Přes realitní kanceláře jde pouze 54 % všech obchodů
Průzkum, který zveřejnila společnost RE/MAX, opravdu přináší celou řadu zajímavých informací a čísel dokumentujících vývoj na realitním trhu v posledních dvou letech a vyplňuje tak mnoho dosud bílých míst. Studie „Realitní trh ČR“ se zaměřila na tři základní oblasti realitního trhu: Pozice realitních kanceláří, velikost a složení trhu a spotřebitelské preference.
Velikost a složení trhu
Z výsledků první studie vyplývá, že v roce 2008 bylo na trhu realizováno přibližně 93 000 obchodních transakcí v celkové hodnotě 158 miliard korun. Průměrná hodnota jedné transakce tak činila 1,7 milionu korun. Zmíněný objem transakcí, pokud by byl realizován výhradně prostřednictvím realitních kanceláří, by makléřům přinesl potenciální obrat v hodnotě 6,317 miliardy korun. Ovšem do současné doby prostřednictvím realitních kanceláří probíhá pouze 54 % všech transakcí a skutečně realizovaný objem marží tak činí 3,314 – 3,516 mld. Kč.
Autoři studie totiž zjistili, že v případě residenčního trhu se marže z uskutečněného obchodu zpravidla pohybuje od 4 – 5 %. Ve výjimečných případech však může klesnout také až na 2 %, nebo naopak vyrůst na 6 – 7 %. Záleží na rozsahu poskytnutých služeb a náročnosti transakce. Zajímavá jsou tato čísla z toho důvodu, že málo která realitní kancelář oficiálně zveřejňuje výši inkasované provize za zprostředkovaný obchod.
Graf 1: Struktura realitního trhu
REKLAMA
Zdroj: Mindbridge: „Realitní trh ČR“
Z celkového objemu 158 miliard korun představuje přibližně 110 – 120 mld. korun oblast residenčního bydlení, zbytek připadá na komerční a průmyslové nemovitosti.
Z pohledu regionálního rozdělení nejvíce transakcí realitní kanceláře uskutečnily podle očekávání ve Středočeském kraji (22 %), na území hlavního města Prahy (14 %) a v Jihomoravském kraji (11 %). Naopak s 3% podílem na druhém konci pelotonu skončily Karlovarský a Liberecký kraj.
REKLAMA
Pozice realitních kanceláří
Na trhu působí v současnosti přibližně 31 – 33 000 subjektů s živnostenským oprávněním k realitní činnosti. Z toho 68 % působí výhradně v jednom regionu, 14 % funguje více než v jednom kraji, ale bez celorepublikové působnosti a 18 % subjektů disponuje celorepublikovým pokrytím.
Pro letošní rok Studie předpokládá pokles objemu realizovaných transakcí o 20 % na cca 126 miliard korun. Zcvrknutí trhu má, a bude mít, podle všeho za následek finanční problémy řady poskytovatelů realitních služeb a povede k určité koncentraci trhu -část realitních kanceláří či makléřů svou pozici vyklidí, část se více či méně dobrovolně začlení do struktur konkurenčních společností.
Spotřebitelské preference
Ze studie například také vyplývá, že 23% populace v současnosti bydlí v pronajatém bytě, 14% v družstevním bytě, 60% v bytě (domě) v osobním vlastnictví a 3% bydlí na kolejích, ubytovnách apod. Nákup či prodej nemovitosti dosud realizovalo 11 % z dotazovaných respondentů a služeb realitních makléřů využívali lidé nejvíce při prodeji bytu v osobním vlastnictví. Celkově, jak už bylo uvedeno výše, služeb realitní kanceláře využilo pouze 54 % lidí prodávajících či pronajímajících svou nemovitost.
REKLAMA
Autoři studie si logicky položili otázku, proč lidé v tak velké míře dávají přednost přímému prodeji? Z odpovědí respondentů údajně vyplynulo, že klienti by pravděpodobně služeb realitních kanceláří využívali ve větší míře, ale kvalita poskytnutých služeb podle nich zdaleka neodpovídá ceně, kterou si realitní kanceláře účtují, viz. graf č. 2.
Graf 2: Hlavní příčiny nevyužívání služeb realitní kanceláře
Zdroj: Mindbridge: „Realitní trh ČR“
Realitní kancelář RE/MAX v rámci prezentace výsledků uvedeného průzkumu zmínila, že v rámci zvyšování kvality poskytovaných služeb a v rámci zlepšení orientace na trhu podpořila ve spolupráci s Českou společností pro jakost vznik systému nezávislé celostátní certifikace makléřů (CRM) podle mezinárodních norem ISO. Zkouška je veřejně dostupná jak stávajícím makléřům, tak i široké veřejnosti. Každý zájemce bude skládat ústní a písemnou zkoušku před nezávislou komisí.
Poznámka: Průzkum probíhal na základě hodinových rozhovorů s TOP managery 15 realitních kanceláří působících na českém trhu a na základě dotazování veřejnosti, kdy bylo v rámci dvou samostatných fází osloveno minimálně 1000 respondentů.