Nižší úrokovou sazbu banky nabízejí za nejrůznějších podmínek. Zpravidla ale nedají slevu zadarmo. Některé si za podmínku kladou uzavření životního pojištění od spřízněné pojišťovny, jiné ji podmiňují vedením běžného účtu. Jenže…
…hypoteční úvěr je uzavírán na desítky let a jeho úroková sazba se nejčastěji fixuje na 3 – 5 let, během nichž klient nemůže úvěr předčasně splatit bez nemalých sankcí. Banka ale může podle svých podmínek mnohem dříve změnit např. cenu za vedení běžného účtu. Klient se tak může ocitnout v pasti: Výpovědí běžného účtu se vystavuje nebezpečí prodražení hypotéky, ale když ho nevypoví, jeho náklady beztak vzrostou. Naštěstí má klient zastání.
Oznámí-li banka změnu podmínek vedení či cenu běžného účtu, může klient bez sankcí účet vypovědět. Nemá-li ale veden běžný účet k hypotečnímu úvěru, poruší podmínku, s níž souhlasil výměnou za slevu na úrokové sazbě. To se stalo i čtenáři serveru Bankovnípoplatky.com.
„Celý příběh se stal následovně. Klient Josef měl u Raiffeisenbank eKonto a hypoteční úvěr. Banka mu doručila informaci, že k 1. říjnu 2013 zdražuje poplatky vztahující se k eKontu. Proti tomu klient písemně projevil nesouhlas, a informoval se na důsledky s ohledem na další produkty, které vlastní (hypoteční úvěr),“ uvádí server Bankovnípoplatky.com.
Odpovědí klientovi bylo, že v případě výpovědi běžného účtu přijde o zvýhodněnou úrokovou sazbu: „Konkrétně u Vašeho hypotečního úvěru by došlo k navýšení úrokové sazby o 0,5 % p. a., což by znamenalo měsíční splátku v nové výši orientačně 23 688 Kč.“
REKLAMA
Klient se tak ocitl v pasti: Buď bude platit víc za běžný účet, nebo zaplatí víc za hypoteční úvěr. V každém případě měly jeho náklady vzrůst. Prostřednictvím serveru Bankovnípoplatky.com se ale obrátil na banku ještě jednou.
„V případě, že klient využívá hypotéční úvěr u RB, může mít ve smlouvě podmínku, že získá výhodnější úrokovou míru, když bude současně využívat běžný účet u RB. Pokud z vlastní iniciativy účet zruší, dojde ke změně podmínek hypotéčního úvěru v souladu s podmínkami smlouvy,“ upozornila banka ve své reakci, ale zároveň prohlásila: „Pokud dojde ke zrušení účtu klientem z důvodu nesouhlasu se změnou ceníku běžného účtu, v takovém případě klienta nepenalizujeme za zrušení účtu.“
Banka zároveň v konkrétním případě přislíbila: „Pokud jde o konkrétní případ pana Josefa z článku, jde pravděpodobně o chybu lidského faktoru, kterou se budeme snažit napravit.“
Pro konkrétního klienta celý příběh dopadl s dobrým koncem. Ovšem slevy za vedení běžného účtu k hypotéce nabízí většina bank, některé dokonce podmiňují samotné poskytnutí hypotečního úvěru vedením běžného účtu. Mají se tedy klienti obávat nepřiměřeného zvyšování nákladů na bankovní služby? Odpověď serveru Bankovnípoplatky.com poskytla Česká národní banka:
REKLAMA
„Samostatný odbor ochrany spotřebitele (SAO OS) dospěl k názoru, že podmínky, za nichž spotřebitel, který od Banky čerpá hypoteční úvěr, může zrušit běžný účet, jsou zvýhodňující pro Banku, avšak výrazně zhoršují možnost svobodného rozhodnutí na straně spotřebitele. Ačkoliv lze předpokládat, že Banka postupuje v souladu se smluvní dokumentací, s níž spotřebitel svým podpisem souhlasil, SAO OS je toho názoru, že již ve smluvní dokumentaci je spotřebiteli kladena nepřiměřená smluvní podmínka, která mu následně zamezuje učinit svobodné obchodní rozhodnutí, a to zejména v případě, kdy Banka může, i opakovaně, zvýšit poplatek za vedení běžného účtu.“
Česká národní banka a její Samostatný odbor ochrany spotřebitele se tak postavili za klienty. Banky by tak neměly klienty penalizovat vyššími úrokovými sazbami hypotéky v případě, že zdraží poplatky související s běžným účtem a klient tento účet zruší.