Aukce může zvýšit prodejní cenu bytu až o třetinu
Nabídky na prodej bytů se tenčí, a tak se stále populárnějším nástrojem prodeje stávají aukce. Aukcí se může podařit navýšit prodejní cenu až o třetinu. Výhody ale přináší i kupujícím.
V nabídkách realitních makléřů ubývají nejen nové byty, ale i starší tzv. secondhandové. V polovině roku se v Praze nabízelo podle dat společnosti Trigema nasbíraných na zhruba 20 realitních serverech 6 933 secondhadových bytů. Ještě před rokem bylo přitom dostupných 8 737 bytů a na konci roku 2016 dokonce přes 9 300 bytů.
Nabízených bytů ubývá a zájemci o koupi se stále hrnou. Kupující neodrazují ani stále rostoucí ceny bytů. Když už kupující kvalitní nemovitost najde, není zpravidla jediným zájemcem. V takovém případě většinou rozhoduje kromě ceny i rychlost.
Při klasickém prodeji nemovitosti často platí, že kdo dřív přijde, ten s nemovitostí také odejde. Výhodou pro zájemce při aukci tedy je, že mají všichni stejnou šanci bez ohledu na to, kdo přišel dříve. Nemovitost získá ten, kdo nabídne nejvyšší cenu.
„I když má zájemce o nemovitost velký zájem, pokud například z pracovních důvodů nemůže přijít na prohlídku mezi prvními, často o nemovitost přijde. Aukce dávají všem zájemcům stejnou šanci nemovitost získat, bez ohledu na pořadí na prohlídkách,“ říká Martin Březina, makléř kanceláře RE/MAX Alfa.
Dosažená cena v aukci je vyšší než při běžné prodeji
Aukce se využívá především u bytů, kde o koupi projeví zájem více potenciálních kupců. To se stává zejména v žádaných lokalitách krajských měst, jako je Praha, Brno, Ostrava či Olomouc. Z pohledu ceny hrají aukce do karet především prodávajícím. Prodejní cena bývá při aukci zpravidla vyšší než při klasickém prodeji.
„Při prodeji nemovitosti v aukci dosahuji průměrného navýšení ceny o 11,5 %. Nejvyšší dosažené navýšení pak bylo 19,6 %, přičemž vyvolávací cena odpovídala obvyklé ceně nemovitostí v lokalitě v daném čase. Také ostatní kolegové ze sítě RE/MAX evidují podobné výsledky a díky tomu mohu jednoznačně potvrdit, že dosažená cena v aukci je vyšší než při běžném prodeji,“ říká Martin Březina.
Cena se ale může vyšplhat i mnohem výš. „Obecně u nás platí, že pokud se majitel nemovitosti rozhodne do aukce jít, tak cena se obvykle povede navýšit o 10 až 30 % oproti očekávání,“ říká Martin Fojtík, provozní ředitel společnosti Fincentrum Reality, která zatím aukce testuje na malém týmu makléřů, ale oficiální spuštění připravuje ještě během druhé poloviny letošního roku.
Aukce probíhají online
Nejběžnější způsob aukce je přes internet. „Online aukce je v současnosti jedním z nejvýhodnějších způsobů koupě nemovitosti. Kupujícímu díky transparentnímu procesu přihazování dokáže zajistit tu nejlepší cenu. Zjednodušuje se ale i organizace bytových prohlídek, které jsou pořádány hromadně a většinou během jednoho dne,“ komentuje výhody tohoto speciálního způsobu prodeje Ivo Gavlas z realitní společnosti GAVLAS.
Aukce nemusí být rychlejší než běžný prodej, výhodou je ale přesně stanovený časový rámec. „Prodej nemovitosti v aukci trvá přibližně dva týdny, pokud máme na mysli okamžik od zveřejnění inzerce po rezervaci nemovitosti. V porovnání s klasickým prodejem má aukce výhodu v pevně nastaveném časovém rámci, kdy je jasný termín vyhodnocení nabídek. Prodávající tak může lépe plánovat další kroky související s prodejem nemovitosti,“ vysvětluje Martin Březina.
Majitel může od aukce ustoupit
Zájemce, který podal nejlepší nabídku, podepíše rezervační smlouvu. Při aukčním prodeji se většinou neskládá aukční jistina. „Ostatní zájemci tak mají ihned volné ruce k nákupu jiné nemovitosti,“ dodává Martin Březina.
Určitým rizikem pro kupující ale může být, že prodávající po skončení aukce nabídku odmítne, protože aukční prodej nesplnil jeho očekávání. To znamená, že prodávající nezískal cenu, jakou si představoval.
Aukce a hypotéka
Způsob financování nemovitosti koupené v aukci se nijak neliší od běžného prodeje. Vzhledem k tomu že se po skončení aukce podepisuje rezervační smlouva, může kupující řešit financování až poté. Kupující by ale v případě využití hypotečního úvěru měl znát své finanční možnosti. „V případě, že si není jistý, může klient před podáním nabídky do aukce využít služeb hypotečních poradců,“ doporučuje Martin Březina.
REKLAMA