádraží a k nákupnímu centru Karolina bude s ohledem na zajištění bezpečnosti chodců zaslepen. Prostor stávajících podchodů bude estetizován. Bude provedeno osazení pojízdných chodníků u výstupů k tramvajovým nástupištím a na výstupu k autobusové zastávce MHD u ÚAN. Přístup na tramvajová nástupiště bude zajištěn také pomocí osobního výtahu.
Stávající křižovatka ulic 28. října, Senovážná a Vítkovická bude záměrem dotčena pouze okrajově.
Tři současná tramvajová nástupiště zastávky náměstí Republiky budou redukována na dvě, což vyvolá úpravu světelné signalizace křižovatky a celkové organizace tramvajové dopravy. V rámci úpravy tramvajové trati dojde i k výměně trakčních stožárů v prostoru křižovatky ul. 28. října x ul. Vítkovická a podél tramvajových nástupišť na zastávce náměstí Republiky. Zároveň dojde k výstavbě nového spojovacího chodníku mezi tramvajovým nástupištěm a připravovaným výtahem, který je součástí navazující stavby „Parkoviště pod Frýdlantskými mosty“. Spolu s úpravou křižovatky, komunikací a tramvajové tratě dojde k nutným přeložkám sítí technické infrastruktury.
Součástí veřejné zakázky Revitalizace náměstí Republiky jsou také další stavební práce. Stavba řeší obnovu silničních mostů, včetně části celkové opravy části silnice II/479 v ulici 28.října, dále pak opravu části silnice III/4793 v ulici Vítkovická. Předpokládané náklady na tyto stavbu ve výši 37 200 000 korun bez DPH budou hrazeny z prostředků Správy silnic Moravskoslezského kraje a jsou již součástí níže uvedené celkové částky
Zadavateli uvedených stavebních prací je statutární město Ostrava, Dopravní podnik Ostrava a.s. a Správa silnic Moravskoslezského kraje. Předpokládaná doba realizace stavby je stanovena na 399 dní. Předpokládané náklady vycházející z dokumentace pro stavební povolení jsou ve výši 370 317 217 korun bez DPH.