Lidé se nebojí sjednávat finanční produkty přes internet. Pohodlnost vítězí
V době koronavirové pandemie se většina sjednávání finančních produktů přesunula na internet. S rozvolněním protikoronavirových opatření se lidé ale na pobočky neženou. Stále roste procento klientů, kteří jsou ochotni uzavřít hypoteční úvěr a další finanční produkty přes internet. Ukázal to průzkum společnosti B3 Technology.
Z průzkumu, který společnost provedla na šesti portálech v roce 2021 vyplynulo, že 18 procent dotázaných bylo ochotno uzavřít hypoteční úvěr přes internet. V prvním kvartále roku 2022 se tento podíl zvýšil na 26 procent.
V karanténách a lockdownech si mnozí si sháněli informace o různých způsobech investování a zjišťovali, co by jim vyhovovalo.
„V době covidových opatření se zvýšil počet investičních platforem, které distribuovaly informace retailu. Šlo o různé podcasty a obchodní nástroje, které měly enormní nárůst klientů. Hlavně v USA většina peněz z covidových dotací skončila v kapitálových trzích. Investoři vzali odvahu do vlastních rukou a bylo to snad poprvé, kdy jsme byli svědky toho, že retailoví obchodníci porazili velké hráče. Po uvolnění opatření klienti nadále vyhledávají pohodlí a zjistili, že stejně tak, jak si mohou objednat přes internet oblečení, je možné sjednat si i různé finanční produkty nebo investovat,“ vysvětluje Erik Kmeť ze společnosti K&L Rock.
Hypotéky budou zdražovat
Úrokové sazby u hypotečních úvěrů v poslední době rostou a je pravděpodobné, že hypotéky budou zdražovat i nadále zdražovat. Podle průzkumu lidé láká uzavření hypotéky přes internet nejen kvůi značné úspoře času, ale také kvůli nižším úrokovým sazbám.
„Rozdíl v nabídkách úrokových sazeb může činit 0,4 až 1 procento ročně. Lidé v době pandemie zjistili, že mnoho informací se dá získat jak z internetových stránek, tak online komunikací s bankéřem,“ dodává Tschiharsch.
REKLAMA
Zájem o hypotéky kvůli rostoucím sazbám sice klesá a lidé se poohlížejí více po nájmech, ale těch, co o hypotéce uvažují a hledají si informace, je stále dost. „Rostoucí procento žadatelů přes internet je též dáno jejich věkem. Čím je generace mladší, tím je více otevřená novým možnostem internetu. Přes 71 % respondentů, kteří se zajímají o hypotéku, jsou ve věku od 25 do 42 let,“ upřesňuje Jiří Tschiharsch.
Důvěryhodnosti také pomáhá možnost využití „Bankovní identity“, která výrazně urychluje a zjednodušuje komunikaci s bankami. Osobní návštěva je nutná až při uzavírání úvěrové smlouvy na pobočce banky v místě bydliště žadatele. „Širší veřejnosti začíná docházet, že konkurence je pro klienta velmi zdravá a finanční ústavy v současné době soupeří opravdu o každého klienta,“ říká Jiří Tschiharsch z B3 Technology.
Rozhodně není vždy výhodné přistupovat na první nabídku bankovního domu, či na první nabídku k refinancovaní. Nejen na hypotečním trhu a například v pojišťovnictví platí, že dlouhodobý klient je ten, kde se realizují nejvyšší marže, což ve své podstatě způsobuje prodražování produktu pro klienta.
„Zatímco před pandemií až 96 procent subjektů zprostředkovávajících hypoteční úvěry potřebovalo s klientem osobní setkání. Dnes je procento těch, kteří umí s klientem komunikovat na dálku a pomoci mu s vyřízením hypotéky již 14 procent a tento počet neustále roste,“ upřesňuje Jiří Tschiharsch.
Hypotéky budou zdražovat až do roku 2025
Na zlevňování hypotečních úvěrů si nejspíš ještě počkáme. „Nejdříve totiž hypotéky zdraží, až na oněch deset procent, Podívejme se, co říkají světové dluhopisové trhy. Inflační očekávání dramaticky klesají. Pro léta 2027 až 2032 počítají dluhopisové trhy v USA či Německu s inflací na úrovni kolem dvou procent – a vsází na to své peníze. Podobný vývoj lze čekat i v Česku. Nejlepším lékem na inflaci totiž je, jak známo, inflace. Prudké zdražování destruuje poptávku, neboť nahlodává kupní sílu lidí i firem a vhání mezi ně finanční tíseň stran budoucnosti,“ dodává Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.