EUR 25.300

USD 24.043

REPO sazba ČNB 4.0 %

Inflace 2.8 %

EUR 25.300

USD 24.043

Text: Luboš Svačina

19. 02. 2010

6 komentářů

Sreality.cz mění podmínky inzerce. Realitky se bouří

 


 

V čem spočívá změna obchodního modelu?

Server Sreality.cz projde v nejbližší době zásadní modernizací, která se dotkne také systému plateb za zveřejněnou inzerci. Obchodní systém je zatím nastaven tak, že dlouhodobí inzerenti – nejčastěji realitní kanceláře – platí za služby serveru sReality jednak paušální poplatek (čtvrtletní, půlroční nebo roční) a k tomu se každý den připočítává poplatek, jehož výše se odvíjí od počtu aktuálně zveřejněných inzerátů.

Tabulka 1: Stávající ceník inzerce serveru sReality.cz

Typ registrace Registrační poplatek Cena inzerátu
čtvrtletí pololetí (sleva 15 %) rok (sleva 20 %) Základní tarif Snížený tarif *
Mini 1 800 Kč 3 060 Kč 5 760 Kč 4 inzeráty zdarma/měsíc
Standardní 7 500 Kč 12 750 Kč 24 000 Kč 3 Kč/den 1 Kč/den
Rozšířená 9 000 Kč 15 300 Kč 28 800 Kč 3 Kč/den 1 Kč/den


Podle nových pravidel firemní inzerenti již nebudou platit zmíněný paušál, nicméně podmínkou přístupu do inzerce bude registrace společnosti do „seznamáckého“ Katalogu firem. Přičemž roční poplatek za registraci do sekce prodej a pronájem bytů činí 7000 Kč bez DPH (např. zařazení do sekce realitní kancelář stojí 15 000 Kč).

Nejdůležitější novinkou je však zpoplatnění inzerátu za konkrétní počet shlédnutí, nikoliv za časové období (den). Dosud inzerent platil 1 Kč – 3 Kč (v závislosti na zvoleném tarifu) za zobrazení inzerátu v jednom dni. Nově bude klient platit 0,50 Kč za zobrazení detailu nemovitosti a 5 Kč za detail developerského projektu nebo soukromého inzerátu.

Modelový příklad

Provozovatelé inzertního serveru Sreality.cz s cílem rozptýlit obavy realitních kanceláří ze zdražování služeb zaslali všem inzerentům modelový příklad popisující změny v systému účtování a ve výše poplatků. Jako příklad byla vybrána realitní kancelář s 30, 100 a 250 inzeráty.

Tabulka 2: Současný model

Současný model Standardní registrace Snížený tarif Počet inz. Cena inz./den Cena celkem/měsíc Cena celkem/rok
30 nemovitostí 24 000 Kč 9 600 Kč 30 1 Kč 3 700 Kč 44 400 Kč
100 nemovitostí 24 000 Kč 9 600 Kč 100 1 Kč 5 800 Kč 69 600 Kč
250 nemovitostí 24 000 Kč 9 600 Kč 250 1 Kč 10 300 Kč 123 600 Kč

Tabulka 3: Nový model

Nový model Praktik 1 Počet inz. Prům. zobrz./měsíc Cena za zobrz. Cena celkem/měsíc Cena celkem/rok
30 nemovitostí 7 000 Kč 30 90 0,5 Kč 1 933 Kč 23 200 Kč
100 nemovitostí 7 000 Kč 100 90 0,5 Kč 5 083 Kč 61 000 Kč
250 nemovitostí 7 000 Kč 250 90 0,5 Kč 11 833 Kč 142 000 Kč


V modelovém příkladu je počítáno s průměrem 90 zobrazení za měsíc. Realitní kanceláře však tento odhad považují za podhodnocený. Podle Petra Korandy z Asociace realitních kanceláří "je třeba u běžného inzerátu počítat minimálně s dvojnásobným počtem, cca 200 prokliků na inzerát měsíčně, což při ceně 0,50 Kč za jeden proklik vede nikoli v ceně 61 tis. Kč, ale více než dvojnásobku."

Nový systém startuje 1. dubna 2010

Nový obchodní systém by měl platit od 1. 4. 2010 a vztahuje se na všechny inzerenty. Přičemž ti, kteří měli službu předplacenou, dostanou poměrnou část zpět. A to buď ve formě kreditu na virtuální peněženku, odkud budou moci dále platit za zveřejněné inzeráty. V případě, že se inzerent rozhodne nepokračovat, peníze mu budou převedeny na bankovní účet.

„Z našeho pohledu se jedná o zneužití dominantního postavení na trhu, protože server Sreality.cz má jednoznačně nejvyšší návštěvnost v poměru s jinými realitními servery a troufám si tvrdit, že inzerce na Sreality.cz má větší důležitost než na všech ostatních serverech dohromady,“ říká Ondřej Velemínský, manažer pobočky realitní kanceláře Kova. "Na obranu serveru Sreality.cz musím ale říci, že cenové podmínky se od roku 2004 nijak nezměnili a jisté morální právo na změnu mají, ale tento arogantní způsob je za únosnou hranicí," dodává Ondřej Velemínský.  

Realitní kanceláře se bouří

Oznámení o přechodu na nový obchodní systém, které nyní dorazilo všem klientům do poštovních schránek jako „hotová věc“, způsobilo mezi inzerenty velký poprask. Mezi realitními kancelářemi v současné době probíhá diskuze a plánuje se protest v podobě hromadného omezení inzerce na serveru Sreality.cz od 1.3.2010 do 3.3.2010.

"Inzerenti mají zcela jistě mnoho možností, jak s touto nabídkou něco udělat. V tomto případě má totiž i strana poptávajících značnou sílu. Můžeme se ptát: „Čím je tvořena atraktivita realitního serveru?“ či jen poukázat na fakt, že Sreality.cz není jediný realitní portál na našem trhu. Nová cenová strategie se dá popsat jako neuvážená a progrese zdražení neodpovídá růstu kvality tohoto serveru a už vůbec ne vývoji realitního trhu," komentuje situaci David Rewenda, vedoucí marketingového oddělení Realitní kanceláře STING.

Dnes vůči záměru Sreality.cz vystoupila také Asociace realitních kanceláří (ARK), jejíž stanovisko naleznete zde. Inzerenti svou kritiku míří především na zpoplatnění inzerátů formou „prokliku“.

„Nový systém je založen na platbách inzerentů v závislosti na množství náhledů (prokliků) na jednotlivé inzeráty. Tento způsob je zneužitelný, protože nelze zabránit tzv. falešným proklikům (jak potvrdil i znalec v oboru výpočetní techniky). Tento princip účtování plateb způsobuje, že inzerující realitní kancelář nemůže ovlivnit výši plateb za inzerci na Sreality,“ uvádí ve své tiskové zprávě Asociace realitních kanceláří ČR (ARK ČR).

"Proti podvodným klikům/inzerátům je zavedena stejná ochrana jako v případě Skliku, tedy taková, aby nemohlo dojít k zneužití ze strany dalších osob. Navíc klientům bude umožněno, aby si nastavili denní limit buď na všechny svoje inzeráty, nebo na konkrétní inzerát," reaguje server Sreality.cz

Navrhované řešení však podle ARK ČR příliš ochrany neposkytuje, spíše naopak. „Možnost nastavení limitu počtu náhledů řeší problém nepřijatelným způsobem, protože po dosažení stanoveného limitu se inzerát již na serveru v nabídce neobjevuje,“ namítá ARK ČR. Tento systém by totiž podle všeho znevýhodňoval realitní kanceláře s menším rozpočtem, které by mohl kdokoliv (myšleno však především konkurence) jednoduše „vyklikat“.

„Změna obchodního systému neslouží k tomu, aby byly odstraněny duplicitní nabídky a byly nabízeny pouze exkluzivní zastoupení. Je zcela v moci dané realitní kanceláře, jaké inzeráty chce zobrazovat a jaký vztah má daná nemovitost k zprostředkovateli,“ uvádí Sreality.cz.

sReality.cz: Nejedná se o zdražení inzerce

Představitelé serveru Sreality.cz odmítají vlnu kritiky, která se snesla na připravované změny. V krátkém rozhovoru hovoří o novém systému, připravovaných novinkách a o určitém nepochopení ze strany realitních kanceláří Rita Gabrielová, PR manažerka Seznam.cz.

Co je důvodem připravovaných změn?
Stará verze Sreality.cz je na trhu zhruba 5 a půl roku, což je na internetovém trhu příliš dlouhá doba na to, aby se služba nemodernizovala. Proto nová verze. Práce na ní zabraly několik měsíců, protože změna zahrnuje jak design, tak vlastní navigaci na webu i nový cenový model. Od 1. dubna tedy bude na www.sreality.cz vidět kompletně přepracovaná služba, která je lépe zaměřena na hledání nemovitostí v regionech, na vytváření vlastních složek uživatelů (moje reality), na přehlednější databázi (méně libozvučných slov a více faktů v popiskách nemovitostí) a na výkonovém systému plateb pro realitní kanceláře. 

Proč dochází také ke změně obchodního modelu? 
Změna služby přinese – věříme – mnohá pozitiva jak pro uživatele, tak pro klienty. Některá už byla zmíněna, jiná doplňuji: pro realitní kanceláře je to kompletní vlastní řízení cash flow – platba za uskutečněný proklik je efektivnější, než dříve povinná paušální částka za roční inzerci – i za tu, na kterou třeba žádný uživatel nepřišel. Vlastní nastavení kreditu, denního limitu pro vyčerpání, kdykoliv možnost dobití kreditu – to vše je v rukách realitek. Ony si řídí průběh inzerce a rozhodují, který svůj inzerát zveřejní.

V tomto směru odmítáme některé argumenty neinformovaných realitních kanceláří, které se bojí např. vyklikávání účtu konkurencí (systém je dostatečně chráněn), půjčování svých peněz Seznamu (absolutní nesmysl) nebo i případného vlastního bankrotu. Cenový model nebyl vytvořen s cílem plošně zvyšovat ceny. Celkové částky, které realitky na serveru ročně investují, by měly zůstat přibližně stejné, nejde tedy o zdražení inzerce.

Realitní kanceláře přesto nejsou změnami nadšené. Zjišťovali jste si předem jejich postoj?
Ano, nová verze služby byla v průběhu příprav s klienty konzultována, i oni přicházeli s návrhy a často právě na onen výkonový systém platby. Řada jejich připomínek je v nové verzi zapracována.

Jste už rozhodnutí změny zavést nebo jste si přece jenom oznámením pouze "sondovali" reakci realitních kanceláří?
Oznámením jsme nic nesondovali, šlo o přípravu na přechod na novou verzi služby a klienti byli první, komu jsme nové podmínky sdělovali. Tento postup považujeme za férový. Snahu o vytvoření nátlaku ze strany např. Asociace RK považujeme za kontraproduktivní a odmítáme ji.

Loading

Vstoupit do diskuze 6 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.32 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%

5.42%

5.38%

5.34%

5.32%
Historie vývoje

 

 



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • v

    19 února, 2010

    Pokud to povede k tomu, že se sníží počet nabídek, které jsou tam víckrát, nebo zmizí neprodejné ležáky za nesmyslnou cenu, které tam jsou několik let, tak to jedině uvítám.

    Odpovědět

  • selskyrozum

    20 února, 2010

    Přesně tak souhlasím.Když tam vidím prodávat stejné nemovitosti rok a půl a tyto jsou neustále vystavovány jako novinky tak už to není ani k smíchu spíše je to trapné.

    Odpovědět

  • Milan

    21 února, 2010

    To, že některé nemovitosti se nabízí např. rok? No a co? Směšné je jen to, že RK takové nemovitosti stále uvádí jako novinku a myslí si, že zájemce je hloupý…

    Odpovědět

  • selskyrozum

    21 února, 2010

    Přesně tak jsem to myslel i napsal. Jedná se o to, že nabízejí nemovitost rok a půl a pořád je to novinka a to nejčerstvější.

    Odpovědět

  • Jan

    23 února, 2010

    No a mnohokrat dokonce i zvedaji cenu… 🙂

    Odpovědět

  • Jája

    22 října, 2014

    Ahoj kamaráti

    Odpovědět