Bonus od stavební spořitelny? Ale co daně…
Založení stavebního spoření je zatíženo poplatkem v takřka standardizované výši 1 % z cílové částky. Jen Stavební spořitelna České spořitelny ho demonstrativně snížila na polovinu. Všechny stavební spořitelny ovšem čas od času (s železnou pravidelností) přicházejí s akčními nabídkami, v rámci nichž vrací zaplacený poplatek za sjednání smlouvy nebo jeho část.
Od Nového roku již téměř jistě skončí daňové zvýhodnění stavebních spořitelen a jejich klientů. Dosud stavební spořitelny nemusí za klienty odvádět daň z příjmů z připsaných úroků. S úderem silvestrovské půlnoci se ale vše změní a úroky připsané od 1. ledna 2011 budou zatíženy 15% daní z příjmů. A otázka zní: Jak to bude s připsaným bonusem kompenzujícím poplatek za uzavření smlouvy?
Bonusy stavebních spořitelen nejsou připisovány formou úroků (nejsou to tedy úrokové bonusy). Jedná se ale o příjem klienta a jako takový by měl být zdaněn. Obdobné dilema by mohli řešit též např. klienti Raiffeisenbank, kteří při splnění podmínek banky neplatí poplatek za vedení účtu, ale naopak obdrží bonus ve výši 20 Kč.
Zákon o dani z příjmů myslí i na tyto okolnosti – ovšem v tomto případě ve prospěch daňových poplatníků. Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank, k tomu uvádí: "Jedná se o reklamní akci, u kterých je příjem až do výše 10 000 Kč osvobozen od daně z příjmu."
Paragraf 4 odst. 1f zákona o daních z příjmů říká, že osvobozeny jsou: "cena z veřejné soutěže, z reklamní soutěže nebo z reklamního slosování, pokud se nejedná o spotřebitelskou loterii podle zvláštního právního předpisu, cena ze sportovní soutěže v hodnotě nepřevyšující 10 000 Kč s výjimkou ceny ze sportovní soutěže u poplatníků, u nichž je sportovní činnost podnikáním (§ 10 odst. 8), a ocenění v oblasti kultury podle zvláštních právních předpisů. Cena z veřejné soutěže a obdobná cena plynoucí ze zahraničí je však od daně osvobozena zcela, pokud byla v plné výši darována příjemcem na účely uvedené v § 15 odst. 1."
REKLAMA
Podívejme se na bonusy stavebních spořitelen blíže. O reklamní slosování se v jejich případě rozhodně nejedná, k žádnému slosování u nich nedochází. V úvahu připadá reklamní soutěž (nepředpokládám, že by kdokoli mohl akce stavebních spořitelen považovat za sportovní či uměleckou soutěž). Vzhledem ke skutečnosti, že stavební spořitelny nabízejí bonusy v rámci reklamních akcí, zbývá určit, zda lze považovat akce za soutěž. Podle všeho ano.
Klient, který chce získat bonus stavební spořitelny, musí splnit vždy určité podmínky (např. uzavřít smlouvu v určitém termínu, zaplatit poplatek do určitého data, vložit určitou sumu prostředků, smlouva musí být určité cílové částky…). A že "cenu z reklamní soutěže" vyhrává každý? To přeci zákon už neřeší.
Zdanění úroků ze stavebního spoření bude mít dopady na výhodnost stavebního spoření jako celku. Bude mít ale dopad i na výhodnost některých akčních nabídek. Zejména pokud by některá stavební spořitelna přišla nikoli s akční nabídkou současného charakteru, ale zvolila přístup "úrokového bonusu". V takovém případě by se klient zdanění nevyhnul.
Dobrou zprávou pro všechny klienty využívající akčních nabídek stavebních spořitelen je, že nebudou zdaněny nejen stavební spořitelnou, ale není třeba podávat ani daňové přiznání a mimořádný příjem danit v rámci přehledu ročních příjmů.