I pojištění domácnosti potřebuje inventuru
Pojištění domácnosti není jen tak. I když jde o zdánlivě jednoduchý produkt, musíte si dát pozor na to, proti čemu se pojišťujete. Také je důležité pojistku aktualizovat například v situaci, kdy máte byt či dům po rekonstrukci. Rozhodně se nevyplatí nechat pojistku ladem.
„Při sjednávání pojištění domácnosti je vždy nutné si rozmyslet, jaký rozsah pojištění chceme/potřebujeme. Základní rozsah obsahuje rizika požár, výbuch, úder blesku, pád letadla, vichřice, krupobití, zemětřesení, pád stromů a stožárů, tíha sněhu nebo námrazy, vodovodní škoda, kouř, nadzvuková vlna, sesuv půdy a lavin, náraz vozidla, zkrat a přepětí, sklo all risks. Pojištění dále zahrnuje asistenční služby,“ vyjmenovává Petr Milata, tiskový mluvčí ČSOB Pojišťovny.
Doplnit si pojištění domácnosti můžete o další pojistné události, jako jsou povodeň a záplava, odcizení a vandalismus a zkrat a přepětí. Také je možné sjednat si pojištění odpovědnosti za újmu nebo pojištění nadstandardní asistenční služby.
Při sjednávání si dejte pozor hlavně na správné stanovení pojistné částky. Lidé mají tendenci vidět jen velké cennosti, elektroniku a nábytek. Ale všechno něco stojí, i oblečení, knihy, nádobí, povlečení, dekorace atd.
Na co se často zapomíná
U pojištění domácnosti se paradoxně zapomíná na pojištění proti povodním a záplavám. Podle Václava Bálka z pojišťovny Allianz lidé spoléhají na to, že je ještě povodeň nepostihla. To už si říkali od roku 1997 častokrát.
„Zapomíná se například i na pojištění skla nebo na pojištění atmosférických srážek. I když pojištění občanské odpovědi nepatří přímo do pojištění domácnosti, její součástí jsou škody způsobené provozem domácnosti. Na škody, které mohou způsobit jiným osobám, lidé často zapomínají,“ dodává Václav Bálek.
Podle odborníků je dobré spojit pojištění domácnosti s pojištěním občanské odpovědnosti. To se vztahuje na případy, kdy pojištěný nebo ostatní členové domácnosti způsobí někomu jiném nějakou škodu. Týká se to škod způsobených zvířetem, při sportovní činnosti, dětmi apod. „Jste-li majitelem rodinného domu, chaty nebo bytu, tak automaticky, bez navýšení pojistného, se pojištění vztahuje i na odpovědnosti vzniklé v souvislosti s vlastnictvím této nemovitosti,“ doplňuje Petr Milata z ČSOB.
Lepší vybavení volá po změně pojistky
Na pojištění domácnosti je jednoduché zapomenout a jen jednou za rok (záleží na vašem nastavení) ho zaplatit. Jenže jak čas plyne a vy si kupujete lepší elektroniku, nábytek, šperky, tak se zvyšuje hodnota celého vašeho majetku.
„Inventuru“ pojistných smluv je dobré provést jednou za tři až pět let. Pokud v majetkových poměrech došlo k výrazným změnám, je dobé pojistku aktualizovat. Kdyby došlo k pojistné události, nemuseli byste dostat adekvátní pojistnou částku kvůli zastaralé pojistce.
„V pojistných podmínkách je stanovena povinnost oznámit pojistiteli zvýšení pojistné hodnoty pojištěných věcí, pokud je zvýšení hodnoty vyšší jak 20 %. Uložením této povinnosti se snažíme co nejvíce eliminovat případy podpojištěného majetku a případného krácení pojistného plnění,“ doplňuje Renata Čapková, tisková mluvčí ČPP.