Možnost odpočtu sumy úroků zaplacených z úvěru určeného na bydlení je jedním z podpůrných programů státu, který se snaží lidem pomoci s řešením vlastní bytové situace. Cílem tohoto opatření je usnadnit lidem cestu k pořízení vlastního bydlení a z tohoto důvodu také stát celkem striktně upravuje, kdo si může zaplacené úroky od svého dańového základu odečíst a kdo ne.
Zákon o daních z příjmů říká, že od základu daně lze odečíst úroky zaplacené ve zdaňovacím období z úvěru ze stavebního spoření nebo hypotéky za předpokladu, že úvěr byl použit na řešení bytových potřeb.
Bytové potřeby. A co refinancování úvěru?
Mezi bytové potřeby patří standardně koupě bytu, rodinného domu, pozemku pro stavbu určenou pro bydlení, výstavba, rekonstrukce bytového či rodinného domu a další účely, které naleznete přímo v Zákonu o daních z příjmu 586/1992 Sb., § 15c. V letošním roce jsme na našem serveru upozornili, že v případě doslovného výkladu zákona může vzniknout problém při uplatňování odpočtu úroků z úvěru, jehož účelem bylo druhé a další refinancování stávajícího úvěru. V srpnu loňského roku však došlo k průlomu a Ministerstvo financí vydalo pokyn, podle něhož mají finanční úřady uznávat odpočet úroků z úvěrů na vlastní bydlení bez ohledu na počet refinancování.
Zákon o dani z příjmu pamatuje také na případy, pokud je bytová potřeba nebo její část užívána k podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti či k pronájmu. V takovém případě lze odečet úroků uplatnit pouze v poměrné výši. Ovšem pozor! Zahájení podnikatelské činnosti nebo pronájmu nebude mít vliv pouze na odpočet v daném zdaňovacím období, ale bude mít dopad i na minulé odpočty v předcházejících daňových přiznáních.
Tip: Více o daňových odpočtech v případě pronájmu nemovitosti naleznete v článku Vladimíra Zdražila " Odpočet úroků? Pozor na zpětnou platnost!
Rodina musí nemovitost využívat k trvalému bydlení
Účelovost úvěru však není jedinou podmínkou pro získání nároku na uplatnění odpočtu zaplacených úroků. Poplatník daně musí navíc prokázat, že nemovitost používá k trvalému bydlení buď přímo on sám anebo jeho příbuzní v přímé příbuzenské linii – rodiče, prarodiče, děti, vnuci. Důkazní břemeno je na samotném poplatníkovi a seznam dokladů, kterými je možné tuto skutečnost finančnímu úřadu doložit se může úřad od úřadu lišit. V žádném případě však poplatníkovi k doložení skutečnosti nestačí pouze to, že má v místě oficiální trvalé bydliště.
REKLAMA
„Kupříkladu se velmi obtížně se prokazuje trvalé bydlení u bytu v Ostravě, když poplatník je zaměstnán v Praze, kde navíc denně chodí do zaměstnání. To asi žádný úředník finančního úřadu nespolkne. Kromě toho si můžeme být jisti, že medvědí službu nám udělají sousedé, kteří bezpochyby potvrdí, že se v bytě ve skutečnosti nezdržujete,“ říká Vladimír Zdražil, jednatel poradenské společnosti NOVATIS.
Pokud k nabytí vlastnictví nemovitosti došlo v průběhu zdaňovacího období, rozhodující je, zda je poplatník vlastníkem bytu či domu na konci zdaňovacího období.
Jak daňové odpočty uplatnit?
Daňový odpočet lze uplatnit vždy na základě formuláře o výši zaplacených úroků za poslední zdaňovací období. Toto potvrzení klientovi vystaví jeho úvěrující banka (stavební spořitelna) vždy po uplynutí zdaňovacího období. Zpravidla jej naleznete v poštovní schránce na konci ledna.
Zaměstnancům od roku 2007 ubyla starost s podáváním daňového přiznání kvůli nárokování daňového odpočtu za zaplacené úroky. Zúčtování za zaměstnance již realizuje kompletně zaměstnavatel. Zaměstnanec však musí zaměstnavateli (mzdové účtárně) včas předložit formulář o zaplacených úrocích. V případě, že nárokuje odpočet poprvé, bude od něho účtárna vyžadovat také potvrzení dokládající vlastnictví nemovitosti (nejčastěji výpis z katastru nemovitostí), trvalý pobyt v daném místě a velmi často také kopii úvěrové smlouvy.
REKLAMA
OSVČ uvedou výši zaplacených úroků standardně ve svém daňovém přiznání. Pokud o započtení úroků žádá poprvé, dokládání bude obdobné, jako v případě zaměstnance.
Kolik si mohu odečíst?
Maximální částka, kterou si může poplatník odečíst od svého základu daně, je 300 000 Kč/rok. Pokud o úvěr žádalo více osob a jsou na úvěrové smlouvě uvedeni, může si odpočet uplatnit buď jedna z nich, anebo každá z nich, a to rovným dílem. Pokud je v rámci jedné domácnosti spláceno více úvěrů, splňujících kritéria uznatelnosti, je částka 300 000 korun maximálním limitem pro všechny tyto úvěry dohromady.