Kauza o vrácení poplatků se přiostřuje. Hlavní aktéři dělají chyby
Klienti, kteří chtějí svoje peníze za poplatky zpátky, podle soudu musejí do deseti dnů od doručení usnesení předložit plnou moc pro advokáta Petra Tomana. Další možností je podepsat návrh na zahájení řízení vlastním podpisem. Pravděpodobně se nic z toho nestihne, tudíž dojde k zamítnutí žaloby.
„Tato rozhodnutí soudu považujeme za zásadní z hlediska strategie vedení sporů v této kauze, neboť podle našeho názoru znamenají další citelný zásah do proklamací JUDr. Tomana o vedených sporech (z avizovaných 150 000 sporů dnes mluví jen o cca 30 000, soudy nerozhodují vždy ve prospěch žalobců, řízení budou na delší dobu, žalobcům některé soudu doměřují soudní poplatky- tj. nepostačí pouze úhrada 400 Kč apod.). Tato rozhodnutí v zásadě ukazuje na pochybení JUDr. Tomana při vedení sporů,“ řekla Hana Červená z právního oddělení České spořitelny.
„Tímto postojem se soud Prahy 4 pouze snaží šikanovat spotřebitele a zvýhodňovat nadnárodní bankovní domy. Pouze Obvodní soud pro Prahu 4 rozporuje platnost plné moci, ostatní soudy ji plně respektují. Tímto rozhodnutím se lze domnívat, že se tento soud mohl nechat ovlivnit právními kancelářemi jednajícími ve prospěch bank,“ uvedl ke kauze předseda představenstva BSP Lawyer Partners Daniel Paľko.
Plnou moc svěřilo do rukou iniciativy Poplatkyzpět.cz celkem 350 tisíc nespokojených klientů. Prvních 35 tisíc klientů už se na soudy obrátilo, další čekají na zkompletování svých žalob.
„Budeme činit všechny právní kroky k tomu, aby nesprávný postup soudu byl napraven soudem odvolacím. Proti případnému zastavení řízení budeme podávat odvolání. Nicméně platí, že klient, který chce mít naprostou jistotu, že soud jeho nárok projedná, nám vystaví plnou moc dle současné představy soudu na Praze 4. V tomto se snažíme dělat vše proto, abychom klientům maximálně zjednodušili přístup ke spravedlnosti a nezatěžovali je dalšími a dalšími obstrukcemi – s vyplněním nových plných mocí jim poskytujeme maximální součinnost,“ doplnil pro Hypoindex.cz Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com.
REKLAMA
Rozhodnutí soudů není jednoznačné
V polovině dubna Obvodní soud pro Prahu 5 rozhodl, že Hypoteční banka musí vrátit poplatek za vedení úvěrového účtu svému klientovi. Na konci května však stejný soud zamítl žalobu na ČSOB, která měla vrátit poplatek ve výši 1 100 korun.
Některé soudy už uznaly, že tyto poplatky nejsou nezákonné a v podstě je jen na klientovi, jaký produkt si vybere. Banky uvádějí, že se většímu zájmu těší hypotéky s poplatky, ale nižší úrokovou sazbou.
Začalo to Německem
Před dvěma lety německý soud rozhodl, že poplatek za správu úvěru odporuje legislativě Evropské unie. Poplatek za správu úvěrového účtu je podle německých soudů nezákonný, protože úvěrový účet je evidencí banky a klient za tento poplatek žádnou službu neobdržel.
Česká republika a Německo nejsou jediné země, kde se poplatek za vedení úvěrového účtu řeší. Před čtyřmi lety se podobným problémem zabýval i Nejvyšší soud ve Velké Británii. „Ve svém rozhodnutí na základě příslušné evropské úpravy (směrnice 93/13/EHS) jednoznačně prohlásil bankovní poplatky (nikoliv tedy jen úrok) týkající se rovněž úvěrových vztahů za cenové ujednání, které je v případě vztahů mezi podnikateli a spotřebiteli z materiálního přezkumu přiměřenosti vyloučen,“ uvedl Filip Hanzlík, hlavní právník České bankovní asociace. Poplatek za správu úvěru se u hypoték pohybuje měsíčně od 300 do 400 korun ročně, u spotřebitelských úvěrů od 50 do 150 korun a za správu úvěru ze stavebního spoření kolem 400 korun ročně.
REKLAMA