Daňové úlevy hypoték v ohrožení
Ministryně financí Alena Schillerová chce rozpoutat debatu o výjimkách v dani z příjmů. V ohrožení jsou stravenky i daňové úlevy hypotečních úvěrů. Co by to znamenalo pro hypoteční trh?
Zákon o dani z příjmů obsahuje nespočet daňových úlev a výjimek. Stává se tak poněkud nepřehledným. To by chtěla ministryně financí Alena Schillerová změnit. Uvedla to v Otázkách Václava Moravce v České televizi. Jednou z jmenovaných výjimek, která by měla „projít diskusí“, jsou daňové úlevy hypotečních úvěrů.
„Dám příklad. Například vemte si, že máte různé výjimky stravenky, 25 % zaměstnanců to nečerpá, máte slevy na odčitatelné položky na hypoteční úvěry, zase jenom ti, co čerpají hypoteční úvěr.Takže prostě oni nejsou ani plošné, prostě to jsou a byly to vždycky politické věci. To znamená, přišla nějaká politická reprezentace, a ta prosadila tuto výjimku. Máte tam slevu na různé osvobození třeba pro výsluhy ozbrojených složek a ona toho je celá spousta,“ uvedla konkrétně Alena Schillerová.
Daňové úlevy úvěrů na bydlení
Podpora hypotečních úvěrů míří na středně příjmové občany. Má je motivovat k pořízení vlastního bydlení formou daňové úlevy.
V současné době si domácnost může odečíst úroky zaplacené za úvěr na bydlení až do výše 300 tis. Kč ročně od základu daně z příjmů. To při 15% sazbě daně znamená roční úsporu až 45 tis. Kč. O stejnou částku ale přijde stát, který dostane daň v nižší výši.
Daňová úleva se týká všech úvěrů na bydlení v čele s hypotékami a úvěry ze stavebního spoření.
Při aktuální průměrné úrokové sazbě dle Fincentrum Hypoindexu za prosinec 2017 ve výši 2,19 % by na maximální odpočet dosáhl příjemce hypotéky v objemu přesahujícím 13 698 630 Kč. Při splatnosti 30 let by taková hypotéka měla měsíční splátku 51 944 Kč.
Ovšem i u průměrné výše hypotéky 2 153 542 Kč se splátkou 8 166 Kč na 30 let může přinést zajímavou daňovou úsporu. V prvním roce splácení, kdy jsou úroky nejvyšší, domácnost zaplatí na úrocích přes 45 tis. Kč a ušetří tak přibližně 6 750 Kč za rok.
Dopad případného zrušení daňové úlevy úvěrů na bydlení
V České republice je i na Evropu extrémní preference vlastnického bydlení. Podíl nájemního bydlení dosahuje jen cca 20 %, ostatní tvoří byty a rodinné domy v osobním, případně družstevním vlastnictví. Výsledkem je mimo jiné i silný růst cen nemovitostí v období současného ekonomického růstu a nízkých úrokových sazeb.
Daňové zvýhodnění úvěrů na bydlení není přímým rozhodovacím faktorem pro pořízení či nepořízení hypotečního úvěru. Zejména u zaměstnanců se ale projevuje nejčastěji vratkou části zaplacených daní. To může domácnosti pomoci především v případě, kdy čerpá hypoteční úvěr „na doraz“ a nemá dostatečné likvidní rezervy na nenadálé výdaje či výpadky příjmů. V hraničních případech tak může být daňová úleva jazýčkem na vahách mezi schopností úvěr splácet a finančními potížemi domácnosti.
Další ohrožené daňové úlevy
Hypoteční úvěry a jejich daňové zvýhodnění není jediným tématem, o kterém chce ministryně financí Alena Schillerová diskutovat. S odůvodněním, že 25 % zaměstnanců nečerpá jako zaměstnanecký benefit stravenky, chce jako již např. Miroslav Kalousek před ní, tento benefit zrušit. Tím by došlo k ohrožení zejména byznysu „stravenkových společností“, které si účtují poplatky od zaměstnavatelů i od příjemců stravenek za jejich zúčtování.
V rámci daně z příjmů je možné čerpat i daňový bonus. Na něj má nárok daňový poplatník, jehož daňová povinnost před slevami není tak velká, že je možné čerpat daňové úlevy na děti.
„My třeba máme v zákoně o dani z příjmu takzvané daňové bonusy. To znamená, to je situace, úplně zjednodušeně, když si poplatník daně z příjmu fyzických osob prostě uplatňuje slevy a nemá dostatek příjmů na to, aby mu to snížilo základ daně, tak se dostane do takzvaného bonusu a ten bonus mu finanční správa vyplácí. Proč? To je sociální transfer. Co to má co dělat v daňové oblasti? Takže my vlastně formou tady těchto daňových různých nesystémových slev řešíme mnohdy problémy sociální oblasti, které by se měly řešit tam,“ uvedla Alena Schillerová s tím, že v tomto případě zanedbává jeden významný efekt.
Je-li nastaven daňový bonus na děti, je rodič motivován k práci a nikoli k pobírání sociálních dávek. Byl-li by tento daňový bonus přesunut do sociální oblasti, jak ministryně financí navrhuje, ztratil by se tento ne zcela nepodstatný efekt.
Výjimek je ale ještě mnohem víc. A v jednom má rozhodně Alena Schillerová pravdu: „Prostě to jsou a byly to vždycky politické věci. To znamená, přišla nějaká politická reprezentace, a ta prosadila tuto výjimku.“ Ekonomická podstata daňových výjimek má přinejlepším pouze poradní hlas…