Moratorium končí. Banky i stát se splácením úvěrů prý budou pomáhat nadále
Po půl roce končí plošné moratorium, tedy odklad splátek úvěrů včetně těch hypotečních. Lidé, kteří o odklad splátek požádali a bylo jim vyhověno, musí zase své závazky začít plnit. Podle České národní banky bylo schválené skoro 350 tisíc žádostí o odklad splátky úvěrů. Jenže sílící pandemie má další ekonomické dopady, a to jak na firmy, tak na zaměstnance či podnikatele. Banky i stát slibují pomoc.
„Lidé, kteří se kvůli splácení úvěru ocitnou v listopadu v potížích, by měli v prvé řadě jednat s bankou. Banky deklarují, že budou ke klientům vstřícné, takže by mělo být snazší než jindy domluvit se individuálně na novém splátkovém harmonogramu,“ radí Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity bank.
Například Komerční banka se nechala slyšet, že je připravena na konec splátkových moratorií a bude individuálně pomáhat klientům, kteří budou potřebovat úlevy v dalším splácením svých závazků. Banka chce vyjít vstříc i firmám a využije například poloautomatizovaný systém na snížení splátek pro malé a střední podniky. Pro fyzické osoby pak nabízí řešení i pro fyzické osoby postavené na možnosti snížení splátek.
„Odklady splátek jako opatření reagující na první vlnu COVID19 splnily svou důležitou úlohu a daly občanům i firmám dobrou možnost přizpůsobit se nové situaci. Klientům se nyní budeme věnovat individuálně a máme připraveny možnosti, jak jim dále pomoci překlenout tuto obtížnou dobu. Řešení budeme hledat společně s nimi a obvykle bude postavené na snížení splátek,“ uvádí Jan Juchelka, předseda představenstva a generální ředitel Komerční banky.
„Současně si uvědomujeme, že ekonomika se vzhledem k zhoršení epidemiologické situace bez další podpory neobejde. Jednáme proto na úrovni České bankovní asociace o zavedení programu Covid Invest a doporučujeme i prodloužení programů Covid III a COVID Plus,“ doplňuje Jan Juchelka.
Důležitý je dialog s bankou
I kdyby nebyla koronakrize, tak v případě jakýchkoli problémů se splácením úvěru je důležité kontaktovat banku. Domluvit se můžete jak na odkladu splátek, či splátkovém kalendáři. Finanční ústavy však vždy uvítají, když je dlužník o svých problémech se splácením bude informovat.
REKLAMA
„Pomoc, kterou banky poskytly stovkám tisíc klientů v uplynulých šesti měsících, ať už skrze odklady splátek nebo úvěry se státní zárukou, byla nejefektivnější, když probíhala formou dialogu mezi bankou a konkrétním klientem. Včasný dialog je podmínkou efektivní pomoci,“ říká Tomáš Salomon, prezident České bankovní asociace a dodává: „Zkušenosti s odklady splátek, které banky klientům proaktivně nabídly již v březnu ještě před plošným moratoriem, jednoznačně ukázaly, že individuální přístup dává bankám prostor efektivně pomoci právě těm klientům, kteří pomoc potřebují především.“
Prezidium ČBA členským bankám doporučilo, aby situaci svých klientů, kteří se v souvislosti s koncem moratoria a v důsledku nově přijatých opatření vlády dostanou do potíží se splácením svých závazků, řešily aktivně ve formě individuálního přístupu a se snahou nabídnout konkrétní řešení specifické situace konkrétního klienta.
Pomoci může i stát
V případě problémů se splácením se lidé mohou obrátit na stát. Konkrétně mohou požádat o dávku mimořádné okamžité pomoci, která je součástí dávek v hmotné nouzi. Patří sem ještě doplatek na bydlení a příspěvek na živobytí.
„Ministerstvo práce a sociálních věcí jako jeden z důvodů poskytnutí této dávky nyní nově začlenilo právě také splátku hypotéky. Takže stát teď opravdu může žadateli na splátku hypotéky přispět,“ vysvětluje Kovanda a dodává, že je o dávku nutné požádat a o jejím přiznání rozhodne Úřad práce ČR.