Chcete „výhled“ do přírody za šest tisíc? Kupte si řopík
Chcete-li bunkr, nemusíte sahat do peněženky moc hluboko. Některé tzv. řopíky, stojí šest tisíc a za nejdražší zaplatíte až 55 tisíc korun. Záleží na technickém stavu a samozřejmě velikosti pozemku. Armáda rozprodávala majetek už před třemi lety. Tehdy ministerstvo obrany rozprodalo vlastnictví za 1,4 miliardy korun.
Bunkry jsou rozseté po celé republice. Stejně jako u běžných nemovitostí se u bunkrů platí za lokalitu. Nejvíce je řopíků v Březí u Mikulova, jenže žádný zájemce se nepřehlásil. Přitom s prodejem nejsou spojeny žádné speciální podmínky.
Problém je, jak bunkr využít. Majitelé si tak mohou z bunkru udělat třeba sklad, zřídit v něm soukromé muzeum vojenské historie, nebo tematický vinný sklípek, což by stálo asi hodně peněz navíc. K bunkrům ale často nevede žádná schůdná přístupová cesta, takže tato prodejní nabídka je opravdu vhodná pro dobrodruhy. I když šlo ministerstvo s cenou dolů, o bunkry valný zájem stále není.
Co je řopík |
Lehké opevnění vzor 37 (lidově řopík) je železobetonová pevnůstka lehkého opevnění budovaného v rámci výstavby československého opevnění. Lidové označení „řopík“ vzniklo již v druhé polovině třicátých let podle zkratky ŘOP (Ředitelství opevňovacích prací). ŘOP výstavbu řídilo a zadávalo externím stavebním firmám. |
Na prodej jsou i jiné objekty. Ministerstvo obrany ke koupi nabízí i další nepotřebný armádní majetek. Například pozemky v Jihomoravském kraji nebo areál skladů v Loukově. Delší dobu už je v nabídce i posádkový dům ve Vyškově. Zatím ale také bez zájemců.
Tržby armády z prodeje majetku |
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR |
Ministerstvo obrany také vyhlašuje veřejnou soutěž i na movitý majetek, konkrétně na náhradní díly nebo výpočetní techniku. Začátkem března bude ze čtyř posádek ke koupi téměř 300 kusů automobilové techniky.
Nejen armáda rozprodává majetek
Loni v dubnu rozprodávaly svůj majetek i České dráhy. Tehdy bylo na prodej 3 700 nemovitostí a 20 milionů metrů čtverečních pozemků. Výnos z prodeje nemovitostí v řádu miliard korun měl hlavně snížit zadlužení Českých drah.