Rozlišují banky mezi stávajícími a novými klienty?
Podle našich odhadů v letošním roce končí fixační období u zhruba 50 000 hypotečních smluv. Banky klientům v tomto období posílají nabídku s aktuálními úrokovými sazbami a klienti se musejí v určité časové lhůtě rozhodnout, jak se svým úvěrem naloží. Zda je pro ně nabízená úroková sazba atraktivní a úvěr si prodlouží na další fixační období, nebo se porozhlédnou po nabídce konkurence a případně se svým úvěrem přejdou do jiné banky – svůj úvěr tzv. refinancují.
V minulosti byly banky často kritizovány, že v honbě za novými klienty, zanedbávají své stávající klientské portfolio. Klienti si stěžovali, že ačkoliv úvěr řádně spláceli, v době refixace úvěru získal nový klient lepší úrokovou sazbu, než bezproblémový dlužník. Přitom u nového klienta je riziko nesplácení úvěru daleko vyšší, než u klienta prověřeného časem, který bance nese pravidelné a bezpečné zisky.
Cenu bezproblémového klienta si banky nejvíce uvědomily v období krize. Kdy hypoteční boom byl ze dne na den u konce s dechem, noví klienti nepřicházeli a lidé začaly pociťovat dopady přicházejícího hospodářského ochlazení doprovázené rostoucí nezaměstnaností.
Výsledky následující ankety naznačují, že všechny výše uvedené faktory a také vyšší informovanost klientů (rostoucí míra zájmu o refinancování, nebo alespoň zvyšující se revolta stávajících klientů) nutí banky přizpůsobit těmto změněným tržním podmínkám svou obchodní strategii.
Rozlišujete mezi stávajícími a novými klienty?
Tuzemské poskytovatele hypoték jsme oslovili s otázkou: Jakou úrokovou sazbu nabídnete klientovi, který řádně splácí svůj úvěr a v současnosti řeší refixaci úvěru, v porovnání s neznámým klientem „z ulice“, který si u vás nově zažádá o hypotéku? (Předpokládejme, že oba úvěry by měly v danou chvíli velmi podobné parametry a oba by zvolili stejnou dobu fixace.). V následujících odstavcích najdete odpovědi jednotlivých bank.
REKLAMA
Raiffeisenbank
Mezi novým a stávajícím klientem rozlišujeme, ale zcela opačným směrem než jiné banky na trhu – stávající klient získá lepší úrokovou sazbu (pokud doposud splácel bez problémů) než nový klient. Standardní zvýhodnění stávajících klientů představuje 0,2 procentní bodu z úrokové sazby.
Wüstenrot hypoteční banka
Klientovi nabízíme stejnou sazbu jako novému klientovi. Naše banka se již při uzavření úvěrové smlouvy smluvně zavazuje, že po uplynutí fixace úrokové sazby nabídne klientovi garantovanou sazbu aktuálně platnou pro nové klienty.
Komerční banka
Určitě se budeme snažit nabídnout co možná nejatraktivnější úrokovou sazbu. Nicméně, každý případ posuzujeme individuálně a rozhodující je v první řadě schopnost klienta hradit závazky vůči bance – řádné splácení klienty při refixaci nezanedbatelně zvýhodňuje. Naši klienti dostávají informaci o ukončení fixace úrokové sazby nejméně jeden měsíc předem, spíše v průměru 6-7 týdnů, mají tak dostatek času na zvážení nabídky.
Česká spořitelna
Stávajícímu klientovi ČS, kterému končí fixace úrokové sazby umíme při refixaci nabídnout podobnou (i nižší) úrokovou sazbu jako novým klientům. Výhodnější sazby můžeme totiž nabídnout klientům, které známe a se kterými máme zkušenosti.
REKLAMA
Konkrétní sazbu bohužel neumím bez konkrétní znalosti finanční situace klienta určit. U pětiletých fixací nyní mohou klienti získat sazbu od 3,59 % (se započítáním jarní slevy).
Hypoteční banka
Naši klienti dostávají oproti nově příchozím klientům výhodnější podmínky. Naše klienty známe, stejně jako jejich platební historii a je tak pro nás snazší jim nabídnout vhodné podmínky.
Pokud se jedná o samotnou výši sazby při refinancování, tak ta je výsledkem posouzení mnoha desítek parametrů úvěru, přičemž zejména výše zmíněná bezproblémová platební historie umožňuje Hypoteční bance nabízet klientům velmi zajímavé a konkurenceschopné sazby, které klientům garantuje.
Mezi novým a stávajícím klientem při stanovení nabídkové úrokové sazby podle vyjádření samotných bank nerozlišuje: GE Money Bank, UniCredit Bank, Volksbank a LBBW Bank
. „Nabídka bude naprosto stejná. Speciální zvýhodněné úrokové sazby pro nové klienty jsou nabízeny pouze v rámci časově omezených kampaní a při splnění podmínek kampaně (např. min. výše HU apod.),“ upřesňuje Martina Lambert, tisková mluvčí LBBW Bank.
Malé banky se snaží zvýšit svůj tržní podíl
Z našeho aktuálního průzkumu vyplývá, že větší ochotu ocenit loajalitu a spolehlivost, naleznou klienti u bank s větším tržním podílem, které se nabídkou zvýhodněných sazeb snaží zamezit odchodu stávajících klientů. O ty se i za cenu nižších ziskových marží utkávají banky s menším tržním podílem a agresivnější cenovou politikou.
Pokud v současnosti řešíte refixaci hypotéky, úvěr jste doposud splácely bez jediného zaváhání a přesto se vaše zkušenost diametrálně liší od výše deklarovaných prohlášení, nenechte si to líbit. O úrokové sazbě smlouvejte, nebo se s námi podělte o svou zkušenost prostřednictvím redakční pošty.