Nemovitostní poklad – byt u stanice metra
Ceny bytů v okolí pražského metra rostou, v některých lokalitách i o desítky procent ročně. Například průměrná cena za byt na trase metra A překročila 11 milionů. Post nejdražší zastávky letos získala stanice Staroměstská, kde byty oproti roku 2021 zdražily o 34 %.
Od roku 2017 ceny bytů v okolí pražského metra vyletěly do astronomických výšin. Cenovka přesahující částku 100 000 korun za m2 je dnešní realitou u 51 stanic z celkového počtu 61. Zbylých 10 zastávek se k této hranici velmi rychle přibližuje.
Již po šesté sestavil portál valuo.cz ceník zrekonstruovaných bytů ve velmi dobrém stavu o výměře 80 m2 u všech tří linek pražského metra. Můžete si prohlédnout interaktivní mapu, kde je přehledně znázorněn vývoj cen bytů od roku 2017.
Z celkového počtu 61 stanic jsou pouze dvě, kde cena oproti roku 2021 klesla. Jedná se o stanice Hlavní nádraží (pokles o 1 %) a Malostranská (pokles o 9 %). U zbylých 59 zastávek si za bydlení připlatíte, největší zdražení pocítili lidé v okolí stanic Vyšehrad (o 42 %), Střížkov (o 35 %) a Bořislavka (o 35 %).
„V době naší první analýzy z roku 2017 bylo možné koupit byt v blízkosti metra i pod 5 milionů korun. Dnes ceny bytů nikde neklesají pod 7 milionů. Dokonce i v dlouhodobě nejlevnější lokalitě dostupné podzemní dopravou na Černém Mostě stojí 80metrový byt v průměru 7,5 milionu korun. Naopak cenovka s deseti miliony přestává být vzácnost, pyšní se jí již byty v okolí 25 stanic,“ uvedla Kateřina Kostková z portálu valuo.cz.
Trasa A
Nejdražší bydlení je jednoznačně u trasy metra A. Jen za poslední rok se zde ceny vyšplhaly o 15 %, oproti roku 2017 dokonce o neuvěřitelných 77 %. Jestliže se cena 80 m2 bytu na trase A před pěti lety pohybovala kolem 6 milionů korun, dnes byste za stejný prostor museli sáhnout do kapsy pro milionů jedenáct.
Trasa B
Na trase žlutého metra je stále zřejmý cenový rozdíl mezi okrajovými stanicemi a centrem, nejdražší byty se nacházejí v okolí stanic Náměstí Republiky, Můstek a Národní třída. Zde se ceny za m2 pohybují v průměru za 166 733 korun. Nejvýraznější růst cen se ale týká právě okrajových stanic směrem na Zličín, zde není výjimkou zdražení i o čtvrtinu oproti roku 2021. Konkrétně se jedná o stanice Smíchovské nádraží (o 24 %), Jinonice (o 27 %), Nové Butovice (o 25 %), Hůrka (o 32 %), Luka (o 25 %) a Stodůlky (o 24 %).
Trasa C
Trasa C je stále tou nejlevnější, ovšem právě zde probíhá největší zdražování. Za posledních pět let se nejcitelněji zvedly ceny v okolí stanice Opatov, a to o 113 %. Zdražení se nevyhnulo ani dalším okrajovým zastávkám na červené trase, Kačerov, Roztyly a Chodov. V případě Opatova jste za m2 v roce 2017 zaplatili 48 700 Kč a letos už 103 700 Kč. Bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by se růst cen měl zastavit.
„Oproti roku 2021 stouply ceny podél celé trasy metra C. Jedinou výjimkou je stanice Hlavní nádraží, kde jsou byty levnější o 1 %, takže na 1 m2 ušetříte průměrně 1100 Kč,“ doplnila Kateřina Kostková.
A za kolik můžete koupit byt mimo metro?
Například Řepy, Velká Ohrada, Barrandov a Klamovka nejsou obsluhovány podzemní dopravou, zkrátka do nich nevede metro. To je jedním z důvodů, proč zde zrekonstruovaný 80metrový byt koupíte pod 8 milionů korun. Dražší byty jsou např. na Klamovce, ale to je dáno i exkluzivitou této lokality.
Řepy | 7 332 960 Kč | 1,7 km od metra Zličín |
Velká Ohrada | 7 219 120 Kč | 1,0 km od metra Lužiny |
Barrandov | 7 221 680 Kč | 2,5 km od metra Jinonice |
Klamovka | 8 625 280 Kč | 1,6 km od metra Anděl |
O analýze valuo.cz
Do analýzy byly zahrnuty byty v osobním vlastnictví s podlahovou plochou 80 m2 ve stavu velmi dobrý, tzn. po kompletní rekonstrukci. Proto, aby bylo možné zohlednit stav a velikost, vycházela analýza z nabídek z inzertních portálů. Podle dat z katastru by nebylo možné zjistit stav prodaných objektů, ani jejich přesnou podlahovou plochu.
Do přehledu byly zahrnuty byty, které se nacházejí do 1 km od stanice metra, ve většině případů to však bylo dokonce jen do 400 m. Výjimkou byla např. stanice Letňany, kde metro C končí v polích, okruh se proto rozšířil do 1,5 km. Pokud bylo potřeba vzít v úvahu i byty, které byly větší, nebo se v okolí metra prodávaly pouze novostavby, upravila se jejich cena pomocí koeficientů.