Většina majitelů nemovitostí se snaží při prodeji dosáhnout co možná nejvyšší ceny. K tomu slouží celá řada nástrojů, které cílí na potenciální zájemce. Motivy jsou přitom zcela zjevné a pochopitelné – když svůj majetek prodávají, chtějí z něj utržit co nejvíce peněz. Proč by někdo jednal jinak?
Důvod se ale najde. Jedním z motivů může být prodej nemovitosti vlastněné předluženým člověkem, který se snaží vyhnout splacení svých závazků. Jeho cílem pak může být uskutečnit prodej spřízněné osobě za nižší než reálnou tržní cenu s tím, že část vyrovnání „půjde bokem“ tak, aby věřitelé dlužníka přišli zkrátka.
Podezření na podobné praktiky vzbuzuje např. prodej rodinného domu v Rajhradicích. Ve veřejné dražbě byl s odhadní cenou 6,8 mil. Kč prodán za vyvolávací cenu 5,5 mil. Kč – a v zápětí se objevil v prodeji realitní kanceláře MEGA reality s cenou 10 mil. Kč. A podezření nevzbuzuje jen tato skutečnost.
Rodinný dům patřil Romanu Černému, který mj. stojí za společností Double Investments, na jejíž pochybné podnikání upozorňovala již i Česká národní banka. Sám Roman Černý má na svém kontě insolvenční řízení a exekuce v objemu desítek milionů korun. Jedním z jeho věřitelů je UniCredit Bank, která svou pohledávku ve výši 11 103 398,34 Kč měla zajištěnou předmětnou nemovitostí. Banka v zájmu uspokojit alespoň část pohledávky dala souhlas k dobrovolné dražbě, jejímž výsledkem byl prodej za necelou polovinu dlužné částky.
Za pozornost ale stojí především způsob prodeje a inzerce nemovitosti. Ten se značně liší mezi prodejem dražitelem, jímž byla společnost Prokonzulta, a následným umístěním v realitní nabídce společnosti MEGA reality, která mimochodem spolupracuje se společností Double Investments.
REKLAMA
Rozloha pozemku i zastavěná plocha domu souhlasí v obou případech. Zarážející je ale skutečnost, že do dražby rodinný dům vstupoval jako 6+1, kdežto po dražbě se záhadně rozšířil na 8+1… Mnohem zajímavější jsou ale použité fotografie.
Pokud nebudete chtít nalákat zájemce o koupi nemovitosti, je vhodné použít fotografie, které odrazují již od prohlídky. Takové se podařilo použít při dražbě. Posuďte sami.
Obrázek 1 – 5: Fotografie použité při dražbě
Poznámka: Fotografie byly zmenšeny
REKLAMA
Zdroj: Prokonzulta
Naopak pokud budete chtít získat co nejvíce zájemců a přilákat mezi nimi i kupce ochotného zaplatit vysokou cenu, je vhodné použít kvalitní fotografie, dobře osvětlené a pořizované za slunečného dne. Takové slouží při prodeji na serveru MEGA reality.
Obrázek 6 – 12: Fotografie použitá v navazující nabídce
Poznámka: Fotografie byly zmenšeny
Zdroj: MEGA reality
Může se samozřejmě jednat o nezkušenost dražitele, který mohl mít smůlu na výběr fotografa nebo jen nezískal kvalitní fotografie od prodejce. Nebo naopak o profesionální přístup realitní kanceláře. Okolnosti ale hovoří spíše pro snahu o snížení zájmu při veřejné dražbě, což dokládá i tvrzení zdroje blízkého společnosti DBI.